Story House Egmont

Featurejournalistikk av høy kvalitet gjorde Klikk.no til vinner i siste lesertallsmåling

Del
Med en økning på hele 50 % til 219 000 brukere står Klikk.no for den sterkeste digitale veksten ifølge de ferske lesertallene. Også på print står Story House Egmont støtt. Hele 15 av mediehusets titler kan vise til vekst i antall lesere.
En fornøyd Klikk-redaksjon. Bak fra venstre: Astrid-Helen Holm, Felizia Noelle Donkor, Magdalena Valcheva, Hanne Mari Skappel. I midten fra venstre: Trude Susegg, Christer Baardsen, Daniel Eckermann, Kristian Holt Hansen, Gaute Tyssebotn. Foran fra venstre: Dina Palos, Anders Eid, Jonas Møller, Eivind Hindrum.
Foto: Knut Christian Moeng/Story House Egmont
En fornøyd Klikk-redaksjon. Bak fra venstre: Astrid-Helen Holm, Felizia Noelle Donkor, Magdalena Valcheva, Hanne Mari Skappel. I midten fra venstre: Trude Susegg, Christer Baardsen, Daniel Eckermann, Kristian Holt Hansen, Gaute Tyssebotn. Foran fra venstre: Dina Palos, Anders Eid, Jonas Møller, Eivind Hindrum. Foto: Knut Christian Moeng/Story House Egmont

Basert på innhold fra Story House Egmonts brede blad- og magasinportefølje, har forbrukernettstedet Klikk.no klatret på listene over Norges største nettsteder, fra en 17. til en 12. plass.

– Det har vært en svært positiv utvikling over tid, så tallene i seg selv var jo ikke noen overraskelse. Vi har gjort store endringer i hvordan vi jobber på tvers i Story House Egmont, og spesielt inn mot det digitale. Denne prosessen har involvert mange, og det er ubeskrivelig deilig å se hvor langt det har tatt oss! Klikk har hatt en eventyrlig vekst, og vi er definitivt Norges største nisjenettsted, med featurejournalistikk av høy kvalitet levert av redaksjoner med spisskompetanse innenfor nisjer som opptar folk flest, sier Gaute Tyssebotn som er utviklingsredaktør i Klikk.no.

Ifølge Tyssebotn har oppskriften vært å skille seg ut fra nyhetsmediene, med mer tidløst innhold, lavere skuldre og litt mindre heseblesende uttrykk.

– Vi gir stemmer til dem som kanskje ikke blir hørt av de store nyhetsmediene. Vi forteller historien til både Anna på 19 år og Anna å 99 år, og det har fungert som et skudd. At vi er store, men annerledes, har også vært et bra utgangspunkt for betalingsmuren vår Klikk+ som vi sjøsatte fra hjemmekontor sommeren 2020 under pandemien. Der har vi hatt en jevn vekst i takt med trafikkutviklingen, og nå i februar passerte vi 16 000 betalende abonnenter på Klikk+, forteller han.

I tillegg til Klikk.no, som er mediehusets redaksjonelle uttak, har Story House Egmont også tilstøtende produkter som Kvinneguiden, Diskusjon.no og blogg.no, som alle ligger i digital avdeling. Samlet når disse nettstedene 2,1 millioner unike brukere.

Fortsatt sterk og størst på print

Ukebladet Hjemmet er fortsatt Norges mest leste ukeblad med 266 000 ukentlige lesere. Hakk i hel følger Donald Duck & Co som kan vise til 223 000 lesere.

Det er derimot i kategoriene «Jakt og friluft» og «Bil og båt» hvor veksten er aller mest markant. Alt om fiske kan vise til en lesertallsvekst på hele 17 prosent til 117 000 ukentlige lesere. Også Jakt og Villmarksliv vokser med henholdsvis 13,5 og 8,7%.

– Det er en sterk og fornyet interesse for tradisjonelt friluftsliv, noe vi har sett i et par års tid, sier redaktør Knut Brevik i magasinene Villmarksliv, Jakt og Alt om fiske.

– Pandemien ga en dytt til interessen for friluftsliv, i første rekke i nærområdene, og denne trenden ser ut til å forsterke seg, sier Brevik.

Han forteller at akkurat den samme trenden er tydelig i lydformatet, hvor friluftmagasinene har etablert seg med podkasten Villmarksliv.

Høy kvalitet på tester

Også Vi Menn øker antall lesere med 9 prosent, mens spin off-produktene Vi Menn Bil og Vi Menn Båt øker med 18,7 og 21 prosent. Redaktør i Vi Menn, Alexander Øystå, tror at høy kvalitet på tester har hatt stor betydning for rekordveksten.

– Ingen tester biler og fartøy grundigere enn redaksjonene i Vi Menn Bil og Vi Menn Båt. Det er viktig i en tid hvor kjøpere blir utsatt for masse innhold som produsentene lager selv. Bil og båt er store investeringer, og da ønsker folk at testene har høy kvalitet, sier Øystå.

Bilder

En fornøyd Klikk-redaksjon. Bak fra venstre: Astrid-Helen Holm, Felizia Noelle Donkor, Magdalena Valcheva, Hanne Mari Skappel. I midten fra venstre: Trude Susegg, Christer Baardsen, Daniel Eckermann, Kristian Holt Hansen, Gaute Tyssebotn. Foran fra venstre: Dina Palos, Anders Eid, Jonas Møller, Eivind Hindrum.
Foto: Knut Christian Moeng/Story House Egmont
En fornøyd Klikk-redaksjon. Bak fra venstre: Astrid-Helen Holm, Felizia Noelle Donkor, Magdalena Valcheva, Hanne Mari Skappel. I midten fra venstre: Trude Susegg, Christer Baardsen, Daniel Eckermann, Kristian Holt Hansen, Gaute Tyssebotn. Foran fra venstre: Dina Palos, Anders Eid, Jonas Møller, Eivind Hindrum. Foto: Knut Christian Moeng/Story House Egmont
Last ned bilde

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye