Hurtigruten og SINTEF får støtte til Sea Zero

Sea Zero er et skipsbyggings-prosjekt som omfatter alt fra design, fremdrift, energi og drivstoff til hotelldrift og digitale løsninger. Målet er å bygge utslippsfrie skip med bærekraftige og sirkulære løsninger. SINTEF vil bidra i prosjektet med analyse, forskning og utvikling.
- Dette er en stor nyhet for oss. Denne støtten betyr at Hurtigrutens planer om å seile utslippsfritt på norskekysten tar et stort steg videre, og at vi er i rute for å kunne seile vårt første nullutslippsskip innen 2030, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge.
SINTEF mottar ca. 2/3 av støtten og skal stå for prosjektledelsen. I tillegg til pilotering av Hurtigruten-skip, skal det gjøres mye generisk FoU som mange aktører vil dra nytte av.
- At det skal utvikles utslippsfrie skip for tradisjonsrike Hurtigruten er i seg selv svært positivt for klimaet, men forskningen vil også gi store ringvirkninger for maritim leverandørindustri i hele Norge. Ny grønn teknologiutvikling tilfører økt kompetanse og eksportpotensial til norsk maritim leverandørindustri, ikke minst for partnerne i prosjektet. Når en stor aktør som Hurtigruten satser på grønne løsninger gir det i tillegg muligheter for å bygge ut grønn infrastruktur langs kysten, for eksempel ladepunkter, som kan gi store utslippsreduksjon for mange aktører, sier prosjektleder Trond Johnsen, SINTEF Ocean.
Sea Zero-prosjektet
Sea Zero skal muliggjøre nullutslipps person‐ og godstransport langs norskekysten innen 2030, gjennom å utvikle og demonstrere utslippsfrie skip for Hurtigruten Norge.
Sea Zero ble initiert av Hurtigruten og SINTEF i mars 2022, og består nå av 14 industriaktører, FoU‐institusjoner og myndighetsorganisasjoner med bred kompetanse innen maritim næring og miljøteknologi, som har gått sammen om å utvikle de teknologiene som trengs. I januar 2023 vil de igangsette et forsknings- og utviklingsprosjekt for oppskalering, optimalisering og pilotering av nullutslippsteknologi for skip.
Totalt skal det brukes om lag 123 millioner kroner over 3 år på forsknings- og utviklingsfasen av Sea Zero-prosjektet. I tillegg til støtten på 67 millioner kroner fra Grønn Plattform, vil partnerne i prosjektet stille opp med egenfinansiering på ca. 56 millioner.
Innledende mulighetsstudie allerede gjennomført
I august leverte SINTEF en mulighetsstudie som så på mulige teknologi- og drivstoffvalg for de nye skipene. Den peker på moderne batterier som et interessant valg for mer miljøvennlige hurtigruteskip, men også at å redusere energibehovet er like viktig som valget av energikilde. For både Hurtigruten Norge og SINTEF er det derfor et viktig mål at de nye skipene setter nye standarder for energieffektivisering.
- Mange prosjekter fokuserer på hvilket drivstoff man skal velge, men for oss er det like viktig å lage et skip som bruker minst mulig energi og dermed har god rekkevidde på grønn elektrisitet. Vi kommer derfor til å ha stort fokus på å utforske en mengde ny teknologi fra rotorseil, luftboblesmøring, til varmepumper og -lager for hotellet om bord, sier Johnsen.
Partnere i Sea Zero-prosjektet:
Nøkkelord
Kontakter
Trond JohnsenMarkedssjefSINTEF Ocean
Tel:+47 92 21 64 89trond.johnsen@sintef.noBilder



Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Energidata fra 6000 bygninger skal fortelle hvordan vi kan utnytte strømnettet bedre6.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Gjennom prosjektet COFACTOR har forskere samlet store mengder data om energibruk i bygg. Nå skal de finne ut hvordan vi kan få ned topplastene for å utnytte strømnettet bedre.
Tre kan krympe uten at det er reklamasjonsgrunn30.11.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Riss og deformasjoner i trekonstruksjoner blir med jevne mellomrom reklamert på som konstruksjonsfeil. Det er det ikke alltid.
Henger HMS-arbeidet med på utviklinga? Ny rapport gjør opp status i havbruksnæringa27.11.2023 19:00:00 CET | Pressemelding
Utviklinga som skal gjøre oppdrettsnæringa mer bærekraftig, lønnsom eller effektiv, kan også endre operatørenes hverdag. Hva gjør det med forholdene for helse, miljø og sikkerhet? En fersk rapport gjør opp status, sju år etter forrige HMS-undersøkelse.
SINTEF styrker markedssatsing med ny konserndirektør23.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Som toneangivende aktør innen forskning og teknologiutvikling, styrker SINTEF nå sitt lederteam ved å utnevne Morten Dalsmo til konserndirektør for kunder og marked.
Blågrønne tak kan bidra betydelig til å holde overvannet unna14.11.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Byvekst, fortetting og klimaendringer gir økt press på avløpssystemene. Det krever bedre løsninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom