Veidekke skal drifte riksvegene i Vestfold og deler av Telemark

Den nye driftskontrakten omfatter E134 fra Kongsberg til Brunkeberg, rv. 36 fra Skjelsvik til Seljord, rv. 354 fra Rugtvedt til Heistaddalen, rv. 400 til Larvik, rv. 19 til Horten og E18 fra Rugtvedt til fylkesgrensa til Viken. Nesten 463 kilometer veg totalt.
Oppgaven er å holde riksvegene framkommelige og trafikksikre både sommer og vinter.
Konkurrert hvem som er best på miljø og vinterdrift
Seks entreprenører leverte tilbud, og fire deltok i forhandlingene. I anbudet har entreprenørene konkurrert på fire områder:
- Klima og miljø
- Vinterdrift
- Driftsopplegg for hele året
- System for å lukke avvik
– Vi er veldig fornøyde med tilbudene vi fikk i første runde, og vi er veldig fornøyde med responsen på forhandlingsrunden. Kontrakten vi sitter med nå, hadde vi ikke fått i en standard anbudskonkurranse, sier Tore Jan Hansen, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen.
Det var Veidekke, Mesta, Risa og Presis vegdrift som deltok i forhandlingsrunden.
Latt bransjen komme med løsninger
I konkurransen har Statens vegvesen utfordret bransjen og latt de komme med forslag til løsninger.
– De har selv kommet opp med forslag til hvordan de skal redusere klimagassutslipp. Vi har ikke beskrevet hvordan driftsopplegg for inspeksjon av vegnettet skal være. Dette har entreprenørene foreslått selv. Kravene til vinterdrift ligger i kontrakten, men rodeinndeling, hvilke rutiner de skal ha for overvåkning av vegnettet og tiltak for å utvikle vinterdriften har de kommet med selv, forklarer Hansen.
Mulig å få 230 millioner i merverdi
I forhandlingene var det mulig å skaffe seg 230 millioner kroner i merverdi. Risa AS var den tilbyder som fikk høyest merverdi med 171 millioner kroner. Veidekke fikk en merverdi på 159 millioner kroner, men totalsummen med pris gitt i tilbudet og merverdien, gjorde at de gikk seirende ut av konkurransen.
– I forhandlingene ga vi tilbakemeldinger med både skryt og forbedringspunkter, og i forhandlingsrunden fikk de anledning til å revidere tilbudet. Det har vært spennende å se hvilke løsninger de ulike entreprenørene har valgt. Her har alle tatt med seg mye erfaring fra vegdrift og levert gode løsninger til de fire temaene, forklarer avdelingsdirektøren.
Vil ha flere konkurranser med forhandlinger
Den nye driftskontrakten for Vestfold og Telemark øst starter 1. september. Avdelingsdirektøren ser frem til samarbeidet med Veidekke og mener de har beskrevet gode løsninger for å sikre trygge og fremkommelige veger.
– Vi kommer selvfølgelig til å følge nøye med, og det vil koste om de ikke leverer. Det er ikke fordi staten trenger sanksjonspengene, men vi er opptatt av å ha en rettferdig konkurranse. Når de har konkurrert på hvordan de skal utføre oppdraget, må de også levere det de har lovet. Hvis ikke blir det urettferdig, forklarer Tore Jan Hansen.
Nå som denne anbudskonkurransen er over, er Hansen klar på at han ønsker flere slike konkurranser med forhandlinger innen drift og vedlikehold. I sør er det nå to elektrokontrakter som Statens vegvesen forhandler om.
– Dette er noe bransjen selv har ønsket, og vi har hatt en god dialog med leverandørbransjen og entreprenørbransjen i forkant. I dette anbudet har vi fått mange løsninger vi ikke hadde fått ved en tradisjonell lavest pris-konkurranse. Vi har satt få krav, men ellers latt bransjen konkurrere om hvem som er best på utvalgte temaer. Vi har utfordret selskapene på å utføre oppgavene i egenregi og dermed bygge kompetanse hos entreprenørene. Noe som igjen gir større mulighet for å satse på lærlinger, sier Hansen.
Kontrakten blir signert så snart karensfristen på ti dager går ut.
Nøkkelord
Kontakter
Tore Jan HansenAvdelingsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:95991199tore.jan.hansen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Åtvarar mot feilparkeringar på høgfjellet18.4.2025 15:52:17 CEST | Pressemelding
Bilar som parkerer i vegbanen på riksveg 7 over Hardangervidda skaper problem for brøytemannskap og andre trafikantar.
Avlyser konkurranse om rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester til Fellesprosjektet Arna-Stanghelle15.4.2025 12:06:05 CEST | Pressemelding
For å kunne rette opp i uklarheter i konkurransegrunnlaget, og sikre effektiv konkurranse om anskaffelsen, er det nødvendig å avlyse konkurransen og lyse den ut på nytt.
Arbeid på Fodnes og Mannheller ferjekaiar rett over påske15.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen gjer arbeid på Fodnes ferjekai natt til onsdag 23. april, og på Mannheller natt til torsdag 24. april.
Mesta skal drifte og vedlikeholde elektroinstallasjoner langs riksvegene i Innlandet11.4.2025 15:51:42 CEST | Pressemelding
Mesta AS inngår en fem-årig kontrakt med Statens vegvesen om drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner langs riks- og europavegene i Innlandet samt Øvre Romerike.
E6 i Gudbrandsdalen åpner for normal trafikk10.4.2025 15:48:21 CEST | Pressemelding
Fra fredag formiddag er E6 i Rosten i Sel kommune igjen åpen for toveistrafikk. Det har vært redusert framkommelighet siden det gikk et steinskred over vegen 31. mars.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom