SEAT S.A. legger frem årlig omsetning på 10,5 milliarder euro, den nest høyeste i selskapets historie.

Barcelona, 22/03/2023. I dag presenterte SEAT S.A. sine resultater for 2022 og neste steg i sin strategi. Selskapets omsetning økte med 14% fra 9 256 millioner euro til 10 513 millioner euro. Dette er den nest høyeste omsetningen i selskapets 73-årige historie, etter rekordåret i 2019 med 11 157 millioner euro. Driftsresultatet økte med 550 millioner euro til 179 millioner euro (2021: -371 millioner euro), før engangskostnader for omstrukturering på 293 millioner euro. Dette representerer en forbedring i avkastning på salg på 5,7 prosentpoeng, fra negativ 4% til positiv 1,7%. Resultatet etter skatt økte med 324 millioner euro til 68 millioner euro (2021: -256 millioner euro). Resultatene bekrefter at 2022 var året for selskapets økonomiske vending.
  • 2022 var året for selskapets økonomiske snuoperasjon.
  • Driftsresultatet økte med 550 millioner euro til 179 millioner euro før engangskostnad for omstrukturering på 293 millioner euro; resultatet etter skatt økte med 324 millioner euro til 68 millioner euro.
  • I 2023 vil SEAT S.A. akselerere sin transformasjon mot elektrifisering og CUPRA-vekst.
  • Med det største industrielle enkeltinvesteringen i spansk historie skriver Future: Fast Forward-prosjektet historie.
  • CUPRA solidifiserer sin posisjon i Europa og utvider til resten av verden.

"Midt i en perfekt storm av utfordringer, tok SEAT S.A. historiske beslutninger i 2022 som vil definere vår historie i årene som kommer", sa Wayne Griffiths, administrerende direktør i SEAT S.A. "Prioritering av CUPRA, implementering av en ny kostnadsreduksjonsplan og endring av måten vi jobber på, var avgjørende for å garantere langsiktig stabilitet for selskapet. SEAT S.A. tok også et stort skritt mot elektrifisering da vi sammen med Volkswagen Group, PowerCo og Future: Fast Forward-partnerne forpliktet oss til å investere 10 milliarder euro for å transformere Spania til et europeisk knutepunkt for elektriske kjøretøy."

Med denne investeringen og en mer solid forretningsstruktur, vil 2023 se SEAT S.A. bevege seg i full fart med elektrifiseringen av Martorell og forberede seg til CUPRAs største produktoffensiv som starter i 2024.

SEAT S.A. har allerede hatt en sterk start på 2023 med 71 500 leveranser i de to første månedene av året. Dette er en økning på 27% sammenlignet med samme periode i 2022 og gir en god plattform for økt salg i 2023. Leveransene for SEAT-merket økte med 12%, mens CUPRA fortsetter å oppleve eksponentiell vekst med en økning på 75%.

2022: En ny era for SEAT S.A.

I 2022 fortsatte bilindustrien å oppleve utfordringer, inkludert mangel på halvledere. Disse faktorene begrenset SEAT S.A.s globale produksjonskapasitet, som forble på lignende nivåer som i 2021, med nær 480 000 produserte biler, men langt under tallene før pandemien. Imidlertid oppnådde selskapet en betydelig økonomisk vending til tross for disse eksterne påvirkningene.

"SEAT S.A.s forretningsstruktur er mer robust i dag, og vi fortsetter å bygge en enda mer solid finanisiell struktur over tid. Selv om volumet av biler solgt i 2022 var 4% lavere enn i 2021 på grunn av mangel på halvledere, økte omsetningen vår med 14% sammenlignet med 2021, og inntektene per kjøretøy økte med 18%. Selskapets vending ble oppnådd takket være økningen i andelen av solgte CUPRA-modeller, en aggressiv inntektsstyringsstrategi, reduksjon i overhead-kostnader og effektivitetsforbedringer,"sa David Powels, visepresident for finans og IT hos SEAT S.A.

EBITDA økte fra 278 millioner euro i 2021 til 798 millioner euro før engangskostnadene knyttet til restrukturering. Dette er det høyeste nivået de siste fem årene. Selskapet fortsatte med strategiske investeringer, med 880 millioner euro som gikk til investeringer og R&D-utgifter i 2022. Dette viser SEAT S.A.'s fortsatte engasjement for å levere fremtidige produkter til markedet og fortsette å bygge CUPRA-merket.

