Pepsi MAX 0,5 L i ny drakt: Usynlig grep reduserer bruken av ny plast med 1000 tonn årlig
Har du ikke fått det med deg? Vel, det er ikke så rart. Fordi det er nesten ikke synlige forskjeller mellom den gamle og den nye flasken som består av 80 % resirkulert plast.
De første nye Pepsi MAX-flaskene kom på markedet i desember 2022. Ved utgangen av januar i år vil alle 0,5 L plastflasker som produseres på Ringnes bryggeri Gjelleråsen bestå av 80 % resirkulert plast.
- Bak denne lanseringen ligger det mye arbeid med å sikre at flasken holder den samme gode kvaliteten som den gamle. Her har teamet vårt som har ansvar for emballasjeutviklingen i Ringnes gjort en solid jobb. I tillegg tar vi med oss erfaringen vi har opparbeidet oss på bruk av resirkulert materiale i flaskene våre, forteller kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad.
80 % bedre enn 100 % med dagens teknologi
I 2019 var Ringnes først ute i Norge med å lansere en flaske med 100 % resirkulert materiale med Imsdal. Etter råd fra panteselskapet Infinitum valgte de i 2021 å redusere mengden resirkulert materiale i Imsdal-flaskene til 80 %.
- For oss var det viktig å få fram at dette ikke var et steg tilbake, men tvert imot handler om å ta to steg fram, forklarer Rostad. - Med dagens teknologi viser det seg at flasker med 100 % resirkulert plast er mer krevende å resirkulere. Ved å tilføre litt ny plast forlenger vi levetiden til materialet i systemet for resirkulering. 80 % er rett og slett den optimale mengden med dagens teknologi, sier Rostad, som forteller at Norge er i front når det gjelder innsamling og resirkulering av drikkevareemballasje.
Jobber videre med Plastløftet
I tillegg til samtlige 0,5 L brusflasker som produseres på Gjelleråsen, består allerede alle Imsdal- og Farrisflasker av plast med 80 % resirkulert materiale. I sum har Ringnes med dette redusert bruken av ny plast med over 2000 tonn årlig.
– I vårt Plastløfte har vi sagt at vi skal ha alt av plastflasker over på denne løsningen. Neste for tur er 1,5 L flaskene. Flaskehalsen nå er at vi ikke har fått tilgang til nok resirkulert materiale fra det norske gjenvinningsanlegget. Når vi har det på plass, står resten av vår flaskeportefølje klar for tur, avslutter Rostad.
Ønsker du å lese mer om Ringnes’ Plastløfte eller er du nysgjerrig på emballasje.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjefRingnes
Tel:90084257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes er Norges ledende merkevareselskap innen drikkevarer. Vi startet med ølbrygging i 1877 og har siden den gang utviklet både oss og drikkevaremarkedet betydelig, alltid med fokus på kvalitet og innovasjon.
Drikkevarene vi produserer er kjernen i virksomheten vår, og 900 medarbeidere jobber hver dag for å kunne tilby norske forbrukere de beste drikkealternativene til alle anledninger.
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom