Enova dreier støtten i retning av nullutslippsfartøy
Enova har siden 2020 støttet ulike batteriløsninger gjennom programmet Batteri i fartøy med 1700 millioner kroner. Hybride løsninger er tilgjengelige i alle fartøyssegmenter og mange markedsaktører velger nå batteriløsninger. Enova ønsker nå å sette større ambisjoner og vil jobbe med å utvikle nye virkemidler. I den forbindelse avvikler Enova støtteprogrammet Batteri i fartøy med umiddelbar virkning.
-Frem til nå har Enova hatt som mål å bidra til at batterier blir tilgjengelige i markedet. Nå ser vi at denne markedsendringen har skjedd, og det er derfor riktig av oss å øke ambisjonsnivået og dermed utvikle nye virkemidler, sier Anders Quist Nyrnes, virkemiddelansvarlig for maritim transport i Enova.
En klar markedsendring
Programmet Batteri i fartøy ble åpnet i 2020 som en del av Nullutslippsfondet. Totalt er 263 havbruksfartøy, 39 fiskefartøy og 12 offshore fartøy støttet med til sammen 1 700 millioner kroner.
- Vi er svært fornøyde med å ha bidratt til denne markedsendringen. Samtidig har ikke dette vært mulig uten den evnen og viljen vi ser hos aktørene i maritim sektor. Batterier ombord gir reduserte klimautslipp og en mer energi- og klimaeffektiv skipsfart langs norskekysten, sier Nyrnes: - Samtidig har vi fått utviklet en verdikjede som nå kan levere hybride løsninger til de fleste fartøytyper.
Mange søknader siden nyttår
Så langt i 2023 er det vedtatt støtte for 659 millioner kroner på programmet Batteri i fartøy. Med andre ord har det vært en høy søknadsinngang siden nyttår. Det var særlig havbruksnæringen som benyttet seg av tilbudet, og omstillingen til batteriløsninger i havbruksflåten skjedde raskere enn forventet. Enova stengte programmet for søknader i begynnelsen av mars.
- Fiskerinæringa er i gang med å ta i bruk batterier, men fortsatt utgjør de totalt 59 fartøyene støttet av Enova svært lite mot totalen på rundt 6 000 fiskefartøy i Norge, sier Nyrnes, og fortsetter: - Vi har ikke sett den økningen som vi gjerne skulle ha sett innenfor fiskefartøy. Det er mye som tyder på at programmet ikke er egnet til å skape den markedsendringen vi ønsker og at det derfor er behov for nye virkemidler.
Et nytt og samlet programtilbud
Enova planlegger nå et nytt programtilbud for videre elektrifisering av maritim transport, både på fartøy- og landsiden.
-Vi vil i løpet av 2023 lage et kunnskapsgrunnlag for et slikt program. Det vil ha et ambisjonsnivå som peker framover mot 2050. Vi håper å kunne åpne programmet første halvår 2024, avslutter Nyrnes.
Nyrnes understreker at både fiskeri og havbruksfartøy fortsatt har mulighet til å søke støtte på programmet Elektrifisering av sjøtransport hvis man har et innovativt prosjekt. I tillegg kan de mest innovative prosjektene søke støtte på Enovas teknologiprogram Utslippsfri maritim transport.
Nøkkelord
Kontakter
Anders Quist NyrnesMarkedsrådgiverEnova SF
Tel:+47 476 63 040anders.nyrnes@enova.noOm oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 85 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
109 millioner kroner til nye biogassprosjekter. – Enova ser gode muligheter fremover2.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir støtte til tre biogassprosjekter basert på husdyrgjødsel i Vestland, Rogaland og Møre og Romsdal, etter en konkurranse med søknadsfrist våren 2024.
331 millioner til innovativt havvindprosjekt: – Vil fremskynde norsk satsing1.7.2024 14:05:00 CEST | Pressemelding
Selskapet Georgine Wind får 331,8 millioner kroner i støtte fra Enova, for å styrke satsingen på havvind i Norge.
1,2 Enova-milliarder til grønne skip: – Et vippepunkt for maritim industri19.6.2024 13:25:00 CEST | Pressemelding
Konkurransen var tøff, og tildelingen til ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy er rekordstor i Enova-sammenheng. – Dette er pionérprosjekter, og med tildelingen går Norge nå i front, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Nå rigges Norge for elektriske lastebiler fra Lindesnes til Alta29.5.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
11 norske selskap får totalt 120 millioner kroner i Enova-støtte til å bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Stasjonene vil sørge for spredning over store deler av Norge. - Et avgjørende bidrag på veien mot utslippsfri tungtransport, sier klima- og miljøministeren.
Norwegian company with winning bid in first EU renewable hydrogen auction30.4.2024 19:00:00 CEST | Pressemelding
On Tuesday, the Norwegian company Skiga AS was selected for a grant of € 81.3 million in the first hydrogen auction under the EU Innovation Fund.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom