CUPRA Tavascan: En elektrisk SUV man snur seg etter

El-SUV-en CUPRA Tavascan står ikke tilbake for den oppsiktsvekkende konseptutgaven som ble vist første gang i 2019. Tavascans slående design og dynamiske kjøreegenskaper skal ta CUPRA-merkevaren til nye høyder.
  • Dette er CUPRAs første helelektriske SUV, og merkets andre elbil etter Born.
  • Markerer starten på CUPRAs nye designspråk, som peker ut retningen for fremtidige CUPRA-modeller.
  • Med to motorer og firehjulstrekk kombinerer CUPRA Tavascan nullutslippsteknologi og dynamiske kjøreegenskaper: Modellen blir tilgjengelig med 340 hk. Tavascan får en estimert rekkevidde på inntil 550 km.
  • CUPRA Tavascan kan leveres med justerbart Sport DCC-understell og progressiv styring.
  • Bilen er designet og utviklet i Barcelona, med Volkswagen-konsernet i ryggen.

Utfordrer konvensjonelle regler

CUPRA Tavascan fikk sin verdenspremiere på et storslått CUPRA-arrangement i Berlin fredag kveld.

Denne verdenspremieren tar CUPRAs elbilsatsing til et nytt nivå. Målet med modellen er å utfordre konvensjonelle regler, og ikke minst skape følelsesladde kjøreopplevelser.

- CUPRA Tavascan er blitt en elektrisk SUV-Coupé som man snur seg etter. Det tydelige designspråket og de momentante ytelsene virkeliggjør visjonene som ble vist med konseptutgaven fra 2019, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for CUPRA Norge i Harald A. Møller AS.

CUPRA skiller seg ut i mengden

Nettopp det å skille seg ut er et poeng for CUPRA i utviklingen av nye modeller.

– Det er mange rent rasjonelle elbiler som kommer på markedet, men det er ikke målet for CUPRA. CUPRA Tavascan bidrar til å virkeliggjøre drømmene vi bærer på, sier Wayne Griffiths, direktør for CUPRA.

– Vi vil vise verden at elektriske biler kan være morsomme og sexy, fortsetter Griffiths.

CUPRAs første helelektriske SUV blir tilgjengelig med to drivlinjer: 210 kW (286 hk) og 250 kW (340 hk). Den høyeste motoreffekten oppnås med to motorer og firehjulstrekk. Fra stillestående når topputgaven 100 km/t på bare 5,6 sekunder. Batteriet med 77 kWh nettokapasitet gir en rekkevidde på inntil 550 km. Bilen kan hurtiglades fra 10 til 80 prosent på under en halvtime, og oppnå 100 km ny rekkevidde på under 7 minutter under optimale forhold.

Den første bilen i Europa med belyst logo

Signaturen i Tavascan-designet er de tre triangelformede øynene i frontlyktene. Uttrykket forsterkes av den belyste CUPRA-logoen. Tavascan blir en av de første med opplyst logo i Europa. Designet understreker ytelsene og opplevelse av fart. Dette oppnås med et designspråk som spenner overflatenes «muskler» i en linje som strekker seg hele veien fra «haisnuten» til hekken.

Designet av hekken til CUPRA Tavascan er sentrert rundt baklyktene, som er en forlengelse av lyskonseptet til CUPRA: Grafikken med tre triangler og en sentralt plassert og belyst CUPRA-logo.

De tydelige utvendige linjene på CUPRA Tavascan gjentas innvendig. Her kombineres materialer og teknologikonsepter for et førermiljø med perfekt balanse mellom førerorientering og passasjerkomfort.

Flere nye modeller innen 2025

CUPRA Tavascan er et nytt stort steg i elektrifiseringen av merket, som allerede har den prisvinnende elbilmodellen CUPRA Born i markedet. Innen 2025 har CUPRA utvidet elbilutvalget ytterligere med modellene CUPRA Terramar og CUPRA UrbanRebel. Det er disse elbilmodellene CUPRA omtaler som helter for en ny æra.

-For oss i Harald A. Møller og CUPRA Norge er det inspirerende å se hvilke ambisjoner CUPRA har. Én ting er lanseringen av elbilmodeller som vekker oppsikt, men i tillegg investeres det tungt i ombygging av fabrikker og batteriproduksjon. Utfordreren fra Barcelona mener alvor, sier Joachim Næss, kommunikasjonssjef for CUPRA Norge.

Bygget på MEB-plattformen

Bilen er bygget på Volkswagengruppens MEB-plattform, med den nyeste teknologien innen «connectivity», sikkerhet og komfort. CUPRA Tavascan kan leveres med avanserte parkeringsfunksjoner, inkludert «remote park assist» (RPA).

15-tommers infotainmentsystem og hi-fi-anlegg utviklet av Sennheiser

Digitalisering er sentralt i CUPRA Tavascan. Den helelektriske SUV-en har et 15-tommers infotainmentsystem, det største så langt i en modell fra CUPRA. CUPRA Tavascan kan leveres med et hi-fi-anlegg med 12 høyttalere som er utviklet i samarbeid med Sennheiser.

CUPRA Tavascan er 4 644 mm lang, 1 861 mm bred og 1 597 mm høy. Akselavstanden er 2 766 mm.

Mer informasjon om norske priser, og tidslinjen frem til salgsstart og utlevering, kommer i løpet av den nærmeste tiden.

Digital rebell

Under arrangementer delte også CUPRA spennende visjoner for hvordan de ønsker å nå og samhandle med en ny generasjon bilkjøpere i CUPRAs egne digitale univers, Metahype.

I Berlin fikk publikum også se fremtidsvisjonen CUPRA DarkRebel, som nå er mulig å individualisere i en ny digital verden.

CUPRA er det raskest voksende bilmerket i Europa. Utfordrermerket i Volkswagen-konsernet har utlevert over 300.000 biler siden 2018. Fra sitt hovedsete i Barcelona har CUPRA allerede utviklet flere prisvinnende modeller, og med en kompromissløs tilnærming til design har merket også vunnet den høythengende Red Dot Award i kategorien industridesign. I Norge er det Harald A. Møller AS som representerer merket, noe som også innebærer tilgang til et solid servicenettverk for norske CUPRA-kunder.