Over 100 medier får innovasjonsstøtte
Totalt fordeler Medietilsynet 21,5 millioner kroner i innovasjonsstøtte til 44 prosjekter i år, der til sammen over 100 medier får støtte.
Målet med innovasjonsstøtten er å styrke det norske mediemangfoldet, og særlig fremme redaksjonell, innholdsrettet innovasjon og utvikling i små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier.
Støtteordningen ble etablert i 2018, og har siden blitt populær blant mediene. I år søkte 91 medier støtte til sine innovasjons- og utviklingsprosjekter.
Tre av fire støttekroner går til små, lokale medier
Vest-Telemark Blads prosjekt «Samarbeidande datajournalistikk» og Faktisk.no sitt prosjekt «Innsyn.no» er de prosjektene som får mest i støtte i årets tildeling. Mens Vest-Telemarks prosjekt får 3,6 millioner kroner, får Faktisk.no 1,4 millioner kroner i støtte til et prosjekt om innsyn i postjournaler. «Innsyn.no» skal samle data fra en rekke norske postjournaler fra offentlig sektor, og blir tilgjengelig for alle journalister.
Medietilsynet gir også støtte til flere prosjekter som skal hjelpe lokalradioer og små lokale medier med enkle digitaliseringsløsninger.
– Over 16 millioner kroner, eller tre av fire støttekroner, går til små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier, sier Sekkelsten.
Les mer om innovasjonsstøtten her
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
Amedia-aviser fikk ikke medhold i klagesaker15.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medieklagenemnda opprettholder Medietilsynets vedtak om produksjonstilskudd til fem Amedia-aviser. De fem avisene klaget på beregningen av brukerinntekter og hvordan en overgangsregel i ordningen skulle brukes ved fordeling av tilskudd.
Medietilsynet endrer aldergrense på kinofilm14.11.2024 11:03:22 CET | Pressemelding
Aldersgrensen på kinofilmen Red One er endret fra 9 til 12 år etter at Medietilsynet har ført tilsyn med filmen. Filmen, som hadde premiere 8. november, har fra i dag aldergrense 12 år.
Ibelinprisen skal fremme inkludering i dataspill12.11.2024 10:06:20 CET | Pressemelding
Medietilsynet etablerer en pris for å løfte fram unge rollemodeller som bidrar til en trygg, inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur. Prisen får navn etter Mats “Ibelin” Steen.
Store kjønnsforskjeller i ungdommers dataspill-vaner12.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
En større andel gutter enn jenter spiller dataspill daglig, og flere gutter enn jenter opplever spillingen som sosial. Det viser Medietilsynets undersøkelse “Barn og medier 2024”.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom