NaturvernforbundetNaturvernforbundet

Førdefjorden skal reddes – historisk søksmål, kultur og politisk samtale

Arrangement, Amalies hage 27. april 18-20: Torsdag inviterer Naturvernforbundet og Natur og Ungdom til arrangement om det historiske fjordsøksmålet. Det blir politisk panelsamtale og kulturelle innslag på biblioteket i Bergen, hvor Gunnar Staalesen, Sofie Marhaug og flere medvirker.
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom saksøker staten for å tillate dumping av opptil 250 millioner tonn gruveavfall i Førdefjorden. Foto: Jørgen Næss Karlsen

- Vi ønsker at flere skal forstå hvor alvorlig det er at staten, på grunnlag av alvorlige feil, har tillatt dumping av 250 millioner tonn gruveavfall i Førdefjorden, og hvorfor vi nå har tatt det drastiske steget å saksøke staten for å få stanset det, sier Anne-Line Thingnes Førsund i Naturvernforbundet Sogn og Fjordane.

Naturvernforbundet har to fylkeslag i Vestland, Hordaland og Sogn og Fjordane.

- Bergen, Vestlandets hovedstad, er markedsført som «Bergen – gateway to the fjords.» Det som kan ramme Førdefjorden av grov forurensning, vil også ramme Bergen, hele Vestlandet, hele Norge og være til skade for omdømmet, sier Tom Skauge i Naturvernforbundet Hordaland. Han oppfordrer folk til å møte opp på torsdag og la seg informere og inspirere til å kjempe for Førdefjorden og bli med på spleisen for rettssaken.

- Å hindre gruvedumping i Førdefjorden er høyt prioritert for Naturvernforbundet. Slik kan vi ikke behandle naturen, livsgrunnlaget vårt. Naturvernforbundet går sjelden til søksmål, men dette er en alvorlig miljøsak og ved å vinne kan vi hindre lignende gruvedumping i andre fjorder. Vi har en god sak og god tro på at vi kan redde Førdefjorden for framtida, sider Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

På torsdagens arrangement vil du blant annet få vite mer om prosessen og saken miljøorganisasjonene står i, verdien av området, om aksjonene og nødvendigheten av sivil ulydighet i demokratiet. Det blir også musikalske innslag fra Gabriel Fliflet og Sliteneliten, samt et politiker-panel med Sofie Marhaug (R, Stortinget), Åsmund Berthelsen (SV, Fylkestinget) og Reidar Staalesen (Ap, Bergen bystyre).

Den 18. september i år kommer saken opp i Oslo Tingrett, og det er satt av hele 10 rettsdager til behandlingen.

– Det blir en historisk rettssak. Vi kan ikke tillate at en av de siste intakte vestlandsfjordene blir brukt som avfallsplass for gruveindustrien. Vi tar saken til retten for å sikre rettsvern for Førdefjorden og for å få satt en stopper for gruvedumping i fjordene, noe nå bare Norge og Papua Ny Guinea gir nye løyver til, sier Anne-Line Thingnes Førsund i Naturvernforbundet Sogn og Fjordane.

Pressen er velkommen til å delta på arrangementet, og det vil være anledning til å gjøre intervjuer med deltakerne både før og etter programmet.

Hovedpunktene i stevningen

• Naturvernforbundet og Natur og Ungdom mener at tillatelsene staten har gitt gruveselskapet bygger på feil forståelse av to EU-direktiver: Vanndirektivet og mineralavfallsdirektivet. Derfor mener vi at de er ugyldige.
  • Det er advokatfirmaet CMS Kluge som skal føre saken for miljøorganisasjonene.
  • Søksmålet blir bygget på følgende rettslige innsigelser:
  • Tillatelsene bygger på en uriktig forståelse av EØS-rettslige miljøkrav.
  • Det finnes et bedre alternativ til sjødeponi, noe forvaltningen var forpliktet til å utrede og vurdere.
  • Miljøkonsekvensene vil bli mer alvorlige enn det som er forutsatt i tillatelsene.

For mer informasjon:

https://www.facebook.com/events/1081287349929120?active_tab=about og www.fjordsoksmalet.no

For praktiske spørsmål om arrangementet: Lena Teigland: lt@naturvernforbundet.no

Program:

18:00 - Velkommen v/ Tom Skauge Naturvernforbundet Hordaland

18:05 - Om Førdefjorden og fjordsøksmålet v/ Anne-Line Thingnes Førsund Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane

18:20 - Musikalsk innslag v/ Gabriel Fliflet

18:30 - Høytopplesning fra "Post festum" v/ Gunnar Staalesen

18:45 - Om bruk av sivil ulydighet for Førdefjorden v/ Matilde Marjala Natur og Ungdom

18:55 - Musikalsk innslag v/ Sliteneliten

19:10 - Laksen i Førdefjorden, livgivende i tusener av år. Kva med dei neste hundre? v/ Eiliv Erdal Norske Lakseelver

19:20 - Politisk samtale og innspill fra salen v/

Sofie Marhaug (R),
Åsmund Berthelsen (SV fylkestinget) og
Reidar Staalesen (Bergen Ap)

19:55 - Avslutning v/Anne-Line Thingnes Førsund, Matilde Marjala og Tom Skauge

20:00-21:00 - Mingling

Voldsom nedbygging av sårbar finnmarksnatur24.6.2024 10:32:07 CEST | Pressemelding

Forslaget til mulig kraftutbygging i Finnmark vil få omfattende negative konsekvenser for natur og samisk kultur, selv om noen av de verste prosjektene er ute. Flere kontroversielle prosjekter er fortsatt med, som planene om Skarvberget og Oksefjorden vindkraftverk. Det er en svært gledelig nyhet at de ekstremt kontroversielle og naturødeleggende planene for Davvi og Kokelv vindkraftverk er ute av prosessen, til tross for at Davvi egentlig var det som hadde kommet lengst. Dette viser at NVE har lyttet.