Enovastøtte til elektriske veger
- Veitrafikken står for 18 prosent av Norges klimagassutslipp. Derfor er det avgjørende at vi utvikler teknologi som bidrar til utslippskutt på våre veier. Dynamisk induktiv lading er en ung teknologi som vil gi oss verdifull kunnskap om vegen videre. Enova støtter de som går foran og vi vil følge prosjektet med interesse, sier Marie Tranaas Skjærvik, markedssjef i Enova.
Grave ned infrastruktur
Induktiv lading er en teknologi hvor strøm overføres trådløst fra et felt under veidekket og til én eller flere mottakere i kjøretøyet ved hjelp av induksjon. Når kjøretøyet er i fart, kalles det dynamisk induktiv lading. Testområdet for piloten blir på Sandmoen bussdepot sør for Trondheim. Inne på depotområdet skal infrastruktur graves ned i veien slik at to testbusser kan kjøre ruten gjennom en hel vinter. Pilotprosjektet vil gi kunnskap om hvordan funksjonaliteten og holdbarheten til dynamisk induktiv lading er i kalde og våte klimatiske forhold
-Samtidig vil prosjektet gi god kunnskap om bruk av effekt og eventuelle strålingslekkasjer, sier Skjærvik.
Metrolinjene neste
41 % av alle påstigninger i Trondheimsområdet skjer på en av AtBs metrolinjer. Dette er sentrale, langtgående busslinjer som kjøres intensivt og som bruker mye energi. En av utfordringene har vært nettopp hvordan disse store bussene skal lades.
-Lykkes vi med pilotprosjektet, vil ikke metrobussene trenge like store batteripakker. Vi slipper høy ladeeffekt på ladestasjonene og vi vil få lavere driftskostnader, sier Pål Revheim, seniorrådgiver teknologi og forretningsutvikling i AtB.
-Gleder oss til å komme i gang
Pilotprosjektet drives av Trøndelag fylkeskommune, AtB og Miljøpakken. Miljøpakken er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune. Ambisjonen mellom de tre partene er høye: Alle busser i stor-Trondheim skal være utslippsfrie fra oppstart av ny kontraktsperiode i 2029.
– Dette er veldig spennende, og vi gleder oss til å komme i gang med pilotprosjektet. Vi har lenge jobbet for å tilrettelegge for miljøvennlige løsninger, og lading undervegs kan være nødvendig for å få elektrifisert disse viktige metrolinjene, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.
Innovasjon på internasjonalt nivå
Det er få elektriske veier med dynamisk induktiv lading i verden. Den nærmeste testbanen ligger på Gotland i Sverige. Prosjektet i Trondheim representerer innovasjon på internasjonalt nivå og det knytter seg derfor stor interesse til erfaringene fra prosjektet.
-Både Trøndelag fylkeskommune og AtB har god tradisjon for å dele informasjon om de prosjektene de gjennomfører. Deling av informasjon vil gi et bedre beslutningsgrunnlag for aktører som vurderer dynamisk induktiv lading, noe som igjen kan forhindre kostbare feilinvesteringer, sier Skjærvik.
-Kollektivtransporten skal bli utslippsfri, da må vi tenke innovativt og teste ut ny teknologi. Lading av kjøretøy direkte gjennom veien er en spennende idé som både bidrar til omstilling, reduserer belastningen på strømnettet og bidrar til kostnadsreduksjoner for kollektivselskapene. Alt dette er viktig å få til i omstillingen vi skal gjennom, og jeg vil rose AtB for at de tenker innovativt og tester ut denne nye teknologien, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Nøkkelord
Kontakter
Marie Tranaas SkjærvikOmrådeleder Landtransport
Tel:+47 411 47 026marie.tranaas.skjaervik@enova.noKonrad PützDirektør for samferdselTrøndelag fylkeskommune
Tel:+47 936 22 482konpt@trondelagfylke.noGrethe OpsalDirektør marked og kommunikasjonAtB
Tel:+47 924 71 195grethe.opsal@atb.noBilder
Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har vel 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Støtte til over 1800 ladepunkter: – Vi satser videre på tungtransporten11.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Enova har gjennom åtte søknadsrunder støttet hjemmeladere, til både små og store bedrifter i tungtransporten.
Satsar stort på biokarbon for å kutte klimautslepp7.11.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Ved å bytte fossilt kol ut med klimavenleg biokarbon i stor skala kan smelteverket på Kyrksæterøra medverke til eit av dei aller største utsleppskutta i norsk industrihistorie.
Over 777 millioner til hydrogen: – Sikrer forsyningen langs norskekysten5.11.2024 09:21:52 CET | Pressemelding
Fem prosjekter for hydrogenproduksjon får støtte fra Enova. Satsingen skal være et springbrett for bruk av hydrogen i norsk skipsfart.
Over 5,7 EU-milliarder til norske selskap: – Største tildeling noensinne23.10.2024 12:18:04 CEST | Pressemelding
Over 484 millioner euro, eller rundt 5,7 milliarder kroner stilles til disposisjon til åtte prosjekter i Norge. Det er det høyeste beløpet noen gang fra innovasjonsfondet til norske selskap.
87 millioner til nyetablering i Hønefoss: – En fabrikk for fremtiden5.7.2024 12:28:22 CEST | Pressemelding
Enova har bevilget 87,3 millioner kroner i investeringsstøtte til prosjektet FLEX, som skal bidra til å implementere innovative energiløsninger i den nye fibermassefabrikken i Hønefoss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom