Samarbeid om geologi kan spare veg-millioner
Det sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen og fungerende direktør Kari R. Bostad i NGU.
De to statlige etatene har inngått en fornyet samarbeidsavtale.
Målet er å bruke den geologiske kompetansen i Norge på en enda bedre måte.
Krevende å bygge
Det er krevende å bygge og utbedre nye og gamle veger i Norge.
- Vi har stor nytte av NGUs geologiske kart, data og kunnskap. Samtidig kan vi bli flinkere til å trekke inn de geologiske ekspertene når vi planlegger store og små vegprosjekt, sier Davik.
Gode geologiske kart, data og ikke minst kunnskap, gjør det lettere å unngå uforutsette og krevende geologiske områder i vegprosjekt.
- Overraskelser i bakken kan bli kostbare når vi skal bygge tunneler, veger og bruer. Riktig geologisk kunnskap til rett tid i vegplanleggingen er en god investering for samfunnet, sier Davik.
NGU mener avtalen med Vegvesenet gjør det enklere å komme tidligere med i vegplanleggingen.
- Riktig geologiske kunnskap til rett tid er viktig for at Vegvesenet og andre byggherrer ikke starter byggingen for tidlig. Det kan raskt gjøre vegprosjektet dyrere, sier NGU-direktøren.
Her er avtalen
Den nye avtalen mellom NGU og Vegvesenet ar fire hovedområder:
- Berggrunn, løsmasser og vegprosjekt
- Georelatert naturfare
- Miljøgeologi
- Ressursgeologi
Vegvesenet har flere laboratorier som NGU vil bruke i forskningsarbeidet. De har også en borerigg, som vil være nyttig i dette arbeidet.
- Et mer krevende klima vil øke sjansen for flere skred på og langs veg i framtiden. Det har aldri vært så viktig som nå å være god på grunn, sier Davik og Bostad.
Kontakter
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, Statens vegvesen: 900 44 267
Fungerende direktør Kari R. Bostad Norges Geologiske Undersøkelse: 480 37 340
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Svalbardrør fikses med «magisk» pølse i Verdal i Trøndelag9.1.2025 13:32:16 CET | Pressemelding
Ved E6 i Verdal utføres det rørfornying av stikkrenner med en «magisk» pølse og ultrafiolett lys. I Nasjonal vegdatabank er det registrert cirka 560 000 stikkrenner i Norge.
- Altfor mange stryker på teoriprøven9.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen oppfordrer alle som skal ta teoriprøven til å forberede seg bedre. I fjor ble det levert inn over 90 000 teoriprøver med strykkarakter.
Markedsdagen 2025 - Statens vegvesen8.1.2025 13:37:29 CET | Pressemelding
Statens vegvesen Utbygging inviterer fagpressen til en gjennomgang av prosjektene våre i 2025, den 14. januar, kl. 10.00–13.00.
Fellesprosjektet Arna-Stanghelle: Første kontrakt for førebuande arbeid er ute i marknaden7.1.2025 13:14:38 CET | Pressemelding
Prosjektet reknar med at entreprenør kan vere på plass allereie i april. Det betyr at førebuinga for tunnelane i gigantprosjektet kjem i gang i år.
Oransje farevarsel: Vær forberedt på krevende kjøreforhold6.1.2025 17:40:17 CET | Pressemelding
Oransje farevarsel betyr at været kan skape alvorlige situasjoner. Det betyr at du kanskje bør la bilen stå.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom