RINGNES MED SUKKERFRI-REKORD
- Når vi spør forbrukerne, svarer de at de foretrekker smaken av sukkerfri brus fremfor sukkersøtet. Og hvis det ene alternativet er både bedre og sunnere, ja da er det heller ikke et spesielt vanskelig valg, sier Onsøyen.
Drevet av Pepsi MAX
Totalt i Norge er sukkerfrittmarkedet på rundt 68 prosent. – Pepsi MAX er selve lokomotivet i sukkerfritt-skiftet. Den populære folkebrusen står for over 30 prosent av det norske brusvolumet og har drevet det norske markedet i en sukkerfri retning i ekspressfart. Det er et eventyr. Hele verden ser til Norge og hvordan vi har lyktes med å få folk til å skifte til sukkerfrie alternativer, sier brussjefen.
Men er egentlig brus søtet med kunstig søtning sunnere enn sukkersøtet brus?
- Folk velger våre sukkerfrie alternativer først og fremst fordi vi leverer på god smak. Vi vil aldri hevde at brus er sunt. Men også norske helsemyndigheter er tydelige på at sukkerfri brus er å foretrekke fremfor brus med sukker ut fra et folkehelseperspektiv. For hvert prosentpoeng vi klarer å snu det totale forbruket fra sukker til sukkerfritt, tar vi ut 480 tonn sukker fra det norske markedet, fortsetter Peder.
Sukkerfrittlandet
På spørsmål om han tror Norge kan bli helt sukkerfritt innen brus, svarer brussjefen: - Vi har snakket om «sukkerfrittlandet» i noen år, men kanskje ikke helt trodd på det. Til det trodde vi nok at nordmenns følelser for tradisjonsrike merker som Solo og julebrus ville bli krevende å endre. Nå ser vi imidlertid at også disse merkene og kategoriene er i ferd med å overtas av de sukkerfrie variantene. Så ja, jeg tror vi langt på vei er helt sukkerfrie i Norge om ganske få år, avslutter Peder.
FAKTA om Ringnes’ Helseløfte:
- I Ringnes’ Helseløfte følger et mål om at 90 prosent av all brusen som Ringnes selger skal være uten tilsatt sukker.
- I tillegg følger målet om at lavalkohol og alkoholfritt skal utgjøre 10 prosent av selskapets totale solgte ølvolum.
Se Helseløftet til Ringnes
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjefRingnes
Tel:90084257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom