Dette tar nordmenn med seg fra hotellrommet

Når ferien nærmer seg slutten og virkeligheten begynner å krype inn, starter innsamlingen av minner. De aller fleste av oss går til innkjøp av postkort, magneter, dupeditter og lokale suvenirer, men i en undersøkelse* gjennomført av reisearrangøren Apollo kommer det frem at over 50 prosent også har tatt med seg ting en ting eller to fra hotellrommet.
Men hva tar vi egentlig med oss?
Nesten en av fem nordmenn oppgir at de har tatt med seg håndkle og tøfler hjem på et eller annet tidspunkt, og 12 prosent har tatt med seg badekåpen. Dét kommer nok ikke som en stor overraskelse, men det gjør kanskje dette: En av ti menn oppgir at de har tatt med seg hotelletrommets TV hjem!
Like mange kvinner som menn oppgir også at de har tatt med sengetøy. Annet populært tjuvgods er tepper, speil, gardiner og nattbord.
- For mange er ferieminnene årets høydepunkt. Flere velger derfor å ta med seg ting hjem som forsterker og forlenger minnene om opplevelsene man hadde - som eksempelvis suvenirer. Når det er sagt oppfordrer vi selvfølgelig norske reisende i sommer til å fylle hjemreisekofferten med lovlige ting man kjøper på reisemålet - og ikke tjuvgods, sier Beatriz Rivera, Kommunikasjonssjef i Apollo.
Ikke uten barberhøvelen!
I tillegg til å ta med seg ting hjem fra ferien, er det også en del ting nordmenn tar med seg hjemmefra til ferien. De vanligste tingene er barberhøvel og hodepinetabletter - i tillegg oppgir 1 av 4 at de er avhengige av å ha med seg snus og/eller sigaretter.
Også nesespray og høyttalere topper listen over ting nordmenn tar med seg på reise, og totalt 12 prosent oppgir at de ikke klarer seg uten norsk mat!
Sist, men ikke minst, oppgir over dobbelt så mange menn, hele 16 prosent, at de ikke klarer seg uten kondomer i ferien - mens fem prosent av kvinner oppgir det samme.
Topp 5: Det har nordmenn tatt med seg fra et hotell
18 % - Håndkle
17 % - Tøfler
12 % - Morgenkåpe
6 % - TV
4 % - Teppe
Topp 5: Det klarer ikke nordmenn seg uten i ferien
48 % - Barberhøvel
42 % - Smertestillende
28 % - Snus og/eller sigaretter
18 % - Høyttalere
16 % - Nesespray
*Undersøkelsen ble gjennomført av Mantap på vegne av Apollo i oktober 2022. Undersøkelsen hadde over 1000 respondenter i alderen 18-66 år i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Nøkkelord
Kontakter
Beatriz RiveraKommunikasjonssjef
Tel:+47 22 33 45 00beatriz.rivera@apollo.noBilder
Om Apollo
Apollo er en av Nordens ledende reisearrangører med en million reisende i året. Vi arrangerer tradisjonelle pakkereiser, treningsreiser, skireiser, cruise, storbyferier og fleksible pakkereiser der kunden selv velger reisemål, reiselengde og hotell.
Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir og Lime Travel er Apollo en del av gruppen DERTOUR Nordic. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.
Følg pressemeldinger fra Apollo
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apollo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Apollo
DERTOUR Group styrker konsernledelsen etter rekordvekst22.10.2025 15:08:38 CEST | Pressemelding
Utvider ledergruppen for å drive kundesentrering, lønnsom vekst og teknologisk innovasjon.
Apollo øker satsingen på Spania16.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Reisearrangøren utvider programmet og tilbyr nå reiser til hele 35 ulike reisemål og byer!
Salgsrekord for treningsreiser14.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Allerede nå har Apollo Sports solgt flere reiser enn totalt i hele 2024.
HYROX inntar Apollo Sports-hotellene8.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan gjestene på Playitas Resort og Monte Feliz delta i instruktørledede HYROX-økter – et av verdens mest populære høyintensive treningskonsepter.
Nordmenn har tropisk reisefeber29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Salget av eksotiske reiser øker kraftig: Allerede nå melder Apollo om flere bestilte reiser til Thailand enn i hele 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
