Coops dagligvarekjeder vokser mest i kundetilfredshet!

Ekstra gledelig er det at lavpriskjeden Extra scorer aller best av kjedene med fysiske butikker.
- Jeg mener undersøkelsen viser hvorfor Extra gjennom flere år har vært Norges raskest voksende dagligvarekjede, sier kjededirektør i Extra, Daniel Kyrre Pedersen.
- Fantastiske ansatte, kombinert med størst utvalg i lavpris og minst like lave priser som konkurrentene gir svært fornøyde kunder, sier Pedersen.
Kundetilfredsheten øker for Coops kjeder
Med en vekst i kundetilfredsheten på 3,1 poeng til 74,7 er OBS den kjeden som vokser mest i dagligvarebransjen. På de neste plassene over kjedene med høyest vekst kommer Coop Mega (+2,6 poeng) og Extra (+2,1 poeng). Samtidig viser snittet for bransjen en tilbakegang på 0,4 poeng for kjedene som er målt.
- Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder, som også er våre eiere. Tilbakemeldingen bekrefter våre egne målinger og er et resultat av den solide innsatsen som våre dyktige ansatte legger ned hver eneste dag i Coops butikker og i resten av verdikjeden for å skape de aller beste handleopplevelsene. Dette motiverer og inspirerer oss til å jobbe knallhardt videre med å levere på kundenes forventninger, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Coop Norge.
Han tror Coops eiermodell er med på å påvirke kundenes tilfredshet.
- I en tid med økte priser på nesten alt av varer og tjenester, blir kundene mer opptatt av å forstå hvem som sitter igjen med overskuddet. Her skiller Coop seg fra våre konkurrenter ved at vi er eid av over to millioner medeiere gjennom 58 lokale samvirkelag, sier Jensen.
Norsk Kundebarometer
- Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
- Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med BI.
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt mange tusen forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
Dagligvarekjedene
|
Plass |
Selskap |
Tilfredshet |
Endring |
|
1 |
Oda.no |
79,0 |
-0,8 |
|
2 |
Extra |
76,2 |
+2,1 |
|
3 |
Meny |
75,3 |
-0,3 |
|
4 |
Kiwi |
74,8 |
-2,0 |
|
5 |
Obs |
74,7 |
+3,1 |
|
6 |
Rema 1000 |
74,2 |
-0,5 |
|
7 |
Coop Mega |
68,1 |
+2,6 |
|
8 |
Spar |
68,0 |
-4,1 |
|
9 |
Coop Prix |
63,7 |
+0,0 |
|
10 |
Joker |
60,4 |
-2,8 |
|
11 |
Bunnpris |
60,2 |
-1,5 |
Over 80 poeng = Begeistrede kunder
75-80 poeng = Svært fornøyde kunder
70-75 poeng = Fornøyde kunder
60-70 poeng = Likegyldig/misfornøyde kunder
Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Trender i brusmarkedet: Koffeinfritt og naturlige alternativer på fremmarsj3.11.2025 17:16:03 CET | Pressemelding
Forbrukere blir stadig mer bevisste på hva de drikker, og koffeinfri brus og naturlige ingredienser øker i popularitet. Interessen for mer naturlige alternativer kan til tider konkurrere med sukkerfrie brusvarianter, som ellers dominerer markedet.
Tilbakekaller Coop dressing creme fraiche31.10.2025 13:52:21 CET | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop dressing creme fraiche 415 g. etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
