Featurejournalistikk av høy kvalitet gjorde Klikk.no til vinner i siste lesertallsmåling

Basert på innhold fra Story House Egmonts brede blad- og magasinportefølje, har forbrukernettstedet Klikk.no klatret på listene over Norges største nettsteder, fra en 17. til en 12. plass.
– Det har vært en svært positiv utvikling over tid, så tallene i seg selv var jo ikke noen overraskelse. Vi har gjort store endringer i hvordan vi jobber på tvers i Story House Egmont, og spesielt inn mot det digitale. Denne prosessen har involvert mange, og det er ubeskrivelig deilig å se hvor langt det har tatt oss! Klikk har hatt en eventyrlig vekst, og vi er definitivt Norges største nisjenettsted, med featurejournalistikk av høy kvalitet levert av redaksjoner med spisskompetanse innenfor nisjer som opptar folk flest, sier Gaute Tyssebotn som er utviklingsredaktør i Klikk.no.
Ifølge Tyssebotn har oppskriften vært å skille seg ut fra nyhetsmediene, med mer tidløst innhold, lavere skuldre og litt mindre heseblesende uttrykk.
– Vi gir stemmer til dem som kanskje ikke blir hørt av de store nyhetsmediene. Vi forteller historien til både Anna på 19 år og Anna å 99 år, og det har fungert som et skudd. At vi er store, men annerledes, har også vært et bra utgangspunkt for betalingsmuren vår Klikk+ som vi sjøsatte fra hjemmekontor sommeren 2020 under pandemien. Der har vi hatt en jevn vekst i takt med trafikkutviklingen, og nå i februar passerte vi 16 000 betalende abonnenter på Klikk+, forteller han.
I tillegg til Klikk.no, som er mediehusets redaksjonelle uttak, har Story House Egmont også tilstøtende produkter som Kvinneguiden, Diskusjon.no og blogg.no, som alle ligger i digital avdeling. Samlet når disse nettstedene 2,1 millioner unike brukere.
Fortsatt sterk og størst på print
Ukebladet Hjemmet er fortsatt Norges mest leste ukeblad med 266 000 ukentlige lesere. Hakk i hel følger Donald Duck & Co som kan vise til 223 000 lesere.
Det er derimot i kategoriene «Jakt og friluft» og «Bil og båt» hvor veksten er aller mest markant. Alt om fiske kan vise til en lesertallsvekst på hele 17 prosent til 117 000 ukentlige lesere. Også Jakt og Villmarksliv vokser med henholdsvis 13,5 og 8,7%.
– Det er en sterk og fornyet interesse for tradisjonelt friluftsliv, noe vi har sett i et par års tid, sier redaktør Knut Brevik i magasinene Villmarksliv, Jakt og Alt om fiske.
– Pandemien ga en dytt til interessen for friluftsliv, i første rekke i nærområdene, og denne trenden ser ut til å forsterke seg, sier Brevik.
Han forteller at akkurat den samme trenden er tydelig i lydformatet, hvor friluftmagasinene har etablert seg med podkasten Villmarksliv.
Høy kvalitet på tester
Også Vi Menn øker antall lesere med 9 prosent, mens spin off-produktene Vi Menn Bil og Vi Menn Båt øker med 18,7 og 21 prosent. Redaktør i Vi Menn, Alexander Øystå, tror at høy kvalitet på tester har hatt stor betydning for rekordveksten.
– Ingen tester biler og fartøy grundigere enn redaksjonene i Vi Menn Bil og Vi Menn Båt. Det er viktig i en tid hvor kjøpere blir utsatt for masse innhold som produsentene lager selv. Bil og båt er store investeringer, og da ønsker folk at testene har høy kvalitet, sier Øystå.
Bilder

Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Bakeren og Kokken fortsetter å vokse – oppnår rekordomsetning i 20243.4.2025 09:17:29 CEST | Pressemelding
Bakeren og Kokken, som er ledende i Norden innen kjøkkenmaskiner, redskaper og interiør til kjøkkenet, oppnådde i 2024 sin høyeste omsetning noensinne og en kraftig økning i lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til 966 millioner SEK (816), og driftsresultatet (EBITDA) til 42 millioner SEK (33)
Story House Egmont Norge tilbake med gode tall13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Story House Egmont i Norge kan glede seg over et godt resultat for fjoråret. Resultatregnskapet for 2024 viser et overskudd (EBIT) på 34 mill. NOK.
Solid resultat for Egmont i 202411.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Egmont økte driftsresultatet med 21 prosent til 761 millioner DKK, utvidet sine sterke markedsposisjoner, og har nå mer enn fem millioner abonnenter på tvers av konsernets medieplattformer.
Her er finalistene i «Norges hyggeligste kassemedarbeider 2025»6.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
15 serviceinnstilte personer fra hele landet er i finalister i Hjemmets kåring «Norges hyggeligste kassemedarbeider 2025». Bli med, gi dem oppmerksomhet og stem dem frem!
Startet med Toro. Nå baker hun til kjente artister og gir ut egen oppskriftsbok3.3.2025 14:12:23 CET | Pressemelding
-Det var først da jeg perfeksjonerte min egen oppskrift på cookies, at det begynte å ta helt av på sosiale medier, sier bakeentusiasten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom