Ansatte på hjemmekontor? Husk skriftlig avtale!

Last ned:
Mange skal ha slike avtaler
Det er tre år siden koronapandemien satte arbeidslivet på hodet og endret normen for hjemmekontor. Siden den gang har mange virksomheter tilbudt ansatte å jobbe deler av arbeidstiden hjemmefra, gjerne et gitt antall dager i uken.
Hjemmearbeid kan oppleves som positivt av både arbeidsgivere og ansatte. Arbeidsgiver må imidlertid være bevisst på at det stilles krav også til denne kontorløsningen.
Kravene går blant annet på å ivareta det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet. I tillegg skal arbeidsgiver og arbeidstaker inngå en skriftlig avtale om hjemmekontor.
– Alle som jobber hjemmefra som en fast ordning, skal inngå en skriftlig avtale om hjemmearbeid. Dersom hjemmearbeidet har et visst omfang og utføres jevnlig, er det en fast ordning. Et eksempel er dersom en arbeidstaker arbeider hjemmefra fast én dag i uka, forteller seksjonsleder Tonje Faanes i Arbeidstilsynet.
På nettsiden vår om hjemmekontor kan du sette deg inn i reglene for hjemmekontor, få råd fra oss i Arbeidstilsynet og laste ned malene.
Tilpass til din virksomhet
Når Arbeidstilsynet nå lanserer en avtalemal for hjemmearbeid, er det for å hjelpe virksomheter som ennå ikke har fått slike avtaler på plass. Det er imidlertid viktig å merke seg at malen krever en del tilpasninger for å speile virkeligheten i den enkelte virksomhet.
– Avtale om hjemmekontor er en tilleggsavtale til den ordinære arbeidsavtalen. Den skal blant annet si noe om hvor mye det åpnes for å jobbe hjemmefra og hvem som har ansvar for utstyret arbeidstakeren bruker hjemme, sier Tonje Faanes.
Krav til innhold
Avtaler om hjemmearbeid skal som et minimum ha informasjon om:
- omfanget av hjemmearbeidet, for eksempel hvor mange dager/timer i uka
- arbeidstiden som gjelder for hjemmearbeidet
- hvor lenge avtalen varer, hvis den er midlertidig
- eierskap til og drift og vedlikehold av utstyr
Avtalen bør også si noe om andre forhold som er aktuelle for hjemmekontorordningen. Dette er noe av det du kan vurdere å legge inn i avtalen:
- Når arbeidstaker skal være tilgjengelig for arbeidsgiver
- Rett til og frist for å si opp avtalen
- Prøvetid for ordningen
- Saksbehandling, taushetsplikt og oppbevaring av digital og utskrevet dokumentasjon
Ett unntak fra kravet
Det finnes ett unntak til at alle med hjemmekontor som fast ordning skal ha skriftlig avtale.
Unntaket er dersom hjemmearbeidet skyldes pålegg eller anbefalinger fra myndighetene. Da kan det i stedet for skriftlig avtale gis skriftlig informasjon til arbeidstakerne. I slike tilfeller skal arbeidsgiver drøfte informasjonen med de tillitsvalgte før den gis.
Pandemi er et eksempel på en slik ekstraordinær situasjon.
Nøkkelord
Kontakter
Trine AaenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97640370trine.aaen@arbeidstilsynet.noBilder

Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Har jeg rett på lønn på røddagene i mai?24.4.2025 13:34:00 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og mai med sine røde dager står for tur. Hva er reglene for arbeidstakers rett på lønn disse dagene?
Fortsatt behov for tilsyn med arbeidsvilkår i landbruket1.4.2025 13:18:32 CEST | Pressemelding
Arbeidstilsynet gjennomførte i fjor rundt 150 tilsyn med lønns- og arbeidsvilkår i grøntnæringen i landbruket. Selv om mange arbeidsgivere hadde god kontroll på regelverket, fant vi en rekke brudd på grunnleggende lovkrav.
Arbeidsmiljøtilstanden i Norge: Sykdomsforebygging er det viktigste20.3.2025 12:04:48 CET | Pressemelding
– Skal velferdssamfunnet i Norge fortsette som i dag, må vi bli flinkere til å forebygge arbeidsrelatert sykdom, og beholde folk lenger i jobb. Det sier direktør i Arbeidstilsynet, Ingvill Kvernmo.
Arbeidstilsynets årsrapport for 202417.3.2025 11:54:00 CET | Pressemelding
I 2024 fortsatte vi kampen for et seriøst arbeidsliv, vi ga høye bøter ved alvorlige lovbrudd og vi økte innsatsen i helse og skole for å forebygge sykdom. Det viser Arbeidstilsynets årsrapport, som oppsummerer innsatsen vår fra fjoråret.
Fem år siden korona endret arbeidslivet12.3.2025 07:35:16 CET | Pressemelding
Den 12. mars er det fem år siden Norge ble stengt ned på grunn av koronapandemien. Mange arbeidstakere ble sendt på hjemmekontor for å redusere smittefare. Nå har det å jobbe hjemmefra blitt en vanlig del av arbeidslivet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom