Amedia styrker sin posisjon som landets største avisfellesskap

Torsdag 9. mars presenterte Mediebedriftenes landsforening (MBL) opplagstall for norsk mediebransje for andre halvår 2022. Tallene måler antallet abonnenter på papir og nett, og løssalg av papiravisen.
Med et samlet opplag på i overkant av 760.000 beholder Amedia posisjonen som Norges største avisfelleskap målt i både antall avistitler og avisopplag.
– Høye opplagstall betyr mye for oss i Amedia, fordi de viser at avisene våre har en helt spesiell rolle i folks liv, og i demokratiet. Disse tallene bekrefter at verdens viktigste nyheter skjer i små og store samfunn der folk bor i hele Norge, sier Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia.
Tøffe tider for mediebransjen
Opplagstallene som ble offentliggjort på torsdag viser at hele mediebransjen har opplevd en nedgang det siste året. Amedia har over 100 lokale og landsdekkende avistitler, og det totale opplagstallet for disse avisene har minket med 0,9 prosent fra første til andre halvår i 2022, og med 0,3 prosent fra andre halvår i 2021 til andre halvår i 2022. Til sammenligning hadde totalmarkedet en nedgang på 0,5 fra andre halvår 2021.
– Det er flere grunner til denne svake nedgangen i opplagstallene. Analysebyrået Kantar viser blant annet at mange brukte betydelig mer tid på redaktørstyrt innhold under koronapandemien, og at mediebruken har normalisert seg i 2022. I tillegg har mange fått en strammere privatøkonomi det siste året, sier Møller Opdahl og legger til:
– Teknologiutviklingen har ført til stadig raskere endringer i folks medievaner, og det har skapt store utfordringer for oss som jobber for redaktørstyrte medier. Vår sterke posisjon i dag er det altså ingen garanti for i morgen. Derfor jobber vi knallhardt for å utvikle våre nyhetstjenester slik at vi kan fortsette å oppfylle vårt viktige samfunnsoppdrag for både dagens og de neste generasjonene, sier han.
Leserne setter pris på lokaljournalistikk
Telemarksavisa (TA) er blant avisene som har hatt en usedvanlig god opplagsutvikling over mange år, til tross for at konkurransesituasjonen i Skien er krevende.
– I en krevende tid for mange, både økonomisk og ellers, er vi utrolig glade for at flere ønsker å lese TA. Det viser at sannhetssøkende journalistikk og balansert dekning av lokalsamfunnet har gjenklang. Jeg er ikke overrasket, men jeg er umåtelig stolt av den positive utviklingen vår, sier Ove Mellingen, ansvarlig redaktør og daglig leder i avisen.
iHarstad er blant Amedias yngste aviser, og ble opprettet i 2020. I løpet av disse to årene har avisen lykkes med å sikre en sterk posisjon som nummertoavis i et relativt lite lokalsamfunn. I 2022 økte opplaget til iHarstad med over 15 prosent, og er dermed den av Amedias aviser med størst vekst.
– Vi har bevist at det er plass til to aviser i Harstad, og at vi er kommet for å bli. Vårt motto er «iHarstad engasjerer, utfordrer og heier på byen. Vi setter dagsorden – og går i dybden der det trengs.» Det er viktig for oss å skrive om og for den alminnelige innbyggeren, og vi får tilbakemeldinger fra leserne om at de setter stor pris på sakene våre, sier Morten Inge Jensen, ansvarlig redaktør og daglig leder i iHarstad.
Kontakter
Hallgeir WestrumKommunikasjonssjefAmedia
Tel:90750764hallgeir.westrum@amedia.noHelene Wille LundKommunikasjonsrådgiverAmedia
Tel:98444821helene.lund@amedia.noBilder

Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Sindre Slethei konstitueres i Gjesdalbuen7.4.2025 20:05:04 CEST | Pressemelding
Sindre Slethei (28) er konstituert som ansvarlig redaktør i Gjesdalbuen. Han har vært journalist i avisa de fire siste årene.
Magne Storedal til Lofot-Tidende4.4.2025 12:01:56 CEST | Pressemelding
Når Mariell Tverrå Løkås tiltrer som ny ansvarlig redaktør og daglig leder i Bodø Nu 1. mai, konstitueres Magne Storedal i en tilsvarende stilling i Lofot-Tidende. Storedal er for tiden konstituert som toppleder i Bodø Nu.
Gustaf Eriksson slutter i Amedia - blir til arvtaker er avklart26.3.2025 11:00:33 CET | Pressemelding
Gustaf Eriksson, direktør for Amedia abonnement er ansatt i Schibsted Media, men fortsetter i sin rolle i Amedia frem til hans arvtaker er avklart.
Amedia avvikler trykkeri i Larvik20.3.2025 13:01:21 CET | Pressemelding
Amedia har besluttet å avvikle konsernets trykkeri i Larvik. – Opplagsnedgangen på papir, i kombinasjon med frekvensreduksjoner i mange aviser, gjør det nødvendig å ta ned trykkerikapasiteten på Østlandet, sier styreleder John Kvadsheim i Amedia Trykk.
Redaktørbyte i Hordaland og Firda6.3.2025 09:03:09 CET | Pressemelding
Firda-redaktør Kai Aage Pedersen (59) blir konstituert som ansvarleg redaktør og dagleg leiar i avisa Hordaland på Voss. I den perioden Pedersen skal leie Hordaland, blir nyheitsredaktør Øystein Silde Frønsdal (29) konstituert i tilsvarande rolle i Firda.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom