Vanskeligere å lage øl uten alkohol
- Vi må gjennomføre langt flere analyser av ølet. Det er nemlig helt avgjørende at gjæringen stoppes på nøyaktig riktig tidspunkt. Går det over kan ikke ølet selges. I Ringnes har vi folk med høy kompetanse og riktig utstyr, men for en del mindre aktører er det veldig krevende å ha nøyaktig kontroll på gjæringen, legger hun til.
Fullverdig øl
Olaug er ikke i tvil om at øl uten alkohol er fullverdig øl. – Absolutt, det er de samme råvarene som benyttes enten ølet inneholder alkohol eller ikke. Og kvaliteten på de alkoholfrie variantene har bare blitt bedre og bedre. De siste årene har det kommet en rekke nye alkoholfrie ølvarianter på det norske markedet, og i dag får man de fleste øl som alkoholfri variant. For noen år siden brygget vi alkoholfritt kanskje én gang per måned. I dag gjør vi det stort sett hver eneste uke, legger hun til.
Stanser gjæringen
Olaug, som selv er utdannet bryggerimester fra Bryggerihøyskolen i København, forteller at utgangspunktet for øl uten alkohol er det samme som de alkoholholdige; vann, malt, humle og gjær. - Alkoholfritt øl går gjennom de samme prosessene som annet øl, men det er ulike metoder som benyttes for å få ølet alkoholfritt. I Ringnes benytter vi en metode der vi starter gjæringsprosessen av vørteren, men prosessen stanses før det dannes for mye alkohol, forteller hun.
Bittelitt alkohol
I Norge defineres drikke under 0,7% alkohol som alkoholfritt. - Våre varianter ligger godt innenfor denne grensen med rundt 0,4%-0,5%. Dette er ørsmå mengder som er helt ufarlig. Tilsvarende vil man finne små mengder alkohol i andre produkter som gjærer, for eksempel i kefir, avslutter Olaug.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom