Vintertest 2023: Det er det lille 12-voltsbatteriet som skaper trøbbel
Under årets vintertest ble 2200 km tilbakelagt i vekslende vintervær fra Tromsø til Mounio i Nord-Finland, og hjem igjen via Kiruna, Narvik, Mo i Rana og Namsos til Oslo.
Temperaturen langs veien gikk aldri lenger ned enn til -15, og som forventet skapte det aldri problemer for bilene. Derfor ble årets testbiler plassert i ekstrem kulde over natta for å se hvor raskt de ble varme og klare til kjøring igjen.
─ Selv om 40 minus ikke er hverdagskost, kan det bli så kaldt enkelte vinterdager - på steder som Tynset, Folldal, Kautokeino og Røros. Skikkelig kulde er også grunnen noen oppgir som forklaring på at de ikke tør å kjøpe seg elbil.
På forhånd hadde testlederen en teori om at det lille 12V-batteriet kunne skape problemer i denne ekstreme øvelsen.Det viste seg å stemme, men noen greide seg mye bedre enn andre.
Renault Megane E-Tech og BMW iX1 leverte klart best
─ Både Renault Megane E-Tech og BMW iX1 maktet å våkne, få frontrutene isfrie, fikse akseptabel kupévarme og deretter kjøre ut av kuldekamrene, forklarer Ståle Frydenlund.
Oppvarmingen ble gjennomført i løpet av 15 minutter mens kupétemperaturen ble avlest.
─ BMW-en var iskald fram til vi hadde kjørt defrost i ti minutter og varmen for alvor slo inn. Megane E-Tech varmet fra et tidligere tidspunkt, og ble også varmest innvendig i løpet av kvarteret.
Mye tyder på at det lille batteriet i Renaulten fikk vedlikeholdslading fra hovedbatteriet i løpet av natta, mens øvrige ikke fikk det.
De neste to plassene går til Kia Niro EV og Nissan Ariya
─ Både Kia Niro og Nissan Ariya ønsket oss først velkommen, med lys og tilgang til kupeene, forklarer Ståle Frydenlund. Ingen av de kom i mål i denne øvelsen.
Likevel mener han Niro EV trekker det lengste strået, også fordi senere undersøkelser viste at den hadde hatt noe lavere temperatur i kuldekammeret enn de andre.
─ Faktisk prøvde Niro å varme opp kupeen i 11 minutter før det gikk i svart, mens Ariya holdt i fire minutter. Ariya hadde litt lavere spenning på 12V-batteriet ved start, forteller Frydenlund
12V-battereiet i MG4 falt til kritisk lav spenning i denne testen. Det hadde også lavest kapasitet av samtlige i utgangspunktet. MG4 sperret også hovedbatteriet da temperaturen falt under -40. ─Sistnevnte er naturligvis forståelig, dersom alternativet er varig skade, sier Frydenlund.
Lurt å sjekke størrelsen på 12V-batteriet
─ Det er 12V-batteriet som skaper trøbbel. For elbilister er det lurt å sjekke kapasiteten, slik at du har litt å gå på når det er skikkelig kaldt. MG4 hadde det minste 12V-batteriet i denne testen, med 45 amperetimer (Ah), mens Kia Niro og BMW iX1 i utgangspunktet hadde mest (60Ah). Det kan utgjøre en viktig forskjell vinterstid.
Testansvarlig Frydenlund understreker at forutsetningene for testen var ekstreme, både ved at det var så kaldt og at bilene skulle varmes kjapt opp i tillegg til å bruke setevarme.
─ Det er større sjanse for å få start på en elbil enn en fossilbil, når det er så kaldt som i denne testen, sier Ståle Frydenlund. Elbilenes 12V-batterier trenger ikke levere til gløding og startmotor som skal trekke i gang en dieselmotor.
─ Men det er likevel grunn til å vedlikeholdslade 12V-batteriet i elbilen dersom du kjører hyppige og korte turer i svært kaldt vær, avslutter Frydenlund.
Her kan du lese hele testen: Sjekk hva som skjer når bilene overnatter i 40 minusgrader - Norsk elbilforening
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Unødvendig strengt å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet3.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Det er unødvendig strengt å kaste alle elbiler ut av kollektivfeltet - dessuten er det uklokt, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Hun viser til endringen Statens vegvesen innfører i Oslo og Akershus med omskilting som starter mandag.
Prisforvirret på ladestasjonen? Nye regler kan gjøre det enklere2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I dag er det vanskelig å vite hvor mye du betaler når du lader på en ladestasjon. Nå kan nye regler gjøre prisinformasjonen lettere tilgjengelig. – På tide, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
Ny undersøkelse: Miljørabatt i bomringen får folk til å velge elbil10.4.2024 13:37:11 CEST | Pressemelding
43 prosent av bilistene i Oslo-området svarer at elbilrabatt i bomringen er viktig for om de velger elbil. Det viser en undersøkelse utført av Opinion.
Nybilsalg 1. kvartal: Regjeringen "drepte" heldigvis de ladbare hybridene2.4.2024 12:26:33 CEST | Pressemelding
Salget av nye biler er historisk lavt, men 90 prosent av solgte nye biler er elbiler. – Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nordic EV Summit 2024: Vil europeisk bilbransje tape elbil-kappløpet?2.4.2024 09:34:13 CEST | Pressemelding
Møt internasjonale eksperter og næringslivstopper på Nordic EV Summit 4. og 5. april. Konferansen arrangeres for sjuende gang av Norsk elbilforening, i samarbeid med Nova Spektrum.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom