Nytt læringsopplegg skal hjelpe ungdom å forstå hvorfor de blir hektet på mobilen

Undervisningsopplegget «Hekta?» er beregnet på elever i videregående skole.
– Digitale medier er en sentral del av barn og unges hverdag, både hjemme, på skolen og i fritiden. Kunnskap om teknologien og hvordan den stimulerer hjernen, tilfredsstiller sosiale behov og kommersiell påvirkning er viktig for å ta kontroll over egen tidsbruk og styre egen mediehverdag, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Tre av ti barn og unge ønsker å logge av oftere
90 prosent av norske 9–18-åringer er på ett eller flere sosiale medier, viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022. Tre av ti svarer at de skulle ønske de klarte å logge av oftere, mens sju av ti mener at de får for mye reklame gjennom disse tjenestene.
– Vi ønsker at det nye undervisningsopplegget skal gjøre ungdom bedre i stand til å se sammenhengene mellom markedsmekanismer og egen mediebruk, sier Mari Velsand.
Målgruppen har bidratt til å utvikle spillet
«Hekta?» legger til rette for spillbasert læring i et kodekammer («escape room»). Her skal spillerne sammen løse en rekke problemer for å komme seg ut av «låste» rom. Elevene må leve seg inn i en typisk hverdag for norsk ungdom, og møter fire rom som representerer teknologien, hjernen, det sosiale og pengene. Etter at spillet er ferdig, skal elevene fordype seg i hvert sitt rom. Deretter skal de i grupper løse ulike praktiske oppgaver ved hjelp av de fire perspektivene som de er blitt kjent med i rommene.
Målgruppen selv har vært involvert i utviklingen av undervisningsopplegget, både gjennom undersøkelser og brukertester på skoler.
– Spillet utfordrer og aktiviserer elevene på måter de både kjenner og setter pris på. Det øker engasjement og mestringsfølelse rundt et tema som fort ellers kan bli veldig tørt og teoretisk, sier Rune Valle, lektor og programfagslærer i medier og kommunikasjon ved Hvam videregående skole i Nes kommune, der opplegget er testet.
– Kreativ, motiverende og morsom undervisning
Elevene fra medier og kommunikasjon i tredje trinn ved Hvam videregående skole beskriver undervisningsopplegget som kreativt, motiverende og morsomt.
– «Escape room» er veldig gøy å jobbe med. Det gir et annet engasjement enn en vanlig A4-undervisning. Jeg merker at det å jobbe på en helt annen måte gir mer energi til å faktisk lære meg stoffet vi går igjennom, sier elev Silje Abrahamsrud.
Medelev Kristian Østby Brandser påpeker at spillet på sitt beste gjør at en lever seg inn i temaene i undervisningen, og at det gir en god forståelse av abstrakte konsepter.
Målet er økt kritisk medieforståelse
Undervisningsopplegget «Hekta?» er utviklet i tråd med den nye læreplanen, med særlig vekt på det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Opplegget ivaretar også flere av kompetansemålene i samfunnskunnskap, og kan brukes i mediefag i videregående skole.. Målet er å øke elevenes kritiske medieforståelse.
– Temaene som tas opp og behandles er viktige i et bredt perspektiv. Opplegget er utformet for å kunne tilpasses og brukes i mange forskjellige fag, både på ungdomstrinn og videregående, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Se undervisningsoppleggget Hekta? Et kodekammer om din digitale hverdag her
Slik er 9–18-åringenes digitale hverdag
- 90 prosent er på ett eller flere sosiale medier.
- Nesten tre av ti som bruker sosiale medier skulle ønske de klarte å logge av oftere. Over halvparten av jentene på videregående skole som bruker sosiale medier skulle ønske at de klarte å logge av oftere.
- Rundt en tredjedel som bruker sosiale medier har angret på noe de har delt.
- Barn og unge bruker sosiale medier oftest til å «chatte med venner». Over åtte av ti gjør dette daglig.
- Sju av ti mener de får for mye reklame i sosiale medier.
- 40 prosent har opplevd at noen har skrevet en stygg kommentar til dem på nett i løpet av det siste året.
Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og tilrettelagt av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom