Hurtigruten og SINTEF får støtte til Sea Zero

Sea Zero er et skipsbyggings-prosjekt som omfatter alt fra design, fremdrift, energi og drivstoff til hotelldrift og digitale løsninger. Målet er å bygge utslippsfrie skip med bærekraftige og sirkulære løsninger. SINTEF vil bidra i prosjektet med analyse, forskning og utvikling.
- Dette er en stor nyhet for oss. Denne støtten betyr at Hurtigrutens planer om å seile utslippsfritt på norskekysten tar et stort steg videre, og at vi er i rute for å kunne seile vårt første nullutslippsskip innen 2030, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge.
SINTEF mottar ca. 2/3 av støtten og skal stå for prosjektledelsen. I tillegg til pilotering av Hurtigruten-skip, skal det gjøres mye generisk FoU som mange aktører vil dra nytte av.
- At det skal utvikles utslippsfrie skip for tradisjonsrike Hurtigruten er i seg selv svært positivt for klimaet, men forskningen vil også gi store ringvirkninger for maritim leverandørindustri i hele Norge. Ny grønn teknologiutvikling tilfører økt kompetanse og eksportpotensial til norsk maritim leverandørindustri, ikke minst for partnerne i prosjektet. Når en stor aktør som Hurtigruten satser på grønne løsninger gir det i tillegg muligheter for å bygge ut grønn infrastruktur langs kysten, for eksempel ladepunkter, som kan gi store utslippsreduksjon for mange aktører, sier prosjektleder Trond Johnsen, SINTEF Ocean.
Sea Zero-prosjektet
Sea Zero skal muliggjøre nullutslipps person‐ og godstransport langs norskekysten innen 2030, gjennom å utvikle og demonstrere utslippsfrie skip for Hurtigruten Norge.
Sea Zero ble initiert av Hurtigruten og SINTEF i mars 2022, og består nå av 14 industriaktører, FoU‐institusjoner og myndighetsorganisasjoner med bred kompetanse innen maritim næring og miljøteknologi, som har gått sammen om å utvikle de teknologiene som trengs. I januar 2023 vil de igangsette et forsknings- og utviklingsprosjekt for oppskalering, optimalisering og pilotering av nullutslippsteknologi for skip.
Totalt skal det brukes om lag 123 millioner kroner over 3 år på forsknings- og utviklingsfasen av Sea Zero-prosjektet. I tillegg til støtten på 67 millioner kroner fra Grønn Plattform, vil partnerne i prosjektet stille opp med egenfinansiering på ca. 56 millioner.
Innledende mulighetsstudie allerede gjennomført
I august leverte SINTEF en mulighetsstudie som så på mulige teknologi- og drivstoffvalg for de nye skipene. Den peker på moderne batterier som et interessant valg for mer miljøvennlige hurtigruteskip, men også at å redusere energibehovet er like viktig som valget av energikilde. For både Hurtigruten Norge og SINTEF er det derfor et viktig mål at de nye skipene setter nye standarder for energieffektivisering.
- Mange prosjekter fokuserer på hvilket drivstoff man skal velge, men for oss er det like viktig å lage et skip som bruker minst mulig energi og dermed har god rekkevidde på grønn elektrisitet. Vi kommer derfor til å ha stort fokus på å utforske en mengde ny teknologi fra rotorseil, luftboblesmøring, til varmepumper og -lager for hotellet om bord, sier Johnsen.
Partnere i Sea Zero-prosjektet:
Nøkkelord
Kontakter
Trond JohnsenMarkedssjefSINTEF Ocean
Tel:+47 92 21 64 89trond.johnsen@sintef.noBilder



Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Sterk vekst i EU-prosjekter løfter SINTEFs resultater – advarer mot sviktende støtte til norsk næringsliv12.5.2025 11:19:05 CEST | Pressemelding
SINTEF hadde brutto driftsinntekter på 4,4 milliarder kroner i 2024 – en økning fra året før – drevet av sterk vekst i internasjonale forskningsprosjekter. Samtidig peker konsernsjef Alexandra Bech Gjørv på at svekket norsk støtte til næringslivets forskningsprosjekter truer både innovasjon og verdiskaping i Norge.
Detaljerte energimåledata fra 48 Oslo-skoler er nå tilgjengelig for forskning og næringsliv12.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Et omfattende datasett er nå åpent tilgjengelig. Dette kan gi nye muligheter for å utvikle smartere, mer energieffektiv og klimavennlig drift av bygninger, ifølge SINTEF.
Arealet under byene må brukes smartere8.5.2025 13:22:57 CEST | Pressemelding
Mer kritisk infrastruktur må ned i undergrunnen, både for sikkerheten og for å frigjøre områder over bakken. I tillegg er debatten om tilfluktsrom høyaktuell.
Energieffektiv Fremtid: Ny møteplass for samarbeid24.4.2025 14:02:47 CEST | Pressemelding
Hvordan kan Norge redusere energibruken og samtidig styrke sin industrielle konkurransekraft? 22. mai lanseres konferansen Energieffektiv Fremtid i Trondheim– en ny nasjonal arena som samler industri, myndigheter og forskningsmiljøer for å fremme energieffektivisering og styrke norsk konkurransekraft.
Slik sikrer du god overvannshåndtering i småhusområder3.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
En ny veileder fra SINTEF beskriver valg og drift av overvannsløsninger i boligstrøk. Den kan også brukes av personer uten fagbakgrunn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom