En stille, kulinarisk revolusjon!

Et vell av nye typer spekepølser, oster, sprudlende sider og egenartet øl. Tradisjonsretter av fisk, rein, vilt, frukt og bær i nye utgaver. Utviklingen av lokalprodusert mat fra hele Norge har tatt formidable steg de siste årene – og år for år vokst i omfang og kvalitet.
Verdien av å dele kunnskap
I kulissene har det stått fem kompetansenettverk for lokalmat, som har hjulpet lokalmatprodusentene med produkt- og prosessutvikling, kvalitet, testproduksjon, mattrygghet, holdbarhet og hygiene, regelverkskrav og kundekrav og all verdens andre utfordringer som møter en fersk gründer innenfor matproduksjon.
Nofima leder to av kompetansenettverkene: Sør-Norge og Øst-Norge.
- Vi har fått være med på det som i matnæringene er blitt omtalt som en stille, kulinarisk revolusjon, sier forsker Aase Vorre Skuland i Nofima. Hun leder Kompetansenettverk Lokalmat Sør-Norge fra Stavanger.
Hos Nofimas avdeling på Ås sitter seniorrådgiver Stine Alm Hersleth, som leder «søsternettverket» i Øst-Norge. De to snakker varmt om verdien av å dele kunnskap.
Kompetansenettverk for hvem?
Små matbedrifter med inntil ti ansatte kan få tilbud om hjelp for å lykkes med videreutvikling og verdiskaping. Målgruppen er altså primærprodusenter og små aktører i matindustrien som ønsker å utvikle, foredle og selge kvalitetsprodukter basert på lokale råvarer. Reiselivsbedrifter som har utviklingsprosjekter i samarbeid med lokalmatprodusenter, er også i målgruppen.
Noen deltar på kurs i regi av Nofimas matekspertise. Andre benytter seg av det som kanskje er enda mer skattet blant ledere av små bedrifter: Besøksordningen.
- Målet er å bidra til produksjon av kvalitetsvarer som kan «stå frem» i et konkurransepreget marked. Kunnskap er viktig. Fagpersonene vi sender ut eller bruker i kurs, må forstå kompleksiteten og kravene som stilles til lokalmatprodusentene. Vi ønsker å motivere til videre kunnskapsinnhenting og -deling, sier Stine Alm Hersleth.
- Det er nemlig like strenge krav til en liten som til en stor bedrift. Det skal være trygt å spise maten uansett hvor den lages. Vi har hjulpet mange bedrifter med å tolke regelverket for matproduksjon og få produksjonslokalene til å fungere. Nofima har ekspertisen, legger Aase Vorre Skuland til.
Nyttig begge veier
De to kompetansenettverkslederne slår også fast at kunnskapsbehovet som samarbeidet med lokalmataktørene fører med seg, faktisk kan gå begge veier.
- Småbedriftene har stadig problemstillinger som er interessante for forskningen, og kommer opp med matteknologiske utfordringer som også kan tas inn i forskningsprosjekter, sier Alm Hersleth.
Smaksutvikling i sider og Listeria-problematikken i ost er gode eksempler. Produsentene trekkes inn i prosjekter og gir forskerne konkrete problemstillinger å jobbe med.
- Vi skreddersyr kompetanse slik at matprodusentene skal kunne forstå hva de kan gjøre for å unngå feilproduksjoner og unngå farer. Slik jobber vi begge veier med involvering, sier seniorrådgiveren.
20 år med kunnskapsbygging
Det er altså nå 20 år siden den systematiske kompetansebyggingen i lokalmatproduksjonen startet.
Initiativet kom i 2002 fra Statens Nærings- og Distriktsutviklingsfond (nå Innovasjon Norge) gjennom Verdiskapingsprogrammet for mat. Intensjonen var å følge opp regjeringens strategi om å oppnå høyere verdiskaping innen primærproduksjon og foredling og bidra til tilleggsnæringer på gårdene.
- Det fantes ikke gode tilbud om kompetanseheving innen denne målgruppen, og myndighetene ønsket større satsing på videreforedling på gården og å få ut mer verdier, forklarer Stine Alm Hersleth.
Da man så etter kompetansemiljøer som hadde tett kontakt med næringen, var både daværende Matforsk på Ås og Norconserv i Stavanger – som begge senere ble til det samlede Nofima – høyaktuelle. Da Nofima ble etablert i 2008, ble kompetansenettverkene med.
- Vi har bred kontakt også med de øvrige nettverkene, og utveksler kompetanse på tvers av geografiske grenser. Hvis noen nord, midt eller vest i Norge ønsker besøksordning med for eksempel pølsemakeren i øst – som er ekstremt populær – så lar det seg ordne, sier Stine Alm Hersleth.
Besøksordningen:
Besøksordningen tilbyr inntil 15-20 timers gratis veiledning fra en matfaglig rådgiver i egen virksomhet. Besøket kan også gjennomføres i Nofimas produksjonshaller.
I løpet av besøket kan det utføres konkret, praktisk arbeid, i tillegg til rådgivning og en enkel analyse for å kartlegge dagens situasjon, potensiale og behov.
Besøket tar utgangspunkt i utfordringen bedriften har, og finner hvilken ekspert som kan bidra til løsning.
- En rask og ubyråkratisk måte å få hjelp på. Matprodusentene opplever verdien av å få faglig hjelp og søke mer kompetanse, sier Stine Alm Hersleth.
Kurs:
Kompetansenettverket arrangerer kurs i
- bakst
- foredling av frukt, bær og grønt
- foredling av kjøtt
- utvikling av melkeprodukter, og drikkeprodukter – for eksempel sider, øl og juice.
- Nettverket har også kurs i mattrygghet og regelverkskrav.
Fakta om Kompetansenettverkene for lokalmat:
Kompetansetilbudet i Kompetansenettverkene for lokalmat er tilgjengelig for alle, uavhengig av hvor i Norge man holder til. Lokalmat-Norge er delt inn i fem forskjellige regioner.
Hvilket fylke matprodusenten bor i avgjør hvilken region produsenten tilhører og hvilket nettverk det er mest naturlig å ta kontakt med.
Nofima leder to av de nasjonale nettverkene:
Kompetansenettverket i Sør-Norge - dekker fylkene Agder og Rogaland. Ledes av forsker Aase Vorre Skuland
Kompetansenettverket i Øst-Norge – dekker Oslo, Innlandet, Vestfold og Telemark og Viken. Ledes av seniorrådgiver Stine Alm Hersleth
De øvrige nettverkene er:
Kompetansenettverket i Vest-Norge ledes av Sogn Jord- og Hagebruksskule, Aud Slettehaug
Kompetansenettverket i Midt-Norge ledes av Mære Landbruksskole, Beth Tronstad
Kompetansenettverket i Nord-Norge ledes av Nibio, Frøydis Gillund
Nøkkelord
Kontakter
Stine Alm HerslethSeniorrådgiverNofima
Tel:+47 64 97 03 20stine.alm.hersleth@nofima.noAase Vorre SkulandForskerNofima
Tel:+47 51 84 46 93aase.vorre.skuland@nofima.noBilder




Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte.
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Lokalmatprodusenter har stor nytte av matkonkurranser9.5.2025 11:02:32 CEST | Pressemelding
Mange lokalmatprodusenter vil gjerne nå ut til nye kunder. Nofima-forskere har funnet at ved å delta i matkonkurranser som "Det Norske Måltid" får produsentene profesjonelle vurderinger, økt synlighet og verdifulle nettverk som hjelper dem å vokse.
1 av 3 mener havbruksnæringen ikke er forberedt på klimaendringene9.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Samtidig sier nær sagt alle at oppdrettsnæringen opplever effekter av klimaendringer i dag. Det viser en måling blant deltagerne under klimaworkshopen som ble arrangert hos Nofima rett etter påske. Der deltok 88 personer fra forskning, industri, myndigheter, organisasjoner og finans.
Vil du ha grønn plen? Prøv kråkebollepulver6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Å få en grønn og fin plen er enklere sagt enn gjort, og noen av oss trenger gjødsel for å komme i mål. Hva med å prøve malte kråkeboller?
Fenalår er en unik delikatesse med store smaksforskjeller14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fenalår er mer enn et tradisjonsrikt produkt – det er en smakfull del av Norges kulturarv. Sensoriske analyser utført av Nofimas profesjonelle smaksdommere avslører store variasjoner i smak og tekstur mellom fenalår fra ulike produsenter.
Sensorer kan «se» hvor søte tomatene er9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er en klar forventning om at dyprøde kirsebærtomater smaker søtt og frisk, men slik er det ikke alltid. Det gir misfornøyde kunder, som kanskje velger en annen tomattype nesten gang.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom