Ny teknologi gjør luftrommet tryggere i Norge
Øker sikkerheten i norsk luftrom
-Fordelen med WAM-teknologien er at den gir et bedre bilde av flytrafikken i luftrommet. Mens gamle radarer kun ser utover og oppover i lufta, gir WAM-teknologien også et bilde ned i fjord- og dalfører. Dette gjør at samspillet mellom piloter i eksempelvis redningshelikoptre og flygeledere blir bedre. Dette styrker derfor flysikkerheten ytterligere, sier Ellen Lystad som er direktør for teknologiutvikling innen flynavigasjon i Avinor.
Et av verdens største og mest komplekse prosjekter
Det er forsvars- og sikkerhetsselskapet SAAB som har levert teknologien til Avinor. Med erfaring fra tilsvarende prosjekter verden over, mener de at Avinor sitt prosjekt er et av de mest komplekse og verdens største av sitt slag.
-Norge har en svært krevende topografi. For å sikre et godt bilde av luftrommet for Avinor har vi installert et stort antall antenner der. Dette gjør prosjektet til et av verdens største og komplekse av sitt slag, sier Jeff Thompson, ATM Safety and Efficiency program manager i SAAB.
-Hvert år er det om lag 600.000 flybevegelser i norsk luftrom. Den nye WAM-teknologien er derfor helt avgjørende for at Avinor skal levere sikker-, stabil- og effektiv drift i tråd med samfunnsoppdraget, avslutter Lystad.
Fakta om WAM-prosjektet
- Prosjektet startet i 2013
- Kostnaden av WAM er om lag halvparten av konvensjonelle radarinstallasjoner
- Det er totalt 193 installasjoner i Norge
- Teknologien nyttiggjøres ved kontrollsentraler, kontrolltårn og AFIS-tårn
- Overvåkningsdekningen er bedre enn radarer, spesielt nært lufthavner
- WAM gir større fleksibilitet i dekningen, ettersom det er mindre installasjoner sammenlignet med radarer
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Oslo lufthavn i Europa-toppen på punktlighet31.1.2025 12:07:34 CET | Pressemelding
Oslo lufthavn havnet på en andreplass i kåringen av Europas mest punktlige flyplass, med en knepen ledelse av Arlanda i Stockholm.
Gigaløftene på Oslo lufthavn29.1.2025 08:00:00 CET | Aktuelt
– Hadde jeg visst det jeg vet i dag, om omfang og kompleksitet, da vet jeg ikke om jeg hadde begitt meg ut på denne oppgaven, sier Morten Jetro Johansen prosjektleder og prosjektutvikler i avdeling for prosjektkoordinering på Oslo lufthavn.
Norges første anskaffelse av elflyladere27.1.2025 09:44:39 CET | Pressemelding
Høsten 2025 skal det fly et elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen. Før den tid må den nødvendige infrastrukturen på plass. For første gang i norsk luftfartshistorie, lyser Avinor nå ut en anbudskonkurranse for å levere hurtigladere til elfly.
Passasjerrekord på Bergen lufthavn, Flesland - mer enn 6,5 millioner reisende i 202423.1.2025 11:45:53 CET | Pressemelding
I 2024 reiste 6 538 000 passasjerer til og fra Bergen lufthavn, Flesland. Dette er det høyeste antallet noensinne, og en økning på nesten tre prosent sammenliknet med 2023.
Stort ansiktsløft på Oslo lufthavn20.1.2025 09:32:49 CET | Pressemelding
Gjennom 2025 skal nesten samtlige restauranter på hovedflyplassen pusses opp og endre konsept. Her er listen over de nye spisestedene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom