Transportsektoren er langt unna Paris-målene

I løpet av de neste tre tiårene vil den globale kjøretøyparken øke fra 1,2 milliarder til 2 milliarder kjøretøy, antall passasjerflyreiser vil øke med 130 prosent og frakt til sjøs vil øke med 35 prosent.
Elektrisitet fortsetter å vinne terreng i sektorer som tidligere ble ansett som vanskelige å elektrifisere, inkludert tungtransport og luftfart over korte avstander, som kortbanenettet i Norge. Bruken av elektrisitetsbasert transport vil øke fra én prosent i dag til 23 prosent i 2050, ifølge DNVs nye rapport «Transport in transition».
Viktig å fremskynde omstilling
Rapporten er en grundig analyse av energiomstillingen i transportsektoren. Denne sektoren regnes som den mest dynamiske av de energikrevende sektorene mot 2050. Rapporten bygger på DNVs modell Energy Transition Outlook. Den utforsker omfattende og nødvendige endringer innen bruk av drivstoff, elektrifisering og infrastruktur, for å kunne transportere stadig flere mennesker og mer gods, samtidig som sektoren avkarboniseres.
Til tross for at transportsektorens etterspørsel etter olje forventes å halveres, er det ikke nok til å oppfylle målene i Parisavtalen. I dag står transport av passasjerer og gods for omtrent en fjerdedel av globale energirelaterte CO2-utslipp, en andel som vil øke til 30 prosent innen 2050.
Vei leder an foran sjø- og luftfart
Innen veibasert transport vil bruk av fossilt brensel falle fra dagens 38 millioner fat per dag til 19 millioner fat per dag i 2050, og redusere sin andel av veisektorens energiforbruk fra 91 prosent til 57 prosent.
Miksen av drivstoff i den maritime sektoren vil endres betydelig i løpet av de kommende tiårene som følge av avkarbonisering. Innen 2050 vil drivstoffet sannsynligvis gå fra å være nesten utelukkende oljebasert til en energimiks som består av 50 prosent hydrogenbasert lav- og nullkarbonbrensel, 19 prosent naturgass og 18 prosent biomasse. Elektrisitet vil bare utgjøre fire prosent, knyttet til korte transportstrekninger og havneopphold for større fartøy.
Forbruket av hydrokarboner i luftfart vil derimot være nesten uendret frem til 2050, men forbruket vil da være en miks av 60 prosent hydrokarboner og 40 prosent lav- og nullutslippsdrivstoff.
– Denne rapporten belyser utfordringene transportsektoren står overfor, og peker på områder hvor det er behov for ytterligere politiske tiltak og investeringer for å fremskynde avkarbonisering. Det haster å innføre pålitelige, ikke-fossile drivstoff som bidrar til utslippsreduksjon, spesielt innen sjø- og luftfart. Det er viktig at myndighetene øker støtten til utvikling, pilotprosjekter og kommersiell skalering av bærekraftig drivstoff i hele transportsektoren, sier Remi Eriksen, konsernsjef i DNV.
Én løsning dekker ikke behovet
Rapporten understreker at det ikke finnes en enkelt løsning for transportsektoren, men at det er behov for en rekke forskjellige energikilder for å imøtekomme utfordringene. For eksempel bruk av batteridrevne kjøretøy for personbiler og lastebiler, brenselcelle-elektriske kjøretøy for langdistanse tungtransport, og biodrivstoff eller hydrogenbaserte, syntetiske lav- eller nullutslippsdrivstoff for sjø- og luftfart.
Et lyspunkt er luftfartssektorens innsats for å redusere utslipp, som ifølge rapporten resulterer i at biodrivstoff vil utgjøre en fjerdedel av etterspørselen i luftfart innen 2050. Bærekraftig drivstoff vil mest sannsynlig være mer kostbart enn fossilt drivstoff. Politisk støtte er derfor viktig for å sikre økning i avansert, bærekraftig biodrivstoff til luftfarten.
Nøkkelord
Kontakter
Anne VandbakkPressesjef DNV Norge
Tel:952 06 545anne.vandbakk@dnv.comBilder



Lenker
Om DNV
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV skal lede neste fase av arbeidet for utslippsfri skipsfart i Norden10.12.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 10. desember 2025: Etter å ha utviklet et nordisk veikart for utslippsfri skipsfart i fase én, har DNV nå også fått oppdraget med å lede fase to av arbeidet. Her skal satsingen fra første fase videreføres - med fokus på å realisere grønne ruter for utslippsfri skipsfart .
Norsk fornybarsatsning stopper opp – industrien blir taperen i kraftmarkedet3.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 3. desember 2025. Mens resten av Europa bygger ut sol- og vindkraft i høyt tempo, sakker Norge akterut i energiomstillingen. Etterspørselen etter elektrisitet øker nå seks ganger raskere enn utbyggingen av ny kraft. Dette kan få store konsekvenser for både eksisterende industri og Norges evne til å få til ny grønn verdiskaping.
Presseinvitasjon: DNV lanserer ny prognose for den norske energiomstillingen20.11.2025 11:55:14 CET | Presseinvitasjon
DNV lanserer rapporten Energy Transition Outlook Norway 2025 den 3. desember. I den forbindelse inviterer vi til en gjennomgang av rapportens hovedpunkter 1. desember kl. 10:00.
Stiftelsen Det Norske Veritas etablerer forskningsfond på to milliarder kroner27.10.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 27. oktober, 2025 - Styret i Stiftelsen Det Norske Veritas har besluttet å sette av midler på 2 milliarder kroner som vil generere avkastning i størrelsesorden 50–100 millioner kroner per år utelukkende viet til vitenskapelig grunnforskning. Denne forskningsfinansieringen vil starte med et nordisk fokus, og vil være rettet mot ikke-kommersiell, grunnleggende forskning utført av universiteter innen felt relatert til Stiftelsens formål om å sikre liv, verdier og miljø.
Politiske kursendringer i USA vil kun ha marginal innvirkning på den globale energiomstillingen8.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 8. oktober: Ifølge årets utgave av Energy Transition Outlook fra DNV vil politiske kursendringer innen energiomstilling i USA kun ha en marginal effekt på den globale omstillingen, ettersom tempoet fortsetter å øke andre steder – spesielt i Kina. Lav lønnsomhet av umodne grønne teknologier som havvind og hydrogen forsinker energiomstillingen, mens allerede lønnsomme teknologier som sol, batterier og landvind er lite påvirket av geopolitiske endringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
