Dette er litt som ryttersportens Formel 2

Ingrid Gjelsten, Geir Gulliksen, Victoria Gulliksen, Marie Valdar Longem og Johan-Sebastian Gulliksen er Norges fem kandidater til den internasjonale lagkonkurransen i sprangridning på Gjelsten Arena i Drammen førstkommende fredag. Det norske laget skal ut i ryttersportens «Formel 2» med mål om finale og plass i toppligaen.
Alt er klart for helgens store internasjonale sprangstvne på Gjelsten Arena i Drammen - og Ingrid Gjelsten er sikret plassen på det norske laget i nasjonshoppingen som et ungt, norsk talent. (Foto: Norges Rytterforbund)

Norges største internasjonale utendørs stevne i sprang går i gang allerede torsdag. Nærmere 400 hester fra 16 ulike nasjoner skal ri om gode premier og individuelle poeng på verdensrankingen – på Gjelsten Arena som er utviklet til å bli en av Europas ypperste arenaer.

Et viktig stevne for norsk ryttersport

Lagkonkurransen Longines EEF Series begynner fredag 2. juni klokken 17.00. Da skal fire lagryttere ri to runder hver over 1,45 meter høye hinder. Lagene utgjøres av erfarne seniorryttere samt en talentfull rytter under 25 år på hvert lag – for Norge er det Ingrid Gjelsten som er sikret denne plassen.

Norge skal ri om viktige poeng med flere sterke nasjoner i Drammen, deriblant Sverige som har med seg sitt olympiske ikon - gullvinneren Peder Fredricson.

Laget som vinner finalen Warzawa i september får en plass i Longines FEI Jumping Nations Cup, hvilket er toppserien for nasjonslag i utendørssesongen – ryttersportens Formel 1.

-Å ha denne lagkonkurransen på hjemmebane betyr enormt mye for ryttersporten her i landet. Dette er det største vi som nasjon kan delta i under utendørssesongen utenom mesterskap, sier sportssjef i Norges Rytterforbund, Nina Johnsen. – Vi har en lang tradisjon for å ha dette stevnet i Drammen, og vi er så utrolig takknemlige for at arrangør og sponsorer gjennom dette både løfter norsk ryttersport og setter den på kartet. Det er også veldig hyggelig å få så mange gode tilbakemeldinger fra utenlandske deltagere som imponeres over anlegget i Drammen!

Andre høydepunkter i løpet av helgen er lørdagens Gjelsten Holding Championat og søndag skal topprytterne ut i Oxer Grand Prix der hinderhøyden ligger på hele 1,60 m.

Topp og bredde

Samtidig som topprytterne rir om viktige poeng i Drammen i helgen, skal unge rideskoleelever kvalifisert fra landets ulike kretser delta i finalen av den landsdekkende FERD Rideskolecup. Disse rytterne skal delta på de samme arenaene som topprytterne rir på.

-At rideskoleelevene får ri denne finalen på det som er Norges største og viktigste internasjonale utendørsstevne innebærer et fantastisk møte mellom topp og bredde, og vi er stolte over at vår sport på denne måten kan favne om alle, sier sportssjefen.

Høydepunkter

Fredag kl. 17:00 Longines EEF Series laghopping
Lørdag kl. 17:30 Gjelsten Holding Championat
Søndag kl. 12:30 OXER Grand Prix