E18 Vestkorridoren: Seks vil konkurrere om å bygge Gjønnestunnelen

Gjønnestunnelen i Bærum kommune er ny fylkesvegforbindelse mellom Gjønnes og E18 ved Strand med videre forbindelse til Fornebu. Entreprise E105 Gjønnestunnelen er den siste vegkontrakten som blir lyst ut på utbyggingen E18 Lysaker-Ramstadsletta, som er første etappe på E18 Vestkorridoren. De som har meldt interesse for å prekvalifiseres for konkurransen er:
Joint venture Impresa Pizzarotti og Håkanes maskin
ACCIONA Construcción SA
AF Gruppen Norge AS
OBRASCON HUARTE LAIN, S.A. (OHLA)
Norge AS
Veidekke Entreprenør AS
Vil invitere inntil fem leverandører til forhandling
Byggingen av Gjønnestunnelen gjennomføres som totalentreprise og ble lyst ut på konkurranse 17. mars i år. Kontrakten har en antatt kostnad på mellom 1-1,3 milliarder kroner og omfatter prosjektering og bygging av 1500 av den i alt 1950 meter lange Gjønnestunnelen samt lokalveisystem ved Gjønnes. Resten av Gjønnestunnelen (450 meter) inngår i hovedentreprise E102 Fornebukrysset-Strand, der Statens vegvesen planlegger å signere kontrakt med leverandør i begynnelsen av juni i år.
Prekvalifiseringen er første steg i konkurransen og skal være ferdig innen slutten av mai. Statens vegvesen starter nå arbeidet med å sjekke dokumentasjon og referanser til de selskapene so har meldt seg. Basert på prekvalifiseringen vil Statens vegvesen invitere inntil fem leverandører til å levere tilbud og delta i forhandlinger. Planen er at Vegvesenet inngår kontrakt med leverandør før sommeren 2024.
Vektlegger innovasjon spesielt
I konkurransen om prosjektering og bygging av Gjønnestunnelen har Statens vegvesen valgt å sette et særlig søkelys på innovasjon. Noe av det som premieres er løsninger for utslippsfri massetransport. Grunnlaget for å få til dette sikres blant annet ved at E18 Vestkorridoren, som en av regjeringens nye klimapiloter er tildelt fire millioner kroner til å etablere hurtiglader for lastebil og en midlertidig trafo tilknyttet anlegget på Gjønnes. I tillegg vil Vegvesenet gi fradrag på inntil 50 millioner kroner fra leverandørenes tilbudssum for innovative løsningsvalg som sikrer god regularitet og lave framtidige drifts- og vedlikeholdskostnader.
- Vi er svært fornøyde med at så mange leverandører har vist interesse for konkurransen. Gjønnestunnelen er viktig både for å avlaste Bekkestua og Stabekk for gjennomgangstrafikk og for å knytte sammen Fornebu og området nord for E18 med en ny vegforbindelse. Det lover også godt for mulighetene for å få fram innovative løsninger for reduserte klimautslipp i byggingen, som er noe av det etterspør spesielt i denne kontrakten, sier prosjektleder for Gjønnestunnelen, Åge Brudeseth.
Kontakter
Åge BrudesethProsjektleder øvrige entrepriserStatens vegvesen, E18 Vestkorridoren
Tel:90065279aage.brudeseth@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Tre finalister til etterlengtede riksveg 52-utbedringer8.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
To riksveg 52-streknnger ved Hemsedalsfjellet skal utbedres for å gi bedre framkommelighet. Tre entreprenører er nå i forhandlingene om å få kontrakten i hundremillionersklassen.
Nå skal det sprenges i Fløyfjelltunnelen5.12.2025 14:12:12 CET | Pressemelding
De neste ukene frem mot jul blir det ekstra stenging av begge løp på Fløyfjelltunnelen midt på natten, på grunn av sprenging.
App hjelper deg i kolonne over Saltfjellet5.12.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Denne vinteren tar Statens vegvesen i bruk en app som skal gjøre det enda tryggere å kjøre kolonne over Saltfjellet.
Nye Sotrabru er klar for kabelarbeid4.12.2025 14:45:20 CET | Pressemelding
Seint 3. desember vart den siste støypen fullført, og brutårna som ruvar over innseglinga til Bergen har offisielt nådd si fulle høgde på 145 meter. På nyåret blir det for første gong fysisk kontakt mellom tårna når arbeidet med hovudkablane startar.
Arbeid i Strindheimtunnelen4.12.2025 12:36:40 CET | Pressemelding
Statens vegvesen må utføre nødvendig arbeid på de elektriske installasjonene i Strindheimtunnelen i uke 50 og 51.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
