Innfører godkjenningsordning for bemanningsbransjen
Fra nyttår må alle bemanningsforetak ha godkjenning fra Arbeidstilsynet for å kunne drive lovlig utleie. Den nye godkjenningsordningen skal bidra til å luke ut useriøse bemanningsforetak og gjøre det lettere for innleievirksomheter å velge seriøse tilbydere av arbeidskraft.

– Ordningen skal bidra til å sikre etterlevelse av innleiereglene og bygge opp under gode vilkår i bransjen og vi kommer til å følge opp med tilsyn i 2024, sier Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet.
Godkjenningsordningen innebærer først og fremst at bemanningsforetakene må dokumentere at de oppfyller allerede lovpålagte plikter, blant annet at de har skriftlige arbeidsavtaler og yrkesskadeforsikring.
Skal føre tilsyn
– Arbeidstilsynet kommer til å føre tilsyn for å undersøke blant annet om bemanningsforetakene har godkjenning og at alt det formelle er på plass. Finner vi brudd vil vi blant annet kunne benytte overtredelsesgebyr eller andre sanksjoner, sier Vollheim.
Hvis en virksomhet leier inn fra et bemanningsforetak som ikke er godkjent, vil den innleide arbeidstakeren kunne kreve fast ansettelse hos innleier for domstolene, på samme måte som ved brudd på andre innleieregler.
Med et offentlig register blir det enklere å sjekke om et bemanningsbyrå er godkjent, og dermed driver seriøst. Det vil styrke de seriøse aktørene og bidra til et tryggere arbeidsliv.
Hva må virksomhetene gjøre?
Arbeidstilsynet jobber med en skjemaløsning som skal være enkel og effektiv for virksomhetene å bruke. Denne skal være tilgjengelig på arbeidstilsynet.no i løpet av november.
-Det skal være lett for seriøse aktører å få godkjenning raskt. De som har dokumentasjon i orden, skal bare sende dette inn til oss slik at det ikke oppstår unødvendige forsinkelser. For virksomheter som følger lovverket vil det ikke være noe problem å bli godkjent, de skal bare dokumentere allerede lovpålagte plikter, sier Vollheim
Godkjenningsordningen trer i kraft 1. januar 2024.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Marie VikaunePressekontakt
Tel:934 22 499hege.marie.vikaune@arbeidstilsynet.noBilder

Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynets årsrapport for 202417.3.2025 11:54:00 CET | Pressemelding
I 2024 fortsatte vi kampen for et seriøst arbeidsliv, vi ga høye bøter ved alvorlige lovbrudd og vi økte innsatsen i helse og skole for å forebygge sykdom. Det viser Arbeidstilsynets årsrapport, som oppsummerer innsatsen vår fra fjoråret.
Fem år siden korona endret arbeidslivet12.3.2025 07:35:16 CET | Pressemelding
Den 12. mars er det fem år siden Norge ble stengt ned på grunn av koronapandemien. Mange arbeidstakere ble sendt på hjemmekontor for å redusere smittefare. Nå har det å jobbe hjemmefra blitt en vanlig del av arbeidslivet.
Dykking i lukkede fiskemerder krever ekstra vurdering av sikkerhet24.2.2025 13:24:17 CET | Pressemelding
– Dykking i lukkede merder bør unngås der det er mulig, og der det ikke kan unngås, må man sørge for tilstrekkelig bemanning i tilfelle nødsituasjoner, sier seksjonsleder Rosmari Johnsen i Arbeidstilsynet.
Mye støyskader blant bygge- og anleggsarbeidere18.2.2025 12:31:39 CET | Pressemelding
Ansatte i bygg- og anleggsbransjen sliter mer med rygg- og armsmerter, nedsatt hørsel og arbeidsskader som fører til fravær, enn gjennomsnittet av arbeidstakere. Det viser en ny rapport. Den skaden som oftest blir meldt inn, er støyskader.
Strammar til reaksjonsbruken i tilsyn med steinstøv17.2.2025 14:56:52 CET | Pressemelding
Rundt halvparten av verksemdene Arbeidstilsynet har kontrollert, gjer ikkje nok for å forhindre at tilsette blir eksponerte for kreftfarleg steinstøv. No doblar Arbeidstilsynet tilsynsinnsatsen, og varslar strengare reaksjonsbruk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom