Varsel fra Medietilsynet førte til høyere aldersgrense på filmen Shazam! Fury of The Gods

Fra 1. januar har distributørene selv satt aldersgrenser på kinofilmer, på samme måte som for eksempel TV 2 og NRK gjør for tv-program. Frem til nyttår ble dette gjort av Medietilsynet.
Etter at endringen ble innført, har Medietilsynet gjennomført totalt 17 tilsyn med kinofilmer. Kun ett av tilsynene førte til at Medietilsynet sendte et forhåndsvarsel om endring av aldersgrense. I filmen Shazam! Fury of The Gods mener Medietilsynet aldersgrensen på 9 år er for lav, og at aldersgrensen må settes til 12 år.
Filmdistributøren retter seg etter Medietilsynets vurdering
Medietilsynets mener den humoristiske stemningen og tonen i filmen er for lite framtredende sammenliknet med de skremmende momentene i filmen til å forsvare en aldersgrense på 9 år. Distributøren Warner Bros. Entertainment Nordic retter seg etter Medietilsynet vurdering.
– Filmdistributøren har endret aldersgrensen til 12 år, og saken er dermed avsluttet uten at Medietilsynet måtte fatte vedtak om endring av aldersgrense, sier Sekkelsten.
Populære filmer rettet mot barn og unge prioriteres ved tilsyn
Medietilsynet følger jevnlig med på kinofilmtilbudet, og vurderer fortløpende hvilke filmer som skal tas inn til vurdering for å føre tilsyn. Noen av kriteriene for hvilke filmer som plukkes er:
- Potensiale for mange besøkende
- Filmer som særlig retter seg mot barn og unge
- Krevende tematikk
- Filmer der det er mistanke om at aldersgrensen kan være feil, basert på blant annet sjanger, erfaring med lignende type film, sprikende vurderinger av filmer i andre land og klager fra publikum.
Dersom kinofilmdistributørene er usikre på hvilken aldersgrense de skal sette, hjelper vi dem med det. Hittil i år har Medietilsynet gitt råd og veiledning om aldersgrense på fem filmer.
– Vi gir i tillegg generell veiledning til kinofilmdistributørene, Norske Filmdistributørers Forening og Film & Kino om regelverket og aldersgrenser, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
