Statens vegvesen viser vei for hvordan anleggsbransjen kan gjøre skipsfarten grønnere

Løsninger for klimakutt i bygg- og anleggsnæringa finns ikke bare på land. Ved å overføre mer gods fra vei til sjø og samtidig stille krav om grønnere sjøtransport, reduseres utslippene.
Det offentlige står for rundt 40 prosent av omsetningen innen bygg og anlegg, og kan bruke sin innkjøpsmakt til å få fart i den grønne omstillingen til sjøs.
Offentlig innkjøpsmakt
Statens vegvesen og fylkeskommunene har allerede demonstrert hvordan krav til null- og lavutslipp gjør ferjetrafikken grønn. Norges første batteriferje «Ampere» kom i 2015, og i dag har Norge mer enn 70 batteriferjer i trafikk.
250 av alle norskopererte skip med batterier er i drift eller under bygging – av totalt 750 i hele verden. Det har ført til at norsk leverandørindustri har tatt en ledende posisjon globalt.
– Etterspørsel etter grønn transport fra store, offentlige byggherrer kan skape en nullutslippsrevolusjon for fraktefartøyene langs kysten, lik den vi har sett på ferjesida. Ved at det offentlige etterspør null- og lavutslippsløsninger, får vi ned utslippene, vi får flåtefornyelse av lasteskip, grønn verdiskaping, arbeidsplasser og maritim eksport, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Utslippskutt innen asfalt
Statens vegvesens arbeid med asfaltkontrakter viser hvordan revolusjonen innen bygg- og anleggsnæringa kan skje i praksis, ved at CO2-utslipp vektlegges i tillegg til pris.
Entreprenørene må dokumentere sine CO2-utslipp, og tilbyderne får påslag på tilbudssummen ut fra sine utslipp. I løpet av de de to siste årene er utslippene fra asfalt redusert med 25 prosent, og innen 2030 ventes utslippene å være redusert med 70 prosent.
Norge er verdensledende på grønn asfalt.
Utslippskuttene har særlig skjedd gjennom redusert CO-utslipp fra asfaltfabrikkene og mer bruk av gjenbruksasfalt og biogene bindemidler. Det innebærer at utslipp fra transport av asfalt og råvarer utgjør en stadig større del av utslippene fra asfalt. For å gjøre asfalten grønnere, er det behov for å overføre mer av transporten til sjø og at sjøtransporten må bli grønnere enn i dag.
Hundre nullutslippsskip
En konsekvens av klimavektingen innen asfalt er at det er flere prosjekter på «tegnebrettet» for nullutslippsskip. Dersom flere byggherrer vekter miljø i sine kontrakter, kan mange av disse realiseres i løpet av noen få år, slik at CO2-utslippene fra asfalt reduseres ytterligere.
Overført til resten av bygge- og anleggsnæringa kan krav til klimavennlig transport legge grunnlag for hundre nullutslippsskip.
Må gå foran
Totalt 22 offentlige og private aktører har bidratt til veikartet som er overrakt til klima- og miljødepartementet. Bidragsyterne representerer hele verdikjeden fra offentlige byggherrer som bestiller et anlegg, via entreprenørene, vareeierne og rederiene – til teknologileverandørene som leverer til nullutslippsskipene.
Kartet viser blant annet at det offentlige bør gå foran og vise vei, ved å prioritere minimumskrav til utslippsreduksjon og klimavekting i sine innkjøp og sette av penger til å dekke merkostnader.
Nøkkelord
Kontakter
Edvard Thonstad SandvikFagdirektør klima og bærekraftStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:93065211edvard.sandvik@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Historisk dag for E134: Første spadetak tatt for ny Røldalstunnel19.5.2025 16:03:24 CEST | Pressemelding
Samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård tok i dag første spadetak for ny Røldalstunnel. Den skal fjerne 1000 høgdemeter og gi ein meir føreseieleg fjellovergang.
Invitasjon til markedsdialog - E10 Evenes Flyplasskryss19.5.2025 14:08:11 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer entreprenører og rådgivere til markedsdialog 11. juni kl. 12 -14 på Quality Hotel Harstad. Deltakelse kan skje ved fysisk oppmøte eller du kan delta digitalt.
Vegvesenets prioriteringer av store veiutbygginger19.5.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen prioriterer tre store utbyggingsprosjekt i Vestland, Finnmark og Rogaland på topp.
Utsatt oppstart for reparasjonsarbeider E6 Langnesberga16.5.2025 18:56:38 CEST | Pressemelding
Den planlagte oppstarten mandag 19. mai for reparasjonsarbeidene utsettes i første omgang til torsdag 22. mai. Det kan bli ytterligere forsinkelser.
Bruvedlikehold påvirker trafikken i Oslo-området16.5.2025 13:17:10 CEST | Pressemelding
Mange eldre brukonstruksjoner på E6, E18 og rv. 150 står overfor omfattende vedlikeholdstiltak i årene fremover. Dette vil merkes i trafikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom