BankID BankAxept lanserer Norges raskest voksende Kjenn-din-kunde-tjeneste i Sverige

Oppkjøpet av Kundesjekk i fjor høst, er det første i regi av selskapet BankID BankAxept. Tjenesten har hatt en dobling i antall kunder de siste ni månedene. Privatmegleren, Lokalbank, PowerOffice og Utleiemegleren har nylig tatt tjenesten i bruk, mens Regnskap Norge, BDO og Advokatforeningen har benyttet tjenesten en god stund.
Norge foran i løypa
Norske tilsynsmyndigheter har lenge oppfordret til bruk av effektive kundetiltak gjennom smarte systemer og robuste tredjepartsdata i kampen mot hvitvasking og terrorfinansiering. I Sverige er nå fokus og tilsyn økende:
– Vi ser at mange svenske bedrifter har utfordringer med manuelle, tidkrevende prosesser for helt elementære oppgaver knyttet til kundekontroll. Vi kan tilby et tidsbesparende verktøy som kan brukes via en portal, eller integreres i kundens prefererte fagsystem, sier Brekke.
Går for verdiøkende tjenester
Oppkjøpet av Kundesjekk og inntreden i nye markeder utenfor Norge, er en del av strategien til BankID BankAxept. Selskapet ble etablert 19. juli i fjor, etter fire år som en del av Vipps.
– BankID BankAxept har til nå vært leverandør av infrastruktur. Nå ønsker vi å utvikle verdiøkende tjenester som skal komme kunder og samfunn til gode. Ser vi markedsmuligheter og har gode verdiforslag, tar vi steget ut i nye markeder, sier Brekke.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder

Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom