ABB presenterer revolusjonerende fremdriftskonsept som øker skipets effektivitet betydelig
- Bransjens første elektriske fremdriftskonsept, ABB Dynafin™, etterligner bevegelsene til en hvalfinne for maksimal effektivitet og muliggjør nye fartøysdesign
- Designet for å bidra til skipsfartsindustriens mål om å kutte årlige klimagassutslipp med minst 50 prosent innen 2050
- Uavhengig studie bekrefter at den nye teknologien kan redusere energiforbruket med opptil 22 prosent sammenlignet med et konvensjonelt fremdriftssystem

ABB introduserer ABB Dynafin™, et nytt konsept med et revolusjonerende fremdriftssystem som pløyer ny mark for effektivitet i den marine industrien. Det innovative konseptet er inspirert av bevegelsene til en hvalfinne og er et resultat av over et tiår med forskning, utvikling og testing. ABBs kombinerte omfattende erfaring og ekspertise innen den maritime industrien, sammen med innovasjonshistorie, er drivkreftene bak dette nye konseptet. ABB anslår at den første prototypen vil være tilgjengelig i 2025.
- ABB Dynafin™ viser hva som er mulig når marineingeniører satser på radikal innovasjon og fremgang, inspirert av samspillet mellom evolusjon og teknologi, sier Juha Koskela, divisjonspresident, ABB Marine & Ports. - Denne løsningen handler om operasjonell effektivitet og kutt av utslipp, og utnytter innovasjoner fra de skarpeste hodene innen marine- og fremdriftsteknikk. Jeg vil takke hele teamet for deres utholdenhet, motstandskraft, innovasjon og år med hardt arbeid.
Det nye fremdriftskonseptet har en elektrisk hovedmotor som driver et stort hjul som roterer med 30-80 runder per minutt. Vertikale blader, hver kontrollert av en individuell motor og kontrollsystem, strekker seg fra hjulet. Den kombinerte bevegelsen av hjulet og bladene genererer fremdrifts- og styrekrefter samtidig, noe som muliggjør banebrytende operasjonell effektivitet og presisjon for skip. Konseptet følger ABBs velprøvde designfilosofi innen marin fremdrift av girløs kraftoverføring.
En uavhengig studie av ABB Dynafin™ utført av OSK-ShipTech A/S av et passasjerfartøy, utstyrt med forskjellige fremdriftsløsninger, har bekreftet besparelser i energiforbruk på opptil 22 prosent sammenlignet med konvensjonell fremdriftssystemkonfigurasjon. Dette kan gi betydelige besparelser i drivstofforbruk og bidra til å unngå utslipp. Som en del av et elektrisk fremdriftssystem er konseptet også fullt kompatibelt med batteri- og brenselcelleteknologier.
Det nye fremdriftskonseptet, som i utgangspunktet er tilgjengelig i effektområdet 1–4 MW per enhet, er spesielt effektivt for mellomstore og mindre fartøyer, inkludert passasjerer- og bilferger, offshore forsyningsskip som opererer ved havvindparker og yachter. Ved å redusere vibrasjoner og støynivå, forbedrer systemet passasjerenes og mannskapets komfort. I tillegg gir fremdriftskonseptet overlegen manøvrerbarhet og posisjoneringsytelse, dvs. fartøyets kapasitet til å opprettholde ønsket posisjon og kurs.
Det nye konseptet er det siste tilskuddet til ABBs portefølje som omfatter elektriske, automatiserte og digitale teknologier. Med sin markedsledende ekspertise innen elektrisk og hybrid fremdrift, har selskapet flyttet grensene for teknologi og løftet effektivitet, ytelse og bærekraft til nye nivåer takket være over 30 års dokumentert erfaring med fremdrift med Azipod®. Det nye konseptet vil utfylle eksisterende fremdriftsportefølje.
Skipsfartsnæringen bidrar til nesten 3 prosent av globale klimagassutslippene årlig. Hvis den var et land, ville den vært den sjette største utslippskilden. Men siden omtrent 90 prosent av verdenshandelen foregår med skip, er industrien sentral for transport av gods. Hvis det ikke iverksettes tiltak, kan skipsfarten stå for opptil 13 prosent av de globale utslippene innen 2050. Samtidig har Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen satt som mål å kutte årlige klimagassutslipp med minst 50 prosent innen 2050, sammenlignet med 2008-nivåene. Selv om det er konsensus i bransjen om at det ikke finnes en enkeltløsning, har lavkarbondrivstoff, alternative kraftkilder, dataanalyse og energisparende enheter en rolle å spille, og rollen til nye innovasjoner kan merkes.
Nøkkelord
Kontakter
Media Relations
Tel:+41 43 317 7111media.relations@ch.abb.comBilder


ABB er en teknologileder innen elektrifisering og automatisering som legger til rette for en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid. Selskapets løsninger kobler ingeniørkunnskap og programvare for å optimalisere hvordan ting produseres, transporteres, drives og opereres. ABBs rundt 105 000 ansatte bygger på mer enn 130 år med kvalitet, og er forpliktet til å drive innovasjoner som akselererer industriell omstilling. www.abb.com
Følg pressemeldinger fra ABB
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ABB på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ABB
ABB lanserer AMXE Marine Motor – designet for neste generasjons elektriske og hybride fartøy3.6.2025 07:50:06 CEST | Pressemelding
AMXE Marine Motor kombinerer ABBs hittil høyeste effekttetthet med et stillegående, vannkjølt design.
ABB-motor setter ny verdensrekord med 99,13 % effektivitet28.5.2025 12:08:56 CEST | Pressemelding
Verdens mest energieffektive synkronmotor, levert til stålverk i India, forventes å gi en energibesparelse på rundt 61 GWt over en levetid på 25 år, med en tilbakebetalingstid på litt over tre måneder.
Eni velger ABB som hovedautomasjonsentreprenør for en av Storbritannias første industrielle CCS-klynger15.5.2025 11:08:51 CEST | Pressemelding
ABB skal tilby automatiserings-, telekom- og cybersikkerhetsløsninger for transport og lagring av CO2-fangst ved HyNet, et stort industrielt avkarboniseringsprosjekt i Storbritannia HyNet har som mål å redusere utslippene i Nordvest-England med en fjerdedel, og forvandle et energiintensivt produksjonsområde til en industriklynge med lave utslipp Prosjektet vil utnytte ABB Ability™ System 800xA® integrert kontroll- og sikkerhetssystem for å muliggjøre større synlighet og forutsigbarhet
ABB’s PixelPaint gir eksklusive og bærekraftige lakkoverflater til Mercedes-Benz Sindelfingen fabrikken15.5.2025 09:33:07 CEST | Pressemelding
ABBs prisvinnende PixelPaint-teknologi implementert ved Mercedes-Benz-fabrikken i Sindelfingen PixelPaint leverer enestående presisjon og eliminerer oversprøyting, noe som reduserer materialforbruk og utslipp Mercedes-Maybach SL 680 Monogram-serien er den første modellen som får eksklusive og individuelle lakkoverflater muliggjort av PixelPaint ABBs FoU-senter for lakkeringsroboter på Bryne spilte en avgjørende rolle i utviklingen av PixelPaint.
Q1 resultater: Sterk start på året; optimaliserer verdiskapingen gjennom porteføljestyring17.4.2025 09:19:59 CEST | Pressemelding
Ordrer 9,213 millioner dollar, +3%; sammenlignbart1 +5% Inntekter 7,935 millioner dollar, +1%; sammenlignbart1 +3% Driftsinntekter 1,567 millioner dollar; margin 19,7% Operasjonell EBITA1 1,597 millioner dollar; margin1 20,2% Resultat per aksje 0,60 dollar; +22%3 Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter 684 millioner dollar; -6%
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom