Stoffskifteforbundet

Mette Kaaby er ny generalsekretær i Stoffskifteforbundet

– Er du slapp, føler deg deprimert, eller har problemer med hjernetåke? Det kan hende du har en stoffskiftesykdom. Kvinnehelse må styrkes betraktelig, sier Mette Kaaby, ny generalsekretær i Stoffskifteforbundet.
NY GENERALSEKRETÆR: Mette Kaaby. FOTO: Stoffskifteforbundet

Stoffskiftesykdom er en kronisk lidelse som rammer 245.000 nordmenn, og hvor lavt stoffskifte er den mest utbredte formen og 80 prosent er kvinner. Ifølge NOU-en «Den store forskjellen» er det store kunnskapshull på stoffskiftesykdom og flere andre kroniske sykdommer fordi forskning innen allmennmedisin ikke er prioritert nok.

– Jobben handler om å øke bevisstheten og bidra til bedre behandling og tilrettelegging for de 245.000 som per i dag har en stoffskiftesykdom, sier Kaaby som trekker frem forskning innen allmennmedisin, myndighetskontakt og samarbeid med andre organisasjoner som noen av de viktigste satsingsområdene.

Kaaby kommer fra Kulturdirektoratet hvor hun har jobbet med ekstraordinære støtteordninger i forbindelse med koronapandemien, og har tidligere vært kunstnerisk direktør for Europeisk kulturhovedstad Bodø2024, leder av Grinimuseet og prosjektleder ved Munchmuseet.

NY GENERALSEKRETÆR: Mette Kaaby. FOTO: Stoffskifteforbundet

Om Stoffskifteforbundet

Stoffskifteforbundet
Øvre Slottsgate 7
0157 Oslo

Stoffskifteforbundet er en pasientorganisasjon for personer med sykdommer i skjoldkjertelen og deres nærmeste, og har rundt 8100 medlemmer. Stoffskifteforbundet jobber for økt faktabasert kunnskap i samfunnet generelt og i helsevesenet spesielt, større synlighet i mediene og sterkere politisk innflytelse.