Bedret resultat og omsetningsvekst for Nortura
Driftsinntektene endte på 9,5 milliarder kroner etter årets fire første måneder (første tertial), mot 8,5 milliarder kroner i fjor. Omsetningsveksten skyldes økt salg av egg og kylling i dagligvare, vekst i salget til storkjøkken og industri samt generell prisvekst i markedet. Svak kronekurs bidrar til økt omsetningsvekst i Norturas datterselskaper som har internasjonal virksomhet.
-Det har vært lagt ned en formidabel innsats fra ansatte og eiere. Vi har respondert raskt på den negative utviklingen fra i fjor, og jeg er godt fornøyd med den positive lønnsomhetsutviklingen, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
Blandet markedsutvikling
Salget gjennom dagligvarekanalen er nå på nivå med situasjonen før Covid-utbruddet. Vi ser imidlertid en vridning i salget fra rødt til hvitt kjøtt og egg. Sammenliknet med 2022 faller volumet av rødt kjøtt fem prosent både for markedet som helhet og Nortura, mens hvitt kjøtt og egg øker med 1,5 prosent.
Gilde-merkevaren beholder markedsandelene mot konkurrentene målt i verdi, men øker volumandelen med 0,6 prosent i kvartalet. Markedsandelsutviklingen for Prior er stabil, men det er en klar vridning mot EMV i både kylling- og eggkategorien. Samlet har Nortura økt salget av egg med tre prosent i tertialet.
Industrisalget økte med 2,5 prosent i perioden, og det er særlig salget av helslakt som forklarer økningen. Salget til storkjøkken er på nivå med fjoråret, men ligger noe bak «normalåret» 2019.
Tiltakspakke virker
Nortura har snudd den negative resultatutviklingen i 2022 som var drevet av post-covid fallet i dagligvaresektoren i kombinasjon med den historiske prisveksten på strøm, transport og andre innsatsfaktorer. Den negative utviklingen ble møtt av en tiltakspakke som skulle forbedre EBITDA-resultatet med over 400 millioner kroner i løpet av 2023.
-Tiltakene virker etter plan, men kostnadsveksten og endringer markedet betyr at vi fortsatt må arbeide med struktur og forbedringstiltak for å ivareta konkurransekraft og lønnsomhet, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
Tiltakene består av en kombinasjon av kortsiktige og større langsiktige tiltak som skal gi effekter de neste tre årene. De kortsiktige tiltakene er i hovedsak ekstraordinære kostnadsbesparelser som ikke kan opprettholdes over tid, men som skal erstattes av positive effekter fra de langsiktige tiltakene.
-Vi fortsetter omleggingen til en ny industristruktur, men vil i forbindelse med utviklingen av ny konsernstrategi gjøre grep for å tilpasse forretningsmodellen til endringene vi ser i markedet, sier Panengstuen.
Datterselskapenes omsetning i første tertial endte på tre milliarder kroner, 234 millioner kroner høyere enn samme periode i fjor. NoriDane, Curtis Wool og Norsk dyremat er de viktigste bidragsytere til topplinjeveksten. Deler av veksten skyldes svakere kronekurs. Samlet EBITDA for datterselskapene i første tertial endte på 107 millioner kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Mari HagerupKommunikasjonssjef
Tel:920 46 088mari.hagerup@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Nødvendig å oppklare enkelte feil og misforståelser2.5.2024 12:41:20 CEST | Pressemelding
Etter flere medieutspill den siste tiden vedrørende eggsituasjonen, er det nødvendig å oppklare enkelte feil og misforståelser
Seier i retten for Nortura – vinner på alle punkter.19.3.2024 14:54:25 CET | Pressemelding
Nortura har i dag fått medhold på alle punkter i tingretten for vår tolkning av forskriften og vår håndtering av denne i underskuddssituasjonen vi har stått i den siste tiden.
Produktnyheter fra Nortura: Gode og smakfulle nyheter fra både Gilde og PRIOR20.2.2024 11:20:50 CET | Pressemelding
Til årets første lanseringsvindu kommer Nortura med seks spennende og smakfulle nyheter: Slakterens Beste kjøttboller fra Gilde og Crispy sticks fra PRIOR. I tillegg lanseres løvtynn grillet kyllingfilet fra PRIOR og to nye smaker i serien Gilde Turmat.
PRIOR i gang med ny og mer etisk produksjon av egg - uten avlivning av nyklekkede hanekyllinger15.2.2024 14:17:03 CET | Pressemelding
Som første eggleverandør i Norden har Nortura tatt i bruk ny teknologi som gjør det mulig å kun klekke høner. De første PRIOR-eggene fra den nye produksjonsformen kommer i butikk denne sommeren, og på sikt er målet en ny nasjonal standard.
Resultatforbedring i Nortura14.2.2024 09:40:25 CET | Pressemelding
Nortura leverer en resultatforbedring på over en halv milliard kroner i 2023. Driftsresultatet endte (EBIT) på 258 millioner kroner, og Norturas omsetning er for første gang over 30 milliarder kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom