Tolletaten avvikler direktekjøringsordningen i mars 2025 - og samtidig innføres digital melde- og opplysningsplikt.
Direktekjøringsordningen har i flere tiår vært en unntaksordning i tollregelverket for å deklarere varer etter grensepassering slik at det ikke oppstår køer ved de største grenseovergangene. Ulempen ved denne ordningen er dårlig kontroll med hvilke varer som føres inn i landet. God kontroll med vareførselen inn til Norge er svært viktig for å beskytte landet mot trusler mot liv, helse, miljøet vårt, vår felles samfunnssikkerhet, og for å sikre riktige og fullstendige opplysninger om varere som grunnlag for fastsetting av avgifter.
Med digital informasjonshåndtering om varer som transporteres inn til landet kan transporten av varer håndteres både effektivt for alle involverte aktører, med lite kø ved grenseovergangene og med god kontroll over varestrømmen. Det betyr at det ikke er behov for å forlenge unntaket om direktekjøring av varer over grensen uten forhåndsinformasjon. Den nye måten å håndtere informasjon om den grensekryssende vareførselen på kalles Digitoll.
Digitoll betyr at alle informasjonsplikter om grensekryssende vareførsel skal gjennomføres digitalt, før eller senest ved ankomst til grensen. Digitoll er tilgjengelig for bruk allerede nå, og effektiviserer grensepasseringen, men i løpet av mars 2025 gjøres den altså til hovedregelen. Fra det tidspunktet skal både deklarasjon av varer være sendt Tolletaten før eller senest ved grensepassering, og melde- og opplysningsplikten om transport av varene over grensen skal være fullført med digital informasjonsinnsending. Endringene vil gjelde for alle transportformer og planlegges sendt på høring i mars/april 2023.
- Tolletaten har lagt vekt på tett dialog med aktørene i næringslivet i planleggingen av endringene, med referansegrupper, informasjonsmøter, høringer og nettbasert kommunikasjon. Vi har vært opptatte av å sette oss godt inn i konsekvensene av endringene for næringslivet og lytte til deres synspunkter. Vi er glade for å lande på en tidsplan som gir næringslivet den omstillingstiden de har bedt om, sier Jan Erik Ressem, divisjonsdirektør for digitalisering og IT i Tolletaten.
Tolletatens samfunnsoppdrag
Tolletatens samfunnsoppdrag er å holde kontroll med varer som innføres til og utføres fra Norge. Og sikre etterlevelse av lover og regler for grensekryssende vareførsel. Omfanget av varer som krysser grensen er stort, og volumet har økt over mange år. Tolletaten er avhengig av å digitalisere alle prosesser for å håndtere volumet og sikre harmonisering med EU-regelverket. Samtidig ønsker vi å tilby en mest mulig effektiv og sømløs grensepassering der varer frigjøres automatisk gjennom Digitoll-løsningen. Det gir gevinster for næringslivet ved at det ikke vil være behov for kontroll eller manuell behandling, samtidig har vi forståelse for at kravet om avgivelse av digital informasjon senest ved grensepassering medfører endringer i hele verdikjeden for vareflyten.
Du kan benytte Digitoll nå
Den nye reviderte innføringsplanen gir næringslivet nærmere to år på de nødvendige omstillingene til at direktekjøringsordningen er avviklet. Likevel ønsker Tolletaten at bedrifter kobler seg på Digitoll-løsningen så snart de har mulighet. Det vil gi tid til å tilpasse interne rutiner og innhente erfaringer i egen verdikjede. Digitoll/melde og opplysning er nå frivillig og er allerede tilgjengelig for vegtransport over de største grensepasseringsstedene (Svinesund og Ørje) og vil tilgjengeliggjøres på øvrige grensesteder for vegtransport utover i 2023. Du kan se detaljert utrullingsplan for ferge, fly, sjø og jernbane her.
*Direktekjøringsordningen, der varer kan kjøres direkte til varemottaker og deklareres for prosedyren overgang til fri disponering innen 10 dager etter registrering på tollager.
Ønsker du å komme i gang med Digitoll følger du denne enkle brukerveiledningen.
Har du spørsmål om Digitoll, se gjerne gjennom ofte stilte spørsmål og eller kontakt oss.
Les mer på Tolletatens nettsider: www.toll/digitoll
Bilder
Om Tolletaten
Tolletaten er ein etat under Finansdepartementet. Vi er organisert i seks divisjonar. Det var 1529 tilsette i etaten per 31. desember 2019. Øystein Børmer er tolldirektør.
Følg pressemeldinger fra Tolletaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tolletaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Tolletaten
Møt Tolletaten under Arendalsuka9.8.2024 15:37:30 CEST | Pressemelding
Tradisjonen tro deltar Tolletaten også i år på en av landets viktigste møteplasser.
Tolletaten har gjort rekordstort pengebeslag7.5.2024 19:26:05 CEST | Pressemelding
Beslaget på over 4 millioner svenske kroner er et av Norgeshistoriens største.
Tolletaten har tatt beslag av 1,4 millioner kroner26.4.2024 10:23:57 CEST | Pressemelding
– Beslaget er av en størrelsesorden som kan tyde på at organiserte kriminelle står bak, sier tolldirektør Øystein Børmer.
Tolletaten advarer: Beslaglagt 900 liter falsk sprit24.4.2024 14:11:57 CEST | Pressemelding
Å kjøpe falsk alkohol, kan være livsfarlig. – Du gambler med eget liv og helse, advarer tolldirektør Øystein Børmer.
Flere rekordbeslag i 20238.2.2024 14:50:53 CET | Pressemelding
2023 har vært preget av flere rekordbeslag, blant annet av kokain, falske varer og syntetiske opioider. Også beslag av voldsprodukter og cannabis i post- og kurersendinger har økt, viser Tolletatens beslagsstatistikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom