Transportsektoren er langt unna Paris-målene
I løpet av de neste tre tiårene vil den globale kjøretøyparken øke fra 1,2 milliarder til 2 milliarder kjøretøy, antall passasjerflyreiser vil øke med 130 prosent og frakt til sjøs vil øke med 35 prosent.
Elektrisitet fortsetter å vinne terreng i sektorer som tidligere ble ansett som vanskelige å elektrifisere, inkludert tungtransport og luftfart over korte avstander, som kortbanenettet i Norge. Bruken av elektrisitetsbasert transport vil øke fra én prosent i dag til 23 prosent i 2050, ifølge DNVs nye rapport «Transport in transition».
Viktig å fremskynde omstilling
Rapporten er en grundig analyse av energiomstillingen i transportsektoren. Denne sektoren regnes som den mest dynamiske av de energikrevende sektorene mot 2050. Rapporten bygger på DNVs modell Energy Transition Outlook. Den utforsker omfattende og nødvendige endringer innen bruk av drivstoff, elektrifisering og infrastruktur, for å kunne transportere stadig flere mennesker og mer gods, samtidig som sektoren avkarboniseres.
Til tross for at transportsektorens etterspørsel etter olje forventes å halveres, er det ikke nok til å oppfylle målene i Parisavtalen. I dag står transport av passasjerer og gods for omtrent en fjerdedel av globale energirelaterte CO2-utslipp, en andel som vil øke til 30 prosent innen 2050.
Vei leder an foran sjø- og luftfart
Innen veibasert transport vil bruk av fossilt brensel falle fra dagens 38 millioner fat per dag til 19 millioner fat per dag i 2050, og redusere sin andel av veisektorens energiforbruk fra 91 prosent til 57 prosent.
Miksen av drivstoff i den maritime sektoren vil endres betydelig i løpet av de kommende tiårene som følge av avkarbonisering. Innen 2050 vil drivstoffet sannsynligvis gå fra å være nesten utelukkende oljebasert til en energimiks som består av 50 prosent hydrogenbasert lav- og nullkarbonbrensel, 19 prosent naturgass og 18 prosent biomasse. Elektrisitet vil bare utgjøre fire prosent, knyttet til korte transportstrekninger og havneopphold for større fartøy.
Forbruket av hydrokarboner i luftfart vil derimot være nesten uendret frem til 2050, men forbruket vil da være en miks av 60 prosent hydrokarboner og 40 prosent lav- og nullutslippsdrivstoff.
– Denne rapporten belyser utfordringene transportsektoren står overfor, og peker på områder hvor det er behov for ytterligere politiske tiltak og investeringer for å fremskynde avkarbonisering. Det haster å innføre pålitelige, ikke-fossile drivstoff som bidrar til utslippsreduksjon, spesielt innen sjø- og luftfart. Det er viktig at myndighetene øker støtten til utvikling, pilotprosjekter og kommersiell skalering av bærekraftig drivstoff i hele transportsektoren, sier Remi Eriksen, konsernsjef i DNV.
Én løsning dekker ikke behovet
Rapporten understreker at det ikke finnes en enkelt løsning for transportsektoren, men at det er behov for en rekke forskjellige energikilder for å imøtekomme utfordringene. For eksempel bruk av batteridrevne kjøretøy for personbiler og lastebiler, brenselcelle-elektriske kjøretøy for langdistanse tungtransport, og biodrivstoff eller hydrogenbaserte, syntetiske lav- eller nullutslippsdrivstoff for sjø- og luftfart.
Et lyspunkt er luftfartssektorens innsats for å redusere utslipp, som ifølge rapporten resulterer i at biodrivstoff vil utgjøre en fjerdedel av etterspørselen i luftfart innen 2050. Bærekraftig drivstoff vil mest sannsynlig være mer kostbart enn fossilt drivstoff. Politisk støtte er derfor viktig for å sikre økning i avansert, bærekraftig biodrivstoff til luftfarten.
Nøkkelord
Kontakter
Anne VandbakkPressesjef DNV Norge
Tel:952 06 545anne.vandbakk@dnv.comBilder
Lenker
Om DNV
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV med i EU-initiativ for ansvarlig bruk av kunstig intelligens26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 26. september - For å vise sitt engasjement for å bygge og bruke trygg kunstig intelligens, har DNV signert Europakommisjonens AI Pact. Formålet med dette frivillige initiativet er å fremme ansvarlig og pålitelig utvikling og bruk av AI-systemer.
Presseinvitasjon: DNV lanserer ny prognose for den globale energomstillingen25.9.2024 09:05:35 CEST | Pressemelding
Tid: 7. oktober kl 10.00-10.20 Sted: Digitalt møte (Teams) Talsperson: Sverre Alvik, forskningsleder for energiomstilling i DNV Påmelding: Vennligst send en e-post til Anne Vandbakk, pressesjef DNV Norge: anne.vandbakk@dnv.com
DNV etablerer investeringsfond for ansvarlig AI24.9.2024 10:58:55 CEST | Pressemelding
Høvik, 24. september 2024 – DNV Ventures lanserer et «Trust in AI»-fond og leter nå aktivt etter selskaper innen ansvarlig kunstig intelligens (AI).
Energibesparende teknologi avgjørende for å redusere utslipp i maritim sektor30.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
(Oslo, 30. august 2024) Ifølge DNVs nye rapport, Maritime Forecast to 2050, vil skipsfartens mål om 20 prosent utslippsreduksjon innen 2030 kreve betydelige energibesparelser. Rapporten understreker at frem til karbonnøytrale drivstoff tas i bruk, er det avgjørende å prioritere utvikling og bruk av teknologier som reduserer energiforbruket.
Ny DNV-rapport om kraftsystemet: Kraftnettet under sterkt press når forbruket dobles frem mot 205018.6.2024 10:03:38 CEST | Pressemelding
En fersk rapport fra DNV slår fast at vind- og solkraft vil øke kraftig og stå for hele 70 prosent av verdens elektrisitetsproduksjon i 2050. Med en sterk økning i fornybar, variabel kraftproduksjon, øker behovet for et mer fleksibelt nett. Dette vil kreve betydelige investeringer i utbygging, digitalisering og tilpasninger av nettet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom