Innovasjon Norge

Mat og drikke fra Trøndelag og Fjord-Norge på Grüne Woche i Berlin

Del
Det blir sider fra Hardanger og en rekke delikatesser fra Trøndelag som skal representere Norge under matfestivalen Grüne Woche i Berlin i januar.
Landbruks- og matminister Sandra Borch, på gårdsbesøk tidligere i år. Foto: Landbruks- og matdepartementet
Landbruks- og matminister Sandra Borch, på gårdsbesøk tidligere i år. Foto: Landbruks- og matdepartementet

Regionene Fjord-Norge og Trøndelag skal representere Norge på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche (IGW) i Berlin. 400 000 personer er ventet å besøke Messe Berlin, og rundt 60 utstillere fra de to norske regionene vil servere det beste landet vårt har å by på av lokale mat- og reiselivsopplevelser.

Landbruks- og matminister, Sandra Borch (Sp) skal åpne den norske standen, og kommer i løpet av oppholdet også til å møte landbruksministere fra hele verden under det årlige globale forumet for mat og landbruk (GFFA).

Enorm messe for mat og reiseliv

IGW har blitt en publikumssuksess og har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe. I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner Euro i løpet av de ti dagene messen varte.

Målet for deltagelsen er å vise fram "En bærekraftig norsk matnasjon", og gjennom dette øke sjansene for internasjonalt salg og turistbesøk til Norge.

– Norges deltakelse på Grüne Woche i Berlin skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Jeg er trygg på at disse utstillerne representerer noe av det ypperste fra sine regioner. Det er, og skal være, et kvalitetsstempel å bli valgt ut som utstiller til den norske standen på Grüne Woche. Tyskland er et av våre viktigste markeder i utlandet, og jeg gleder meg veldig til å være med å vise fram det ypperste Norge har å by på innen mat- og reiseliv, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Den første dagen på IGW vil landbruksministeren også kåre vinneren av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket. De tre finalistene til årets pris er Den Sorte Havre fra Viken, Fæby Gård og Bryggeri fra Trøndelag og Ystepikene fra Rogaland.

Fjord-Norge

Fra Vestlandet er det Statsforvalterne i Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal og Matarena AS, som står for programmet. Det er valgt ut 20 bedrifter som representerer det store mat- og drikkemangfoldet på Vestlandet, men også reiselivsaktører er med i teamet. Det er særlig fokus på sider og omkringliggende natur for å fremme reiselivet. God mat og drikke som forsterker opplevelsen av norsk natur og kultur er visjonen for deltakerne fra Fjord-Norge.

Siderproduksjonen i Norge er en suksesshistorie. På kort tid har det utviklet seg fra en smal nisje til produksjon med høy omsetning, stor investeringsvilje på gårdene og etterhvert manglende råstofftilgang. Nye produsenter utenfor de tradisjonelle områdene, nye ideer og mye godt samarbeid er et kjennetegn for næringen. Det er i dag 50-60 produsenter i Norge.

«Sider frå Hardanger» har offisielt blitt en beskytta betegnelse, og Hardanger har satt seg et mål om å produsere en million liter sider innen 2025. I fjor ble det satt 750 000 liter i Hardanger, men i 2022 med et dårleg epleår, ble det noe lavere. 

- Vi vil bære den nordiske siderrevolusjonen ut i verden. I Norge har vi både klimatiske og strukturelle forutsetninger som ingen andre har. Norsk sider er unik og har et stort potensial for å bli en markør for regionen vår og for norsk reiseliv generelt, sier prosjektansvarlig Dirk Kohlmann fra Statsforvaltaren i Vestland.

Under Grüne Woche i Berlin blir det et eget «smaksbord» for sidersmaking, der mangfoldet av sider blir presentert som en slags reise gjennom Fjord-Norge-regionen. De skal arrangere kurs med plass til 14 personer, tre ganger daglig på messa. Det blir også mulig å prøvesmake ulik mat fra regionen.

- Det kokkefaglege teamet vårt vil lage smaksrike menyer der bl.a. ost fra Ystepikene, Myrdal og Ryfylke Gardsysteri, kjøtt fra Varegga, Kandal og Frøysagarden blir paret med sider fra Edel, Skarbø, Apal, OmCider og Hardangerboden. Slike fristelser er det ikke enkelt å motstå og det vil gi mersalg i Norge, tror Kohlmann.

