Vidsynt, vilt og vakkert fra Ingrid Lovise

"Eyes Wide Open" er andre album fra popsinger-songwriter Ingrid Lovise. Det er produsert av Martin Vinje, og slippes fredag 21. april, via Drabant Music.
"Eyes Wide Open" artwork

Ingrid Lovise leverer på sitt andre album “Eyes Wide Open” på Drabant Music. Her tar hun modige skritt. Det er ingen tvil om at småbyjenta har fått se hva livet har å by på etter flere år i storbyen. Med dette prosjektet viser Ingrid Lovise nye sider av seg selv, både i lydbilde og tematisk.

«Det er gøy å bygge katalog. På mitt første album “Half of Her Heart and the Other Part” fra 2021 er jeg jo fantastisk naiv og veldig søt, om jeg får si det selv. På “Eyes Wide Open” ser jeg tingene for hva de er. Jeg har frekkere, mer direkte tilnærming til tingene. Dessuten har jeg tatt mer eierskap til litt sunt sinne - en følelse som, slik ilden gjør det, brenner noe opp og får fart på potetene.»

Ingrid Lovise håper at tekstene kan inspirere til både å nyte livet, men også å sette sunne grenser i relasjoner til andre. Et godt eksempel er sangen “Skate (Now I Skate)” som handler om å lære å takle folk man ikke vet helt hvor man har. De som er veldig varme og hyggelige den ene dagen, og så iskalde og hånlige den neste. I naturen gir denne vekslingen i temperatur fra varme til kulde oss is. På isen kan du enten falle og slå deg, eller danse av gårde på danseskøyter. “Skate (Now I Skate)” handler om å mestre det siste.

Produsent og pianist, Martin Vinje har produsert dette albumet. Ingrid Lovise og Martin traff hverandre på pandemifenomenet “Clubhouse”, en app som kom inn som en midlertidig møteplass for ulike bransjer da landet var i lockdown. Det var Ingrid Lovises demo “Wild” som fanget Vinjes oppmerksomhet en dag på Clubhouse, og dette ble starten på et fruktbart musikalsk samarbeid.

Ingrid Lovise beskriver “Eyes Wide Open” med forbilledlig selvtillit som underbygger budskapet om direkthet.

«Denne plata har alt. Eufori, refleksjon, takknemlighet, sinne, sorg og tilfredshet. Hele spekteret. Og, som på debutalbum har jeg med en bukselåt. Da har jeg olabukser, mens denne gangen er det de filosofiske linbuksene jeg har tatt på meg. Jeg er veldig stolt av “Eyes Wide Open.”»

Med god grunn! Vi anbefaler vidåpne ører fredag 21. april når Ingrid Lovise slipper “Eyes Wide Open” både på vinyl og via din foretrukne strømmetjeneste.

Artisten Ingrid Lovise – og personen Ingrid Lovise Anvik Hellenes fra Drøbak – kan beskrives som sprudlende livsglad, kunnskapstørst og kreativ.
Som låtskriver og artist, signert hos Drabant siden 2019 og knyttet opp mot sangdiktertradisjonen, skriver hun mest om mennesker og mellommenneskelige forhold, om grensesetting, kjærlighet og vennskap. Om seier og nederlag. Ingrid Lovise bruker skriveprosessen for å forstå verden, og sin verden, bedre.
Ingrid Lovise søker innsikt og kunnskap i samtaler, studier og opplevelser. I tillegg til å synge de fleste sjangere, alt fra gospel til rap, spiller hun fiolin, bratsj og gitar. Hun har studert musikkproduksjon og låtskriving ved Høyskolen i Kristiania samt statsvitenskap og filosofi ved Universitetet i Oslo.
Musikken Ingrid Lovise skaper speiler hvordan hun utvikler seg, både som artist og menneske, fordi hun ikke holder tilbake. I musikken som i livet gjør hun alt helhjertet, med mot og entusiasme.

"Eyes Wide Open" artwork
Ingrid Lovise (c) Alexander Sylte