Disse tre vil drifte og vedlikeholde riksveger i Troms

Kontrakten med Statens vegvesen omfatter 305 kilometer veg, hvor 30 kilometer er gang- og sykkelveger. Vegene som skal driftes og vedlikeholdes er E6 fra Salangsdalen i Bardu nordover til Skibotn, og E8 fra Tromsø lufthavn til riksgrensen mot Finland. Vegene går gjennom kommunene Balsfjord, Bardu, Målselv, Storfjord og Tromsø.
Både by og fjelloverganger
– Kontrakten byr på både bydrift på høytrafikkerte veger i Tromsø sentrum til utfordrende fjelloverganger, som Skibotndalen opp til grensen. Om vinteren skal både høyfjellsproblematikk og kystklima handteres. Dette er sentrale trafikkårer med mye tungtrafikk og svært få omkjøringsveger. Vi er godt fornøyde med konkurransen, sier kontraktsansvarlig Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen.
Entreprenøren vil få ansvar for vinter- og sommerdrift og løpende vedlikehold av vegene.
Disse har levert tilbud
Tilbyder |
Tilbudssum i kr ekskl mva. |
Mesta AS |
417 852 903,- |
Veidekke Industri AS |
476 483 685,- |
Presis Vegdrift AS |
536 246 056,- |
I løpet av få uker blir det klart hvem som tildeles kontrakten. Kontraktsignering skjer etter karensfristens utløp.
Stiller miljøkrav
Statens vegvesen har skjerpet kravene til miljø og reduserte klimautslipp i alle kontrakter. Entreprenøren må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med miljøvennlige motorer, og kontrakten har bedt om pris på el-drevne kjøretøy til regningsarbeid.
Gjenbruk, resirkulering og krav til kildesortering av avfall er sentrale punkter i kontraktsgrunnlaget. Tiltak for renhold i tunneler og tiltak mot svevestøv blir også mer vektlagt enn tidligere. Plantevernmidler skal brukes minst mulig.
– I Tromsø by blir det forsterket vinterdrift på gang- og sykkelvegnettet langs riksvegene, for å gi bedre forhold for gående og syklende. Det blir også ekstra satsing på grøntanlegg i byen og på våre rasteplasser, sier Karl Martin Eriksen.
I tillegg forsterkes kravene til innsats på enkelte strekninger med fremkommelighetsproblemer.
Den nye kontrakten gjelder i fem år fra 1. september 2023 til 31. august 2028. I tillegg er det gjensidig opsjon for forlengelse med inntil tre nye år.
Nøkkelord
Kontakter
Karl Martin Isak EriksenSenioringeniørStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99552233karl.eriksen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Anleggsarbeid på E18 i Bærum vil gi ekstra lange køer21.10.2025 11:59:55 CEST | Pressemelding
De kommende helgene blir det innsnevringer på E18 mellom Høvik og Lysaker. Statens vegvesen oppfordrer alle til å la bilen stå og beregne god tid.
Rv. 706 Strindheimtunnelen gjenåpnes 27. oktober21.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Etter omfattende utbedringsarbeid gjenåpnes Strindheimtunnelen for ordinær trafikk i begge tunnelløp mandag morgen 27. oktober klokken 06:00.
Arbeid i E39 Siratunnelen21.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen gjør vedlikeholdsarbeid i E39 Siratunnelen, på rett sør fylkesgrensen mellom Rogaland og Agder.
Inspiserer Ryfylketunnelen21.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal ha periodisk inspeksjon i Ryfylketunnelen på natt 28. - 30. oktober.
Midlertidig E6 i Levanger åpner i november20.10.2025 14:01:52 CEST | Pressemelding
Anleggsarbeidene er godt i gang, og de neste ukene blir det arbeidet for fullt langs hele traséen for å få klar midlertidig E6 forbi rasstedet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom