Trygg Trafikk: Bekymret for sikkerheten i russebussene

Russebussene er ofte gamle og i dårlig stand, og mange fungerer som rullende diskotek. Skade- og ulykkespotensialet er stort, og også politiet og Statens vegvesen er bekymret over utviklingen. Deres kontroller på veien avdekker blant annet:
- Feil og mangler på bremser, fjæring og karosseri
- Overlast / for mange passasjerer om bord («stapping»)
- Ulovlig og brannfarlig montering av aggregater til lyd og lys
- Ulovlig krone på taket
- Tildekkede nødutganger
- Sjåfører uten førerrett eller godkjent yrkessjåførkompetanse
- Sjåfører som ikke bryr seg om sikkerhet under rulling
- Kjøretøy som er omregistrert i andre land fordi de ikke tilfredsstiller norske regler
– Flere av russebussene er nærmest tikkende bomber på veien. Dette har blitt en kultur som har sklidd fullstendig ut, og vi kan ikke lenger stå å se på at flere titalls russ danser rundt i alkoholrus i gamle utrygge busser med høy hastighet. Vi unner all ungdom en fantastisk feiring etter endt skolegang, men vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russebussulykke, sier Tanja Loftsgarden, avdelingsleder i Trygg Trafikk.
Behov for samordnet innsats
Trafikksikkerhetsutfordringene med russebusser er mange og komplekse. Ansvaret for relevant regelverk og kontrollvirksomhet ligger hos flere myndigheter.
– Vi oppfordrer samferdselsministeren, som øverste ansvarlig for trafikksikkerheten, til å initiere en styrket og samordnet innsats for å bedre sikkerheten og få bukt med lovbrudd knyttet til disse kjøretøyene, sier Loftsgarden.
Dette er våre forslag
Vurdere brukskrav til russebusser
Russebusser omfattes av samme krav som andre busser, både når det gjelder krav til innvendig og utvendig utforming samt jevnlig EU-kontroll. Men ettersom bruken av russebusser ofte er risikofylt, bør myndighetene se nærmere på å innføre særskilte brukskrav.
Presisere midlertidig kabotasje
Midlertid kabotasje (transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme) i Norge er lovlig, ifølge EØS-avtalen. Det er imidlertid ikke spesifisert hvor lenge en slik midlertidighet kan vare. Danmark har satt en grense på 7 dager i en 12 måneders periode. Norge bør snarest mulig få på plass en lignende presisering av midlertidig kabotasje.
– I dag kan useriøse russebussaktører leie inn busser fra utlandet, lovlig, men som ikke ville blitt godkjent etter norske krav. Denne kan da, slik regelverket er i dag, brukes gjennom hele russetiden, presiserer Loftsgarden.
Styrke og utvide kontroller av kjøretøy og sjåfører
Det er viktig å gjennomføre målrettede kontroller av både kjøretøy og sjåfører, og det bør settes av tilstrekkelige ressurser til dette. Vi etterlyser økt samarbeid med Arbeidstilsynet om arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører og med Skatteetaten om skatter og avgifter på midlertidig bruk av kjøretøy i Norge.
Holdningsskapende arbeid er fortsatt viktig
Trygg Trafikk har lang tradisjon for å drive holdningsskapende arbeid rettet mot russen sammen med fylkene, politiet, Statens vegvesen og andre relevante aktører.
– Dette arbeidet er viktig å opprettholde, men utfordringene er nå så omfattende og komplekse at vi også ser behov for endringer i regelverket og økt prioritering av kontroller, avslutter Loftsgarden.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noTanja LoftsgardenAvdelingsleder fag og analyse
Tel:90 64 59 04loftsgarden@tryggtrafikk.noBilder

Om Trygg Trafikk
Trygg Trafikk jobber for at færrest mulig skal omkomme eller bli hardt skadd i trafikken. Vi er tilstede i alle landets fylker. Trygg Trafikk er både samarbeidspartner og pådriver overfor myndigheter og bedrifter. Vi er også et bindeledd mellom frivillige aktører og myndigheter.
Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Foreldre kan ikke reglene for sikring av barn i bil2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kun 4 av 10 småbarnsforeldre kan reglene for sikring av barn i bil. Kunnskapsnivået om riktig og trygg sikring er for dårlig.
17 trafikanter omkom i juni1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I årets første sommermåned mistet 17 personer livet i trafikken. Dette er måneden med flest omkomne så langt i år. Halvparten av dødsulykkene var utforkjøringer med bil eller MC.
Ny rapport: Hjelmpåbud kan spare samfunnet for milliarder25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hodeskader etter sykkelulykker koster samfunnet milliarder hvert eneste år. – Ulykkene får vi ikke bukt med over natten, å redusere omfanget av hodeskader er enklere, mener Trygg Trafikk.
Ti personer omkom i mai-trafikken2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nær halvparten av de omkomne kjørte motorsykkel. Dermed har sju motorsyklister mistet livet så langt i år.
Ny test: Dette er de tryggeste sykkelhjelmene for barn29.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norges mest omfattende test av sykkelhjelmer for barn viser hvilke som beskytter små hoder best. Felles for de sikreste hjelmene er at de har Mips.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom