Nomono

Stor internasjonal interesse for Nomono: Starter utsendelsen av prisbelønte Sound Capsule i dag!

Med en unik brukervennlighet og patentert teknologi representerer Nomono Sound Capsule en ny æra for lydopptak og lydproduksjon.
Nomono Sound Capsule er et selvstendig opptakssett som gjør lydopptak, og som sømløst kobles til Nomono Cloud. Her vil lydfilene sikkerhetskopieres, og behandles av en AI-drevet teknologi som sikrer at lyden blir best mulig – og automatisk fjerner bakgrunnsstøy. Foto: Nomono

– Helt siden oppstarten har vi vært fast bestemt på at vi skal skape nye muligheter for podcastere og journalister. Nå kan de bruke mer av sin tid på å skape godt innhold til sine lyttere, og mindre tid på tungvinte opptaks- og produksjonsoppgaver. Det er en vinn-vinn for innholdsskapere og forbrukere, sier Inge Hovd Gangås, styreformann og administrerende direktør i Nomono.

Nomono, som holder til i Trondheim, kunngjorde i dag at de nå setter i gang utsendelsen av Sound Capsules, og at det ordinære salget settes i gang.

Nomono Sound Capsule er et bærbart opptakssystem som tar opp romlig lyd (spatial audio) i kombinasjon med krystallklar talelyd ved hjelp av fire trådløse mikrofoner som enkelt festes med klips eller magnet i klærne til de som snakker.

Sound Capsule kobles sømløst til Nomono Cloud, et nettbasert verktøy med AI-drevet lydprosessering som sikrer at lyden blir best mulig allerede før materialet bearbeides redaksjonelt.

Nomono-plattformen vant tidligere denne våren den høythengende prisen «Innovation of the year in Audio» under verdens største teknologimesse South by Southwest i USA. Dette var første gang et nordisk selskap var nominert til en av innovasjonsprisene under festivalen i Austin, Texas.

Nomono Sound Capsule

I motsetning til andre opptakssystemer som er avhengig av egne feltopptakere, mikrofoner, miksere og tilbehør, er Nomono Sound Capsule en kompakt løsning som inkluderer alt man trenger for et lydopptak. Med én knapp kan man gjøre opptak av opp til fire personer uten ledninger og kompliserte forberedelser.

Nomono Sound Capsule veier litt under 2 kilo, og passer enkelt i en ryggsekk eller liten bag. Den kommer med et robust transportetui som har en innebygd hurtiglader. Det er ingen lydinnstillinger som må foretas eller minnekort å huske på — brukeren trykker bare på én knapp og opptaket starter.

Produktet kommer også med en app, Nomono Companion. Den er kompatibel med både Android- og iOS-enheter, og brukes til å sette opp Nomono Sound Capsule, koble den til Wi-Fi og styre opptaket.

Nomono Cloud

Lyd tatt opp av Nomono Sound Capsule lastes opp automatisk til Nomono Cloud, en nettbasert plattform med AI-drevet lydredigering som automatisk fjerner unødvendig støy i opptaket. Med Nomono Cloud kan innholdsskapere samle, dele og bearbeide lydfiler, samt kommentere for å gi tilbakemeldinger på innholdet. Dermed spares både tid og ressurser.

Lydteknologien til Nomono skiller effektivt dialog fra bakgrunnsstøy, som gir eksepsjonell talekvalitet uten å fjerne naturlig omgivelseslyd.

Opptak fra Nomono Sound Capsule blir automatisk tilgjengelig i Nomono Cloud, og produksjonsteam kan umiddelbart organisere og samarbeide på innspilt materiale for å fremskynde den redaksjonelle prosessen og publisere innholdet så raskt som mulig.

– De beste podcastene engasjerer lytteren med godt innhold og tydelig tale, sier Hovd Gangås og fortsetter:

– Nomono Sound Capsule representerer den neste generasjonen av lydopptak. Nå kan innholdsskapere endelig gjøre høykvalitetsopptak hvor som helst, uten å måtte bekymre seg for at teknologien skal komme i veien.

Nomono Sound Capsule er tilgjengelig for kjøp på www.nomono.co for 24.990 NOK ($2490 USD). Nomono Cloud er tilgjengelig i tre ulike prisnivåer: en gratisversjon, en startversjon for $15 USD per måned og en Pro-versjon for $29 USD per måned.

Bilder

Etter flere års planlegging lanseres i dag Nomono. Foto: Nomono
Last ned bilde
– Denne type verktøy vil åpne opp helt nye opplevelser for alle som produserer lyd, og til syvende og sist også for lytterne. Foto: Nomono
Inge Hovd Gangås Foto: Nomono

Om Nomono

Nomono
Strandveien 43

Nomono’s mission is to make audio production straightforward, motivating, and exciting to let content creators focus on what really matters — telling great stories. Founded in 2019 as a spinout from SINTEF Digital, Nomono provides content creators with intuitive, creative and collaborative tools that produce exceptional audio quality, while making it effortless to incorporate spatial audio into their workflow. Nomono is headquartered in Trondheim, Norway, with satellite offices in Oslo. For more information, visit https://nomono.co/about.

Følg pressemeldinger fra Nomono

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nomono på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.