Stem fram finalistene til Siva-prisen 2023!

Bli med og avgjør hvem som stikker av med prispengene på 250.000 kroner. Stem på din favoritt til å vinne Siva-prisen 2023 innen onsdag 24. mai kl. 15.00. Vinneren blir kåret 1. juni med utdeling fra næringsminister Jan Christian Vestre.

Norge har vært gjennom en periode med uvante utfordringer som i stor grad har påvirket det norske samfunnet generelt, og norsk næringsliv spesielt. Med Siva-prisen 2023 vil vi løfte frem miljøer og virksomheter i Siva-strukturen som har bidratt til å bygge nye eller forsterke eksisterende verdikjeder.

Alle kan bli med å stemme frem sin favoritt innen onsdag 24. mai kl. 15.00.
Du kan stemme en gang!

Dette er de fem finalistene til årets Siva-pris:

Finalist 1: OmTRE ASNoresund

OmTRE vil gjøre det enkelt og naturlig å velge brukt trevirke i nye anvendelser.

OmTRE skal bidra til å gjøre Norge verdensledende innen ombruk av tre i bygg og konstruksjon. I Grønn plattform-prosjektet SirkTRE samler OmTRE 29 partnere fra hele byggenæringens verdikjede med mål om å etablere den helsirkulære verdikjeden for tre. OmTRE bidrar til utvikling av kunnskap og produkter med høy eksportverdi, ikke minst når det gjelder å sikre at de regulatoriske forholdene stimulerer til bærekraftig ombruk. Dette kan bli førende for arbeid som skal gjennomføres også på EU nivå.

Til avstemming https://siva.no/siva-prisen/avstemning/omtre-as-noresund/

Finalist 2: Renasys ASFørde

Renasys har utviklet en unik, patentert filtreringsløsning for avløpsvann som eliminerer bruk av kjemikalier.

Renasys’ renseteknologi fjerner 99 prosent av alle partikler over 5 mikrometer uten bruk av kjemikalier. Restproduktet kan brukes til energiproduksjon, gjødsel og jordforbedring. Teknologien forenkler eksisterende verdikjeder, bidrar til økt kapasitet og gjør det enklere og billigere å utvide dagens renseanlegg og å etablere nye. Renasys arbeider med implementering av teknologien i to verdikjeder: i) Avkarbonisering av avløpsvannsektoren ved å fjerne organisk materiale og ii) Landbasert oppdrett med økt gjenbruk av vann.

Til avstemming https://siva.no/siva-prisen/avstemning/renasys-as-forde/

Finalist 3: Looping ASOslo

Looping utvikler miljøvennlig transportemballasje og leverer gjenbruk som tjeneste.

Looping produserer og utvikler gjenbrukbar transportemballasje for bygg og anleggsbransjen. Selskapets første produktserie Modulcover™ er tilpasset modulmarkedet med et gjenbrukbart beskyttelsesdekke for entreprenørmoduler, bomoduler og stålmoduler. Produktserien har satt en ny bransjestandard for hvordan man emballerer brakker under transport, og har bidratt til å fase ut bruk av engangsplast. Looping leverer emballasje til aktører i store deler av Nord-Europa.

Til avstemming https://siva.no/siva-prisen/avstemning/looping-as/

Finalist 4: CTM Lyng ASVanvikan

CTM Lyng er Norges fremste produsent av sikkerhetsprodukter til hjemmet, velferdsteknologi, energiøkonomisering, samt lys og varmestyring.

CTM Lyng jobber aktivt for å redusere direkte og indirekte miljøpåvirkning, både ved å utvikle kortest mulige verdikjeder (bruk av lokale underleverandører) og fokus på optimal distribusjon av frakt både fra underleverandører og til grossist og sluttkunde. I tillegg har bedriften utviklet nye produkter basert på gjenvinnbare materialer. CTM Lyng eksporterer til flere europeiske land og har mer enn doblet sin eksport fra 2020 til 2022.

Til avstemming https://siva.no/siva-prisen/avstemning/ctm-lyng-as/

Finalist 5: Kvist Solutions ASOslo

Kvist leverer programvare som gjør det enkelt for bedrifter å gjennomføre miljøsertifisering i bygg.

Kvists programvare gjør det enkelt å planlegge, gjennomføre og forvalte miljøsertifikater for bygg og eiendom. Dette gjør det billig og enkelt å øke et byggs miljøambisjoner i hele verdikjeden – fra snekkeren til eiendomsutvikleren. Videre bidrar dette til å øke miljøprestasjonene til nye og eksisterende bygg, i en bransje som står for 40 prosent av verdens utslipp. Kvist har allerede, et halvt år etter lansering i Norge, solgt til en av Europas største entreprenører.

Til avstemming https://siva.no/siva-prisen/avstemning/kvist-solutions-as/

Karin Øyaas, prosjektleder for Siva-prisen, karin.oyaas@siva.no, telefon 95 93 65 26
Preben Sandborg Røe, kommunikasjonsdirektør i Siva, preben.sandborg.roe@siva.no, telefon 90 12 57 73