21. april er FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon: Sånn blir du kreativ på 3 minutter

Det mener de selvutnevnte ambassadørene for FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon, Anne-Gro Gulla og Håkon Forfod Sønneland.
«I arbeidslivet er det mye fokus på å gjøre, og mindre på å tenke. Dagene blir spist opp av endeløse møter, og når man åpner lap-topen om kvelden, finnes det lite tid og ork til å tenke nytt», sier Anne-Gro.
«Men uten kreativitet, får vi ingen nyskapning. Og da står arbeidsplasser og hele økonomien i fare», poengterer Håkon, og fortsetter:
«Det er mange som sier «Jeg er ikke kreativ». Men det er klart du er kreativ! Alle mennesker er født kreative. Så er det kanskje mange som trenger å få et spark i rumpa, og noen konkrete verktøy, for å utnytte de kreative evnene sine.»
Norge dårligst i Norden
«Kreativitet driver både økonomisk vekst og lykke», understreker Anne Gro.
De to ambassadørene har aldri møtt hverandre, men brenner begge for temaet. Da en felles bekjent mente de burde ta en digital kaffe sammen, fant de ut at det ikke er noen sentral feiring av FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon, De bestemte de seg for å ta tak i det selv. Anne Gro er markedsfører, konsulent og forfatter. Håkon er forfatter, idékunstner og foredragsholder.
Norge er for øvrig dårligst i Norden på oversikten over verdens mest innovative land. I Global Innovation Index 2022 kommer Norge på 22. plass. På pallen: Sveits, USA og Sverige.
https://www.globalinnovationindex.org/Home
Her er oppskriften
Håkon har denne enkle oppskriften for å tenke utenfor boksen:
1) Stopp opp og still spørsmål.
2) Bruk et kreativt verktøy for å skape mange ideer på 3 minutter.
3) Gjennomfør!
For eksempel:
1) Hvordan kan du gjøre dagen bedre for en annen på jobben i morgen?
2) Et kreativt verktøy kan være å assosiere fritt ut fra noen ord. For eksempel: «Vann» og «Rød».
Snu timeglasset. Skriv ned ideer, og blås i om de er dårlige.
«Jeg kan servere et glass isvann til Berit.»
«Jeg kan bestemme meg for å stå ved vanndispenseren i fem minutter og gi et kompliment til alle som kommer forbi».
«Jeg kan tilby meg å hente barna til Jens i barnehagen med den røde bilen min».
«Jeg kan overraske med å servere jordbær».
«Jeg kan chartre et Norwegian-fly og ta med alle på inspirasjonstur til Madrid.».
3) Avslutt når sanden er rent ned i timeglasset. Velg én idé, og gjennomfør.
Vips, så har du tenkt nye tanker.
«Å tenke utenfor boksen handler ikke bare om å få store, revolusjonerende ideer, det handler like mye om å gjøre ting litt bedre og smartere enn i dag», sier Håkon.
4 påstander om kreativitet:
1. Vi trenger nye ideer, men har ikke tid til å tenke
I store organisasjoner, som Anne Gro kjenner godt, er det mye fokus på gjøre – og ikke like mye på å tenke. Dagene blir spist opp av endeløse møter og når man åpner lap-topen på kvelden, finnes det kanskje litt tid og ork til å tenke nytt.
2. Kreativitet krever mot
Man må pleie sin kreative muskel. Det handler om mot. Det handler om å høre på den indre stemmer som ønsker å kreere noe. Man må drepe den lille djevelen som skulderen som hvisker at ‘du ikke er bra nok, ikke flink nok, ikke kan nok.’ Vi har alle en 'devil on the shoulder'.
3. Du kan skape rom for kreativitet på jobben
Nye ideer er som små babyer; man ser ikke det store potensialet med blotte øyet. Derfor er det så viktig å si ‘Ja, og’ .... og ikke ‘Ja, men..’. « » Man må behandle nye ideer med nysgjerrighet, ikke kritikk. En kollega fra Coca Cola i Atlanta sa en gang til Anne Gro: Listen carefully, opportunities sometimes knocks softly. Håkon har spilt teatersport, der hele grunnprinsippet er å si «Ja, og…» for å drive scenen videre.
4. Det finnes en oppskrift på lykke
Det finnes en oppskrift på lykke, og det er å utvikle alle sine potensialer. Astrologene forklarer dette med at hvert hus – alle 12 zodiac’er– bør utviklet og trenes i samspill.
«Jeg er helt overbevist om at mennesker blir lykkeligere hvis de våger å skape, ta ut sitt kreative potensiale, finne ut hva som gjør at de er i FLOW», sier Anne-Gro.
(Det er strengt tatt Anne Gro som mener dette. Håkon er ikke komfortabel med astrologi. Men han mener absolutt at kreativitet kan gi lykkelige øyeblikk i flytsonen!
Mer om verdensdagen:
https://www.fn.no/om-fn/fn-dager-kalender/kalender/verdensdagen-for-kreativitet-og-innovasjon
Hvem er vi som er selvutnevnte ambassadører for FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon?
Anne Gro Gulla:
Anne Gro er utdannet siviløkonom fra Tyskland og har jobbet i de aller største selskapene i verden. Som en av landets mest anerkjente markedsførere har hun ledet global marketing i Telenor, Telia og Ericsson, vært adm. Direktør i Scandinavian Design Group, jobbet på London Business School og fått sine første læreår i Unilever i Europa og Coca-Cola. I dag har hun et konsulentbyrå – Ascension AS, med to tidligere kolleger. Anne Gro har hatt flere utstillinger som kunstfotograf, både i Norge og i Sverige, har utgitt to romaner og designer smykker som masaikvinner i Kenya produserer.
ANNE GRO GULLA
Frederik Stangs gate 31 b
N-0264 Oslo
+47 922 10 559
Håkon Forfod Sønneland:
Håkon er forfatter, idékunstner og foredragsholder. I prosjektet «Håkon hacker museet» overbeviste han Hadeland folkemuseum om at de skulle BETALE gjestene for å komme. Han har stilt ut en fluesmekker av glass, og en bikini av sandpapir (med den ru siden inn). Håkon er opptatt av at kreativitet kan læres, og at kreative tanker trives godt i stramme rammer. Han holder foredrag og workshoper i virksomheten Tenk utenfor boksen.
Søndre Ålsvegen 28
2750 Gran
+47 918 93 950
Nøkkelord
Kontakter
Håkon Forfod SønnelandIdékunstnerTenk utenfor boksen
Selvutnevnt ambassadør for FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon. Forfatter, idékunstner og foredragsholder
Anne Gro GullaMarkedsførerAscension AS
Selvutnevnt ambassadør for FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon. Forfatter, markedsfører og konsulent.
Bilder








Lenker
Om Ambassadørene for 21. april, FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon
Søndre Ålsvegen 28
2750 GRAN
http://sonneland.no
Anne Gro Gulla:
Anne Gro er utdannet siviløkonom fra Tyskland og har jobbet i de aller største selskapene i verden. Som en av landets mest anerkjente markedsførere har hun ledet global marketing i Telenor, Telia og Ericsson, vært adm. Direktør i Scandinavian Design Group, jobbet på London Business School og fått sine første læreår i Unilever i Europa og Coca-Cola. I dag har hun et konsulentbyrå – Ascension AS, med to tidligere kolleger. Anne Gro har hatt flere utstillinger som kunstfotograf, både i Norge og i Sverige, har utgitt to romaner og designer smykker som masaikvinner i Kenya produserer.
ANNE GRO GULLA
Frederik Stangs gate 31 b
N-0264 Oslo
+47 922 10 559
Håkon Forfod Sønneland:
Håkon er forfatter, idékunstner og foredragsholder. I prosjektet «Håkon hacker museet» overbeviste han Hadeland folkemuseum om at de skulle BETALE gjestene for å komme. Han har stilt ut en fluesmekker av glass, og en bikini av sandpapir (med den ru siden inn). Håkon er opptatt av at kreativitet kan læres, og at kreative tanker trives godt i stramme rammer. Han holder foredrag og workshoper i virksomheten Tenk utenfor boksen.
Søndre Ålsvegen 28
2750 Gran
+47 918 93 950
Følg pressemeldinger fra Ambassadørene for 21. april, FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ambassadørene for 21. april, FNs verdensdag for kreativitet og innovasjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.