Redusert kapasitet og kø på E18 ved Sjølyst og Bygdøy i sommer

Bygdøy- og Sjølystlokket skal oppgraderes sommer og høst 2023. Oppgraderingen omfatter kjørebanen, betongkonstruksjonene, vann- og avløpsledninger og tekniske installasjoner. I tillegg skal eksisterende rør for Hoffselva skiftes ut og erstattes av en betongkulvert.
Arbeidene er en del av det omfattende tunneloppgraderingsprosjektet i Oslo som har pågått i flere år.
Døgnkontinuerlige arbeider
Fra 3. juni til 1. september vil det pågå døgnkontinuerlig arbeider på E18 mellom Sjølyst og Bygdøy. I Sjølystlokket skal Hoffselva, som ble lagt i rør på 1950-tallet, graves frem. Kapasiteten til eksisterende rør i Hoffselva er beregnet til 20-års flom. Det gamle røret har omfattende skader og skal skiftes ut med en ny betongkulvert. Den nye kulverten får en flomkapasitet tilsvarende 200-års flom.
Redusert kapasitet på E18
Anleggsarbeidene vil medføre redusert kapasitet på E18 i sommer. Vegen skal snevres inn til ett kjørefelt i hver kjøreretning. Redusert kapasitet på vegnettet vil føre til kø og trafikale utfordringer i området. Trafikantene må beregne ekstra reisetid.
Kollektivt, sykkel eller gange
Statens vegvesen ber de som kan om å endre reisevanene. Dersom alle som i dag kjører bil, fortsetter å kjøre bil på E18 ved Sjølyst- og Bygdøylokket etter 3. juni, må det forventes kø og store forsinkelser gjennom sommeren.
Det er derfor viktig at dersom du kan, lar bilen stå og benytter alternative transportmetoder som kollektivtransport, sykkel eller gange.
Dersom du må kjøre oppfordrer vi deg til å velge andre ruter, samt unngå rushtidene. Det vil bli skiltet omkjøring via ring 3 i hele anleggsperioden.
For ytterligere informasjon:
Se vegvesen.no/tunneleroslo
Arbeidene som skal utføres:
- Oppgradering av kulverten til Hoffselva under Sjølystlokket
- Oppgradering av overvannsystemet
- Fornying av gaterister og sluk
- Utskifting av belysning
- Reparasjon av skulder
- Fornyelse av betongrekkverk under Bygdøylokket
- Gjennomføring av trafikksikkerhetsmessige tiltak i dagsone
- Gjennomføring av tiltak for å utbedre skader i vegbanen
- Reparasjon av betong
- Utskifting av enkelte skilt og oppsetting av nye trafikkportaler i dagsone
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Christian SætherByggelederStatens vegvesen Utbygging Tunneloppgradering Oslo
Tel:97742974oyvind.saether@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Revelåga bru på Mo blir nattestengt27.10.2025 13:25:21 CET | Pressemelding
Revelåga bru på E12 i sentrum av Mo i Rana skal rehabiliteres. Fra mandag 27. oktober og to uker fremover blir brua delvis stengt på kveld og natt.
Øver på ulykkeshåndtering i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker27.10.2025 12:56:16 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker onsdag formiddag 29. oktober.
Erstattar ferjebru på E39 Lote ferjekai27.10.2025 11:55:29 CET | Pressemelding
Statens vegvesen skal erstatte eksisterande ferjebru på Lote ferjekai.
Ulykkesøvelse i Byrebergtunnelen mellom Vågå og Lom27.10.2025 11:04:28 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykke i Byrebergtunnelen på riksveg 15 mellom Vågåmo og Lom om kvelden onsdag 29. oktober.
Gibraltartunnelen på skolebenken hos Statens vegvesen27.10.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Spania og Marokko vil bygge en 40 kilometer jernbanetunnel under Gibraltarstredet. Nå ser de til Statens vegvesen og E39 Rogfast når de planlegger det som blir verdens dypeste undersjøiske tunnel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
