Det må igangsettes langsiktig og målrettet innsats for å styrke lesegleden

Del

PIRLS-undersøkelsen som i dag ble lagt frem er en kilde til bekymring. Den viser en markant nedgang i norske tiåringers leseprestasjoner. Sammenlignet med 2016 er resultatene svakere i alle de nordiske landene, men nedgangen er størst i Norge.

PIRLS-undersøkelsen som i dag ble lagt frem er en kilde til bekymring. Den viser en markant nedgang i norske tiåringers leseprestasjoner. Sammenlignet med 2016 er resultatene svakere i alle de nordiske landene, men nedgangen er størst i Norge. 

Det bekymrer Skolelederforbundet at norske tiåringer oppgir lavest leseglede av samtlige land i undersøkelsen, og at 1 av 5 norske elever på 5. trinn har svake leseferdigheter. 

– Det å få alle barn til å bli glade i å lese er noe av det viktigste vi kan gjøre for å skape mestring, forståelse og deltagelse i skole og barnehage. Bøkene tar oss med til nye verdener, og gir oss videre perspektiv på oss selv og verden. De er med på å bygge demokratiet. Er du ikke en god leser, mister du mestring og læring, sier forbundsleder Stig Johannessen fra Skolelederforbundet. 

Denne undersøkelsen kommer i tillegg til Pisaundersøkelsen 2018, som viser at hver fjerde gutt på 15 år leser kritisk dårlig. 

– Det må satses mye på lesing i årene som kommer, og det må starte tidlig. Lesegleden skapes i barnehagene. Derfra må den følges opp med spennende og god litteratur tilpasset barnets interesser og ferdigheter. Det å bli glad i å lese tar tid, og det må være tid og rom for lesing.  

Skolelederforbundet forventer en storstilt, målrettet og langsiktig satsning på lesing i Norge. 

– Det er bra at regjeringen satser på skolebibliotek og nye læremidler. Det er også avgjørende at vi bygger opp støtteapparatet rundt barna og motiverer dem som trenger det mest. PIRLS viser at det er en klar sammenheng mellom sosioøkonomisk status og leseprestasjoner. Skolen greier ikke å utjevne sosiale forskjeller når det gjelder lesing. satsningen på lesing og andre grunnleggende ferdigheter må være helhetlig og varig. Små tilskudd, korte satsninger og midler til prosjekter, sikrer ikke helhet og sammenheng i opplæringen. Det betyr at vi må sette inn sterkere tiltak og styrke laget rundt barna, avslutter Johannessen.   

Kontakter

Skolelederforbundet

Fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.

Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Det er i krevende tider at barna våre trenger modige politikere!1.11.2024 14:26:47 CET | Pressemelding

Regjeringen la i dag fram forslag om 5 mrd. kr. til kommunene i 2024, og 5 mrd. kr. i økte overføringer i 2025. Dette er etterlengtet penger for skoler og barnehager, det er fint at 5 milliarder kommer for 2024, men vi håper at Stortinget vil se alvoret for neste års budsjett. Skolelederforbundet håper på at budsjettforhandlingene med SV vil fordoble summen til kommune for 2025. Sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen

Gode skoler og barnehager er bra for alle barn!7.10.2024 15:59:45 CEST | Pressemelding

Skolelederforbundet er glad for at en i budsjett 2025 viser en intensjon til å satse på en trygg og god barnehage og en skole med et godt skolemiljø, en satser på fullføring, læreplass og en mer praktisk skole. Skolelederforbundet er glad for at det satses på flere ansatte i barnehage, mer læremateriell og utstyr i skolen for å få til en mer praktisk skole viser at en er villig til å gå i riktig retning, men det som gjøres er for lite. Vi må styrke laget rundt eleven, lederne, lærerne og barna.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye