Trygg Trafikk: Bekymret for sikkerheten i russebussene

Russebussene er ofte gamle og i dårlig stand, og mange fungerer som rullende diskotek. Skade- og ulykkespotensialet er stort, og også politiet og Statens vegvesen er bekymret over utviklingen. Deres kontroller på veien avdekker blant annet:
- Feil og mangler på bremser, fjæring og karosseri
- Overlast / for mange passasjerer om bord («stapping»)
- Ulovlig og brannfarlig montering av aggregater til lyd og lys
- Ulovlig krone på taket
- Tildekkede nødutganger
- Sjåfører uten førerrett eller godkjent yrkessjåførkompetanse
- Sjåfører som ikke bryr seg om sikkerhet under rulling
- Kjøretøy som er omregistrert i andre land fordi de ikke tilfredsstiller norske regler
– Flere av russebussene er nærmest tikkende bomber på veien. Dette har blitt en kultur som har sklidd fullstendig ut, og vi kan ikke lenger stå å se på at flere titalls russ danser rundt i alkoholrus i gamle utrygge busser med høy hastighet. Vi unner all ungdom en fantastisk feiring etter endt skolegang, men vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russebussulykke, sier Tanja Loftsgarden, avdelingsleder i Trygg Trafikk.
Behov for samordnet innsats
Trafikksikkerhetsutfordringene med russebusser er mange og komplekse. Ansvaret for relevant regelverk og kontrollvirksomhet ligger hos flere myndigheter.
– Vi oppfordrer samferdselsministeren, som øverste ansvarlig for trafikksikkerheten, til å initiere en styrket og samordnet innsats for å bedre sikkerheten og få bukt med lovbrudd knyttet til disse kjøretøyene, sier Loftsgarden.
Dette er våre forslag
Vurdere brukskrav til russebusser
Russebusser omfattes av samme krav som andre busser, både når det gjelder krav til innvendig og utvendig utforming samt jevnlig EU-kontroll. Men ettersom bruken av russebusser ofte er risikofylt, bør myndighetene se nærmere på å innføre særskilte brukskrav.
Presisere midlertidig kabotasje
Midlertid kabotasje (transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme) i Norge er lovlig, ifølge EØS-avtalen. Det er imidlertid ikke spesifisert hvor lenge en slik midlertidighet kan vare. Danmark har satt en grense på 7 dager i en 12 måneders periode. Norge bør snarest mulig få på plass en lignende presisering av midlertidig kabotasje.
– I dag kan useriøse russebussaktører leie inn busser fra utlandet, lovlig, men som ikke ville blitt godkjent etter norske krav. Denne kan da, slik regelverket er i dag, brukes gjennom hele russetiden, presiserer Loftsgarden.
Styrke og utvide kontroller av kjøretøy og sjåfører
Det er viktig å gjennomføre målrettede kontroller av både kjøretøy og sjåfører, og det bør settes av tilstrekkelige ressurser til dette. Vi etterlyser økt samarbeid med Arbeidstilsynet om arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører og med Skatteetaten om skatter og avgifter på midlertidig bruk av kjøretøy i Norge.
Holdningsskapende arbeid er fortsatt viktig
Trygg Trafikk har lang tradisjon for å drive holdningsskapende arbeid rettet mot russen sammen med fylkene, politiet, Statens vegvesen og andre relevante aktører.
– Dette arbeidet er viktig å opprettholde, men utfordringene er nå så omfattende og komplekse at vi også ser behov for endringer i regelverket og økt prioritering av kontroller, avslutter Loftsgarden.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noTanja LoftsgardenAvdelingsleder fag og analyse
Tel:90 64 59 04loftsgarden@tryggtrafikk.noBilder

Om Trygg Trafikk
Trygg Trafikk jobber for at færrest mulig skal omkomme eller bli hardt skadd i trafikken. Vi er tilstede i alle landets fylker. Trygg Trafikk er både samarbeidspartner og pådriver overfor myndigheter og bedrifter. Vi er også et bindeledd mellom frivillige aktører og myndigheter.
Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Skolestart: La barna bli eksperter på egen skolevei14.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå er det skolestart, og barn i alle aldre blir en del av morgentrafikken. Trygg Trafikk oppfordrer skoler og foreldre til å la barna kartlegge sin egen skolevei.
17 personer omkom i julitrafikken1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er det høyeste antallet trafikkdrepte i juli siden 2016. Totalt har 68 personer omkommet så langt i år.
Kun 4 av 10 sykler alltid med hjelmen på30.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Ferske tall viser at bare 41 prosent alltid bruker hjelm når de sykler. – Farlig at så mange dropper hjelmen, mener Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.
50-årsjubileum for denne livredderen29.7.2025 10:15:59 CEST | Pressemelding
I år er det 50 år siden bilbeltet ble påbudt å bruke for fører og forsetepassasjer i alle biler der dette var montert. Siden påbudet kom i 1975, har bilbeltet vært en viktig livredder.
Vi må samarbeide bedre i trafikken15.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Syklende er spesielt utsatt og sårbare i veibanen de deler med større kjøretøy. Fram til sykkelveinettet utvides må bilister, elsparkesyklister og syklister samarbeide langt bedre enn i dag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom