Ruter får Enovastøtte for å teste ut autonome kjøretøy i Oslo-trafikken

Ruter har siden 2019 gjennomført flere pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i Oslo-regionen. Målet med dette prosjektet er å finne ut hvordan selvkjørende kjøretøy kan brukes til å utvide det offentlige transporttilbudet med nye mobilitetsformer som er attraktive og bærekraftige.
-For å nå klimamålene innen landtransport må vi i tillegg til å erstatte de fossile energibærerne også redusere transportomfanget og utnytte mulighetene som ligger i smarte transportløsninger. Ruter sitt pilotprosjekt i Oslo der de utvikler ny teknologi for autonome transportløsninger kan være en viktig brikke i overgangen til lavutslippsamfunnet, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Bestiller reisen via en app
De femten kjøretøyene skal operere innenfor et definert område i Groruddalen i Oslo. Den reisende skal kunne bestille en tur via en app, og dette kan skje uavhengig av dagens buss-traseer. Det skal også være mulig for andre å bestille samme tur, gitt at de skal i samme retning.
Kjøretøyene som skal benyttes i pilotprosjektet vil være på størrelse med vanlige personbiler og holde normale kjørehastigheter på veiene. Innledningsvis vil hvert kjøretøy være bemannet med en person i førersetet, men en målsetning for prosjektet er at denne personen etter en stund skal kunne tas ut.
-Tjenesten skal da driftes videre med helt ubemannede kjøretøy. Dette forutsetter naturligvis formelle godkjenninger i henhold til regelverk og sikkerhetskrav, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.
-For å få til utslippsreduksjoner og omstilling, må vi tenke nytt. Det er nettopp det Ruter gjør her. Ruters prosjekt med autonome kjøretøy uten utslipp er en nyvinning innen kollektivtransporten. Dette er et svært spennende pilot-prosjekt som kan bidra til kutt i utslipp og stake ut kursen for fremtidens veitransport, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Fremtidens kollektivtrafikk
Ruter gjennomfører pilotprosjektet i Groruddalen for å møte de utfordringer som morgendagens transportløsning vil inneholde: Det teknologiske skifte, endringer i reisemønster for kundene og andre økonomiske rammebetingelser er nøkkelord for hva samferdselssektoren står ovenfor. Internasjonalt er det mange byer og kollektivselskaper som jobber målrettet for å få satt selvkjørende kjøretøy i system og påbegynne en transformasjon av mobilitetssektoren.
-Samkjøring i klimavennlige selvkjørende kjøretøy kan åpne opp for miljøvennlig transport mellom steder hvor det i dag ikke finnes gode offentlig tilgjengelige transportløsninger. Dersom denne typen løsninger kan redusere behovet for å eie privatbil så vil det på sikt redusere behovet for vei og parkeringsplasser, kutte utslipp knyttet til fremstilling av sement og asfalt, sier Nils Kristian Nakstad i Enova
-Flåter med delte selvkjørende kjøretøy vil gjøre det mulig for folk å nyte fleksible, persontilpassede reiser uten å måtte eie en privatbil til dette. Du tilkaller kjøretøyet når du behøver det, kjøres dit du skal, og så trenger du ikke tenke mer på det før du skal hjem igjen. I mellomtiden vil det samme kjøretøyet farte rundt på veiene og transportere andre, sier Bernt Reitan Jenssen i Ruter.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Animasjon som viser Ruter sitt prosjekt med autonome kjøretøyVideokanal
Nøkkelord
Kontakter
Arnt-Gunnar LiumSeniorrådgiver, MarkedEnova
Tel:93002003arnt.gunnar.lium@enova.noBenjamin Astbury ØsteraasKommunikasjonsrådgiver/pressekontaktRuter
Tel:94322979benjamin.overaas@ruter.noBilder


Om Enova
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Verdens største elektriske containerskip13.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir rundt 362 millioner kroner i støtte til sju elektriske fartøy og fire ladeanlegg. Blant prosjektene er det som kan bli verdens største batterielektriske containerskip, et gjennombrudd for utslippsfri skipsfart.
Derfor er det smart å handle for fremtiden nå5.6.2025 09:13:33 CEST | Debattinnlegg
Legg ned Enova og kutt tolv milliarder i skatt, skriver Kjell Erik Eilertsen i Industri og Næringspartiet (INP). Hvis vi gjør som han foreslår, kan det bli svært dyrt for oss alle når sluttregningen kommer. Og industrien her hjemme vil trolig stå i fare for å bli avviklet eller flagget ut.
Milliardstøtte fra EU til norske hydrogensatsinger20.5.2025 12:32:05 CEST | Pressemelding
Tirsdag ble det klart at flere norske selskaper får støtte gjennom EUs hydrogenauksjon. Det kan styrke den norske satsingen på fornybart hydrogen.
La det bli året vi setter oss mer foran peisen31.3.2025 12:36:58 CEST | Kronikk
Ikke overse det store potensialet som mindre bruk av strøm til oppvarming kan ha: Å gi plass til andre. I peiskos ligger en smart løsning på nettproblemet.
En avgjørende tid for omstilling13.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Etter nok et år preget av krig, prisvekst og uro i internasjonal handel, satser mange norske bedrifter likevel på omstilling. Over 25 000 fremtidsrettede prosjekter fikk grønt lys av Enova i fjor, som kan gi utslippskutt tilsvarende at 560 000 nordmenn reiser med fly mellom Oslo og New York.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom