Samarbeid om geologi kan spare veg-millioner

Det sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og fungerende direktør Kari R. Bostad i NGU.
De to statlige etatene har inngått en fornyet samarbeidsavtale.
Målet er å bruke den geologiske kompetansen i Norge på en enda bedre måte.
Krevende å bygge
Det er krevende å bygge og utbedre nye og gamle veger i Norge.
- Vi har stor nytte av NGUs geologiske kart, data og kunnskap. Samtidig kan vi bli flinkere til å trekke inn de geologiske ekspertene når vi planlegger store og små vegprosjekt, sier Davik.
Gode geologiske kart, data og ikke minst kunnskap, gjør det lettere å unngå uforutsette og krevende geologiske områder i vegprosjekt.
- Overraskelser i bakken kan bli kostbare når vi skal bygge tunneler, veger og bruer. Riktig geologisk kunnskap til rett tid i vegplanleggingen er en god investering for samfunnet, sier Davik.
NGU mener avtalen med Vegvesenet gjør det enklere å komme tidligere med i vegplanleggingen.
- Riktig geologiske kunnskap til rett tid er viktig for at Vegvesenet og andre byggherrer ikke starter byggingen for tidlig. Det kan raskt gjøre vegprosjektet dyrere, sier NGU-direktøren.
Her er avtalen
Den nye avtalen mellom NGU og Vegvesenet ar fire hovedområder:
- Berggrunn, løsmasser og vegprosjekt
- Georelatert naturfare
- Miljøgeologi
- Ressursgeologi
Vegvesenet har flere laboratorier som NGU vil bruke i forskningsarbeidet. De har også en borerigg, som vil være nyttig i dette arbeidet.
- Et mer krevende klima vil øke sjansen for flere skred på og langs veg i framtiden. Det har aldri vært så viktig som nå å være god på grunn, sier Davik og Bostad.
Kontakter
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, Statens vegvesen: 900 44 267
Fungerende direktør Kari R. Bostad Norges Geologiske Undersøkelse: 480 37 340
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Har satt ned fartsgrensen på ti bruer i nord25.9.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har satt ned fartsgrensen til 50 kilometer i timen på ti bruer i Nord-Norge for å øke trafikksikkerheten.
Nå starter utbedringen av Patterødkrysset – beregn god tid25.9.2023 09:50:20 CEST | Pressemelding
Mandag 25. september starter arbeidet med å utbedre Patterødkrysset langs E6 ved Moss. Bilistene må regne med redusert framkommelighet og kø gjennom krysset i de tre månedene arbeidet pågår.
Starter asfaltering av E18 i Vestfold etter ekstrabevilgning22.9.2023 14:02:27 CEST | Pressemelding
Nesten 8000 tonn asfalt skal legges på E18 i Vestfold de neste ukene. Årsaken er ekstra bevilgning i revidert nasjonalbudsjett.
No startar bygginga av verdas største heildigitale hengebru22.9.2023 09:58:47 CEST | Pressemelding
Nye Sotrabru er verdas største heildigitale hengebru. Neste veke skal dei ferdigstøypte senkekassane til brutårnet i Knarrevika fraktast på lekter og senkast på plass.
KVU Nord-Norge og KVU Nord-Norgebanen presenteres og overleveres til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård21.9.2023 08:30:13 CEST | Presseinvitasjon
Pressen inviteres til overleveringen 27. september i Narvik.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom