NAF: - Vektavgift på elbiler må skrotes

Fra nyttår innførte regjeringen en ny vektavgift på alle nye biler. Avgiften slår spesielt hardt ut på prisen på elbiler, siden de veier mer enn bensin- og dieselbiler på grunn av batteripakka. En rekke elbiler blir over 20 000 kroner dyrere med den nye avgiften. Samtidig er bilsalget ned med 12 prosent mot samme periode i fjor, og bilbransjen melder om kansellerings-storm.
- Den avgiften ble innført nærmest over natten i budsjettet i fjor, og bør fjernes like raskt, i revidert budsjett som kommer i mai , sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF. Hun forklarer:
- Salgstallene er kraftig ned. Både rente, valuta og avgifter påvirker folks mulighet til å skaffe seg ny bil. Da kan den ekstra vektavgiften være tungen på vektskålen som gjør at folk ikke bytter ut bilen. Vi ser at i befolkningen er det sterk støtte til at elbilene fortsatt skal ha avgiftsfordeler, sier hun.
Sterk støtte til lave elbilavgifter
I NAFs elbilmonitor, utført av Norstat i januar i år, svarer hele 43 prosent at de mener elbilene bør ha fritak for kjøpsavgift. Dette er den elbilfordelen som flest støtter, kun slått av bompenger hvor 45 prosent mener elbilene bør ha bompenge-rabatt.
Nå står begge disse elbilfordelene for fall, med både vektavgift og moms på kjøp, og et høyere tak for hvor mye bompenger elbilene må betale fra nyttår.
Avgift som slår beina under elbil-mål
- Vektavgiften bør bli den kortest levende avgiften Norge har sett. Regjeringen har et mål om at alle nye biler skal være elbiler. Samtidig innfører de plutselig en helt ny avgift som gjør det mye dyrere å kjøpe elbiler. Det virker som om høyre hånd ikke aner hva venstre hånd holder på med, sier Handagard.
Vektavgiften er på 12,50 kroner per kilo bil over 500 kilo. Avgiften gjelder alle nye biler; både elbiler, hybrider og bensin- og dieselbiler.
NAF mener den sterke støtten til avgiftsfordeler for elbil, og det sviktende bilsalget er gode grunner til at den omstridte vektavgiften bør bli kortlevd.
Bilsalget hittil i 2022, tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i perioden 01.01-23.04 i hhv 2023 og 2022.
Drivstoff | 2023 | 2022 |
Total for rapport | 33 751 | 38 537 |
Bensin | 401 | 1 303 |
Bensin Hybrid | 2 079 | 1 558 |
Bensin Plugin Hybrid | 1 851 | 2 854 |
Diesel | 857 | 1 192 |
Diesel Plugin Hybrid | 43 | 120 |
Elektrisitet | 28 520 | 31 507 |
Hydrogen | 3 |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Økte bompenger rammer hver tredje husholdning19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre sier de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 202614.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Milliarder går til veiprosjekter som utsettes eller avlyses13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer. Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom