Dette er årets trender for inneplanter
Hjemmekontor er for mange av oss et helt, eller delvis tilbakelagt kapittel. Perioden hvor man brukte mer tid hjemme gjorde at flere fikk større interesser for planter. Nå har vi igjen tilbake på arbeidsplassen eller studiestedet, men trenden for inneplanter er vedvarende. Fargerike, retro og lettstelte planter, et økende fokus på bærekraft og plantenes bidrag til velvære i hverdagen er noe av det som betegner årets trendbilde for inneplanter.
Det enkle er ofte det beste, i følge nordmenn
Inneplanter som er enkle å ta hånd om er på lik linje som i fjor en hit blant nordmenn. Nærmere 6 av 10 oppgir at de er interessert i lettstelte inneplanter. Utvalget av lettstelte planter er stort og rangerer fra flotte grønne planter til blomstrende og fargeglade planter, som bonsaifiken, kaktus, draketre (Dracaena), og smaragdpalme (garderobepalme)
– Interessen for det enkle er vedvarende, og vi forstår godt hvorfor. De fleste lettstelte planter har til felles er at de tåler å tørke skikkelig ut mellom hver vanning. Dermed passer trenden godt til de som lever i en travel hverdag, eller som reiser mye, og som nødvendigvis ikke har mye tid til vanning og stell, forteller Vibeke Næss, markedssjef i Plantasjen.
Et fargesprakende og nostalgisk pek bakover i tid
Blant trender hentes det ofte inspirasjon fra tidligere tidsepoker, noe som også er gjelder for plantetrendene. I takt med at lettstelte planter øker i popularitet, gjør retro planter som gullranke og fikus comeback i norske hjem.
– I 2023 gjør retro planter det stort, og fargeglade og blomstrende planter utfordrer den langvarige grønne trenden. Retro planter er gøy fordi de ofte bringer nostalgien frem, og hvem ønsker vel ikke å omringe seg blant planter som sprer glede og gir assosiasjoner til fine minner, spør Næss.
Når vi snakker om den retro trenden er veien kort til blomstrende og fargerike planer, og grønne planter ser nå ut til å få sterk konkurranse fra de blomstrende, hvor interessen har vært økende de siste tre årene.
Kaja Krokan Aasen, gartner og assisterende butikksjef i Plantasjen, forteller at 80-tallet har fått sin revansje i 2023:
– Flere av plantene som er trendy nå var populære på 80-tallet, som fikus, gullranke og smaragdpalme. Mange av de gamle klassikerne er planter som tåler mye og som trives i vårt inneklima.
Hvis du vil se dette innholdet fra resources.mynewsdesk.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Plantenes superkraft
I Plantasjens rapport fremkommer det at nordmenn stadig blir mer stresset. Andelen som oppgir at de er stresset mye eller ganske ofte har økt fra 44 prosent i fjor til 47 prosent i år. Samtidig viser forskning at det å omringe seg med grønt gir en beroligende effekt på mennesker, og over tre av fem nordmenn mener inneplanter bidrar til en rolig og harmonisk atmosfære.
– Å ha planter rundt seg i hverdagen gir en beroligende og meditativ effekt. Med pandemi og et litt mer ustabilt verdensbilde nå enn tidligere, kan man benytte plantenes positive superkraft og effekt på oss for å gi oss selv litt mer velvære og ro i hverdagen, forteller Næss.
Innemiljø i fokus
Engasjementet for planter som gir et bedre innemiljø er blant nordmenn stort. 45 prosent oppgir at de er interessert i planter som bidrar til et forbedret innemiljø. Etter pandemien har vi fått en større forståelse, og et større fokus på helse og luftkvalitet – som kan være med på å forklare interessen. Og foreldre med barn hjemme er de som er mest opptatt av planter som er bra for inneklima, hvor hele en av to oppgir at de er interessert.
Samtidig spiller bærekraftsfokuset med planter og dyrking inn, som stadig blir mer overførbart til inneplanter. Fokuset gjør seg tydelig ved at nordmenn nå i større grad er bevisst på å ta vare på de plantene man har, og få de til å leve lengst mulig. Syv av ti som engasjerer seg for bærekraftspørsmål oppgir nemlig at de er interessert i inneplanter som bidrar til et bedre inneklima.
Se her for flere tips om
Nøkkelord
Kontakter
Vibeke NæssMarked & PR
Tel:+ 47 90 14 50 50Tel:+ 47 90 14 50 50Vibeke.Naess@plantasjen.noBilder
Om Plantasjen
Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre 136 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. I Norge har Plantasjen 79 butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør.
Følg pressemeldinger fra Plantasjen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Plantasjen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Plantasjen
Gjør farsdagen litt grønnere i år7.11.2024 15:22:00 CET | Pressemelding
Siden 1949 har norske fedre hatt sin egen dag, og i år feirer vi hele 75 år med farsdag. Gjør stas på en pappa med noe grønt – en plante eller en bukett som formidler det du ønsker å si. For grønne gaver, som planter og blomster tilfører både hverdagsglede og ro i hjemmet.
Hjemmelagde gresskarlykter er årets Halloween-hit25.10.2024 11:46:22 CEST | Pressemelding
Snart er tiden inne for å kle seg ut og pynte til skummel fest. Og ifølge dyrkeekspert Tanja Reine, blir Halloween blir ekstra gøy når du lager egne gresskarlykter.
Nå skal plantene dine være unike og sjeldne9.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
Når høsten bringer kjøligere og mørkere dager, er det perfekt tid for å skape en lun og levende stemning innendørs. Planteekspert Sindre Svines deler sine beste tips til unike inneplanter som gir hjemmet ditt liv og energi gjennom de kommende månedene.
Plantasjen Norge legger ned butikker for å sikre lønnsomhet19.9.2024 12:36:33 CEST | Pressemelding
Den 22. august 2024 innledet Romerike og Glåmdalen tingrett en rekonstruksjonsprosess for Plantasjen Norge AS. I dag meddeler Plantasjen at som en del av denne pågående prosessen vil 14 av selskapets 69 butikker i Norge bli stengt. Det vil også bli gjennomført nedbemanninger i enkelte sentrale funksjoner. Butikknedleggelsene og nedbemanningene er nødvendige for å sikre en bærekraftig økonomisk fremtid for Plantasjen Norge. Et fremdeles sterkt butikknettverk over hele landet vil fortsette driften som normalt, med en klar målsetting om å styrke Plantasjens posisjon som den ledende plante- og hagesenterkjeden i Norden.
King & Caroline – et nytt og elegant utvalg av dekor, interiør og redskaper for din hage3.4.2024 08:02:00 CEST | Pressemelding
Plantasjen lanserer nå King & Caroline – den unike serien forener klassisk design med funksjonell eleganse, dedikert til å nære både din hage og ditt hjem. Merkevaren er en hyllest til Plantasjens røtter i Kongsvinger og er inspirert av den frodige engelske hagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom