‒ Forskning innenfor utdanningsfeltet skal ha betydning for det som skjer i læresituasjonene

Hun er en av Norges mestproduserende lærebokforfattere med over 40 bøker på samvittigheten. I tillegg kommer nettressurser og skjønnlitteratur rettet mot voksne som lærer norsk som andrespråk. Debuten som lærebokforfatter hadde hun i 2003. Siden da har hun hatt en jevn produksjon med et par bokutgivelser i året, og mer til, hvert år. Sist uke ble Gølin Kaurin Nilsen som en av to forskere hedret med Hvenekilde-prisen for forskning på norsk som andrespråk.
‒ Kan jeg få litt vann?
‒ Liker du pølse med brød?
Inne i de to spørsmålene er eksempler på det som kalles substantivfraser, og er neppe noe du tenker over at du bruker i hverdagen. Men det gjør du, hele tiden.
I korte trekk er en substantivfrase et substantiv som kan stå alene eller har følge av et eller flere ord som bestemmer og beskriver substantivet nærmere. Det hjelper oss å få en bedre forståelse av hva det er snakk om.
Utvikler undervisningen av norsk som andrespråk
Morsmålet vårt er innlært på en måte som gjør at vi ikke vet hva vi faktisk kan. Strukturer og fraser har glidd inn og blitt en naturlig del av måten vi bygger setninger på. Skal du undervise i norsk som andrespråk er det derimot veldig relevant å forstå mer om hvordan det bør undervises og hva som er viktig å vektlegge.
Akkurat dette har Gølin Kaurin Nilsen, førsteamanuensis i norsk ved UiS, funnet mer ut av. Under årets Norsk som andrespråk- konferanse sist uke ble forskningen hennes hedret med Hvenekilde-prisen, en utmerkelse hun deler med Ingrid Vee Hagestuen som fikk prisen for sin masteroppgave Underveisvurdering i den særskilte norskopplæringen. En casestudie av en innføringsklasse på ungdomstrinnet (2022).
Anne Hvenekilde (1940–2001) var den første professoren i norsk som andrespråk. Prisen som er oppkalt etter henne deles ut til forskning som utmerker seg innen norsk som andrespråk og har målsetning om å stimulere til forskning på dette fagfeltet.
Kan sammenlignes med ChatGPT
Nilsen har avdekket hvilken struktur det er i substantivfraser som innlærere bruker, og som de derfor sannsynligvis også hører mest av. Hun har også undersøkt når i språklæringsprosessen de bruker hvilke substantivfraser.
Forskeren forklarer at først kommer frasene med ett tillegg: litt vann, god lønn, drømmen min og pølse med brød. Så blir det litt mer komplisert, med to tillegg, for eksempel; en uheldig familie, et liv som er godt å leve og positivt svar fra dere. Til slutt kommer fraser med tre tillegg, som har denne strukturen; liten gutt som leker med en ball.
‒ Det er altså disse substantivfrasene vi som snakker norsk som førstespråk bruker mest, og som innlærerne trenger å lære. Når vi vet dette, kan vi være tydelige på det i undervisningen og dermed gjøre læringen enklere for de som skal lære norsk.
Forskeren illustrerer språklæringsprosessen i en modell hun kaller «en konstruksjonsgrammatisk læringspyramide». Pyramiden viser hvordan konstruksjoner i språket føyer seg inn i hverandre slik at de til slutt danner et system. Dette systemet kan lage nye konstruksjoner som innlæreren kan prøve ut. Ny kunnskap kommer til, og vi tester videre. Til slutt blir det stadig voksende systemet, pyramiden, dette som vi kan si er vår språkkompetanse – enten det er førstespråket vårt eller andrespråket vårt.
‒ Måten disse konstruksjonene går inn i hverandre på og danner et system, er faktisk ikke så ulik prinsippene for hvordan ChatGPT blir i stand til å lage fornuftige setninger, legger forskeren til.
Viktig bidrag til språkvitenskapen
I juryens begrunnelse for pristildelingen trekkes det også fram at doktorgraden gir viktig innsikt til det komplekse i innlæringsspråk, og holder fram Nilsens arbeid som et viktig bidrag til generell språkvitenskap.
‒ Det var en inspirerende og gledelig tilbakemelding å få. Det var flere nominerte til prisen, men at den gikk til en forsker ved UiS, i tillegg til at også en masterstudent fra Høgskolen i Volda fikk for sin masteroppgave, var veldig stas, sier Nilsen.
Hun er opptatt av at forskning innenfor utdanningsfeltet skal ha betydning for det som skjer i klasserommet eller for veiledet læring på andre arenaer, for eksempel praksisplasser.
Kontakter
Gølin Kaurin Nilsenførsteamanuensis i norskInstitutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedaogikk
golin.nilsen@uis.noBilder
Lenker
Om Universitetet i Stavanger (UiS)
Følg pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Stavanger (UiS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universitetet i Stavanger (UiS)
De mest spennende arkeologiske funnene i Rogaland i år18.12.2025 07:33:00 CET | Pressemelding
Vikinger som fryktet angrep, en unik mynt fra den siste vikingkongen og et nedslitt kvinneskjelett fra middelalderen. Dette er de mest spennende arkeologiske funnene i år.
Ny bruk av ultralyd redder liv offshore26.11.2025 16:03:28 CET | Pressemelding
For første gang kan livreddende ultralydundersøkelser utføres i Nordsjøen. Undersøkelsene skjer i samarbeid med spesialist på land fra Universitetet i Stavanger. Løsningen gir nye måter å bruke ressursene i helsetjenesten – både nasjonalt og internasjonalt.
Millionstøtte til psykologistudium på UiS17.11.2025 12:31:18 CET | Pressemelding
Sparebankstiftelsen SR-Bank gir 20 millionar kroner til oppstart av profesjonsstudiet i psykologi ved UiS.
Slik var vikingenes forsvarssystem30.9.2025 00:01:00 CEST | Pressemelding
Menneskene i vikingtidens Norge levde i konstant frykt for å bli angrepet av fiender. For første gang er vikingenes beredskapssystem kartlagt.
Arkeologisk museum fyller 50 år24.9.2025 13:26:40 CEST | Presseinvitasjon
I år fyller universitetsmuseet i Stavanger, Arkeologisk museum, 50 år. Fredag 17. oktober skal vi feire det brede spekteret av forskning, forvaltning og formidling som museet står for.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
