Ny direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller

Fredrik Matheson blir ny direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy. Han kommer fra egne rekker i Harald A. Møller AS, hvor han i dag er direktør for flåtesalg.

Endelig tidspunkt for når Matheson (40) trer inn i sin nye rolle avklares etter hvert, og da erstatter han Håkon Wirak som nylig ble daglig leder for Møller Bil Bryn.

- Et offensivt satsende Volkswagen Nyttekjøretøy skal gjenerobre tittelen «Norges største varebilmerke», og samtidig lede an i elektrifiseringen av varebilsegmentet. Det krever en offensiv leder, og det er Fredrik. Han har de beste forutsetninger for å bygge Volkswagen Nyttekjøretøy videre, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS.

Fredrik Matheson har jobbet fire år i Harald A. Møller, og har tidligere blant annet vært flåtedirektør i AVIS i Norge. Nå ser han frem til nye utfordringer hos Norges største bilimportør.

- Jeg kjenner allerede både avdelingen, merkevaren og markedet godt. Nå gleder jeg meg til å bli enda bedre kjent med forhandlerapparatet, etter å ha sett på nært hold hvilket avgjørende konkurransefortrinn de utgjør for Volkswagen Nyttekjøretøy, sier Fredrik Matheson, påtroppende direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Som direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, blir Matheson toneangivende i Harald A. Møllers ambisjoner om et enda sterkere grep om posisjonen som Norges ledende totalleverandør i nyttekjøretøy-markedet. Denne strategien var bakgrunnen for et nylig oppkjøp av Iseveien Services AS, som doblet kapasiteten for ombygg og tilpasning av nyttekjøretøy i egen regi.

Med økt kapasitet og mer effektive prosesser, og komplette løsninger med fulle garantier både på bil og ombygg, tilbyr Volkswagen Nyttekjøretøy i praksis en «one stop shop» for alle kunder, og én kontakt for hele totalleveransen.

Parallelt med offensive grep i den norske Nyttekjøretøy-organisasjonen, ruller Nyttekjøretøy-fabrikken i Hannover ut en stadig mer offensiv strategi for elektrifisering. Volkswagen ID. Buzz Cargo har allerede bidratt til en kraftig økning i elbil-salget på varebil-siden.

- Bilbransjen opplever utfordringer i likhet med mange andre deler av samfunnet og næringslivet, men Volkswagen Nyttekjøretøy har gode forutsetninger for å være toneangivende i varebilmarkedet også i fremtiden. Jeg gleder meg til å starte samarbeidet med en offensivt satsende fabrikk og et sultent og veldig kompetent apparat her i det norske markedet, sier Matheson.

Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, Volkswagen Nyttekjøretøy, har totalt 73 norske forhandlere og 81 merkeverksteder spredt over hele landet.