2023: Akselerere SEAT S.A.'s transformasjon

SEAT S.A.'s transformasjon fra forbrenningsmotorer til elektrifisering beveger seg i stor fart og baner vei for et nytt kapittel med vekst i selskapets historie. På den årlige pressekonferansen annonserte selskapet en akselerasjon i 2023 av nøkkelprosjekter, inkludert sin egen elektrifisering og organisatorisk transformasjon, samt en økt fokus på å øke veksten i CUPRA-merket.

This year marks the 30th anniversary of the Martorell site and SEAT S.A. is investing a total of three billion euros into its electrification. Martorell will become one of the Volkswagen Group’s production hubs for electric vehicles and a crucial part of the electric vehicle value chain in Spain. Furthermore, SEAT S.A will lead the Volkswagen Group’s cluster for the development of Small BEV, the family of cars that will democratize sustainable urban mobility. By 2025, Martorell will produce electric vehicles for different Group brands.

Vi står i begynnelsen av et avgjørende år i SEAT S.A.'s historie. Vi vet at fremtiden er elektrisk, og vi har en tydelig visjon og et motivert team som er fast bestemt på å gjennomføre endringer. Hvis 2022 var starten på vår transformasjon, vil 2023 være året for akselerasjonen. Vi bygde Martorell for 30 år siden for å skape en ny æra med vekst for SEAT. Nå er vi i en andre æra: den neste store milepælen i historien til dette selskapet", la Wayne Griffiths til.

I år markerer vi 30-årsjubileet for Martorell-anlegget, og SEAT S.A. investerer totalt tre milliarder euro i elektrifisering. Martorell vil bli en av Volkswagens konsernets produksjonshuber for elektriske kjøretøy og en viktig del av verdikjeden for elektriske kjøretøy i Spania. Videre vil SEAT S.A. lede Volkswagen-konsernets klynge for utviklingen av Small BEV, bilfamilien som vil demokratisere bærekraftig bymobilitet. Innen 2025 vil Martorell produsere elektriske kjøretøy for forskjellige konsernmerker.

Gruppens ambisjon er å produsere totalt tre millioner elektriske kjøretøy på Martorell og Pamplona mellom 2025 og 2030. SEAT S.A. jobber også hardt med å etablere en fabrikk for batteripakker og en ny kjøretøyplattform for Martorell, med mål om å øke sin andel av verdikjeden for elektriske kjøretøy og forbli konkurransedyktig på lang sikt.

I sin reise mot å bli et mer bærekraftig selskap, vil SEAT S.A. lansere sin nye ESG-strategi i 2023. En av hovedpilarene i denne strategien vil være utviklingen av en "Sirkulær økonomi-hub" som vil gjøre at selskapet kan utnytte verdien som bilen og batteriet tilbyr i industrielle prosjekter for gjenbruk, ombygging og gjenvinning. Det tilbyr også en bærekraftig industriell plan for selskapets sted i Barcelona hvor huben vil være plassert

CUPRAs vekststrategi mot 2030

CUPRA har ambisjoner om å være en av de 100 beste globale merkevarene innen 2030. For å oppnå dette målet vil de bli støttet av sine seks satsningsområder for fremtidig vekst. Disse satsningsområdene inkluderer merkevarens globalisering. Bare i år planlegger CUPRA å åpne nye City Garages i Berlin, Madrid, Manchester og Paris. Som en del av ambisjonen om å bli en virkelig global merkevare, ser CUPRA for øyeblikket muligheten for å gå inn i Nord-Amerika. De tester merkevaren på potensielle kunder, og resultatene så langt er lovende og positive. Videre vil de øke med 500 nye CUPRA Masters i 2023, noe som vil ta totalen til 2 000.

Merkevaren forbereder seg for øyeblikket på sin største produktoffensiv noensinne, som vil begynne i 2024 med lanseringen av CUPRA Tavascan, etterfulgt av CUPRA UrbanRebel i 2025. Disse nye modellene vil tillate merkevaren å gå inn i nye segmenter og markeder og nå sitt mellomlangsikte mål om å selge 500,000 biler pr år.