Trøndelag

Trøndelag får stadig mer internasjonal oppmerksomhet som en gastronomisk destinasjon. I år har Trondheim og Trøndelag, som første region i Norge, status som europeisk matregion. Høsten 2023 er Trondheim dessuten vertskap for oste-VM og i 2024 skal europamesterskapet i kokkekunst arrangeres i regionen. De forventer at stadig flere matglade turister finner veien til Trøndelag for å få unike matopplevelser.

- Vårt mål med deltagelsen på Grüne Woche, er å bidra til å utvikle Norge og Trøndelag som en anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Gjennom menyen vi serverer, gir vi de tyske turistene en smakebit på de unike og spennende matopplevelsene vi har i vår region, Trøndelag. Verden skal få smake og oppleve Trondheim og Trøndelag, European Region of Gastronomy, sier Brit Melting, prosjektleder fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

I Berlin skal de dele ut 4000 postkort som en del av en konkurranse publikum kan delta på. Premien er en drømmehelg for to i Røros, Innherred, Øyriket eller Trondheim. 

- Målet er å få øke etterspørselen etter lokalmat og få flere tilreisende til vår region, som igjen fører til salg av matopplevelser her hjemme, sier Melting.

Fra Trøndelag kommer det både produsenter og reiselivsoperatører som gleder seg til å servere og fortelle om Norge og Trøndelag. Det er 30 deltagere på stand fra reiselivet og lokale mat- og drikkeprodusenter. De har med råvarer og produkter fra 40 produsenter. Menyen viser en bredde fra hele Trøndelag:

  • Kveite fra Namdalskysten (Rørvik Fisk), Fenalår fra Namdalseid (Holstad gård), Elg fra Steinkjer (Vilteksperten), Rein fra Røros (Stensaas), Grava laks fra Frøya (Garnviks Røkeri), Krabbe fra Hitra (Hitramat), Marengs og Blåbæryoghurt fra Røros (Galåvolden gård og Rørosmeieriet), Kylling fra Orkanger (Norsk Kylling).
  • 12 ulike oster fra 10 ysteri i Trøndelag er også på menyen
  • 2 sjokoladetyper fra Jentene på Tunet, og kjøttretter som Li-bab fra Lierne, Elgpølse fra Fosen og Ramsløkpølse fra Frosta er en del av 3 retter i tastingsonen, sammen med Grava laks fra Frøya, og ulike ostesmaker.
  • Ølsmaker fra 4 ulike bryggeri i Trøndelag, og Fjellbreeze med tyttebær og gin fra Røros
  • 4 alkoholfrie drikkesmaker fra Mikkelhaug på Levanger og fra Røros Bryggeri
  • 3 drinker laget av Britannia Hotel med lokale råvarer; med Aquavit og Tindveddestilat fra Inderøy Brenneri, og Granskauen Gin fra Fosen

Det er også produkter med beskytta betegnelser med fra Trøndelag: Skjenning fra Røra bakeri, Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, Fjellmandel fra Oppdal, og Fenalår.

I tillegg bruker Fursetgruppen produkt fra Trøndelag, så det blir til sammen over 50 produsenter fra Trøndelag representert med råvarer og produkt på IGW 2023.

Om Grüne Woche

Grüne Woche startet som en enkel landbruksmesse i 1926, og er nå et kjempearrangement over 128 000 kvadratmeter. Det er ventet rundt 40 000 besøkende og 1900 utstillere fra 72 land.

Deltagerne fra Norge får kontakter og bygger nettverk med både norske og utenlandske miljøer.

Det er Landbruks- og matdepartementet som eier prosjektet med den norske deltagelsen, og Innovasjon Norge som står for gjennomføringen.

Dette er deltagerne fra Vestlandet / Fjord-Norge:

Vestland

Edel Sider/Åkre Gard
(Norges beste fruktbrennvin og Is-sider 2022)

Fjellestad Gardskjøken

Fretheim Hotell

Gardsbrenneriet AS
(Bronse i Nordic Cider Awards 2022)

Hardangerbonden
(Norges beste sider med smakstilsetning 2022)

Myrdal Gard
(Gull i World Cheese Awards 2022)

Slettevollen Gardsysteriet i Brekke

Kandal Kjøtt

Varegga Mat fra Bergen AS
(Årets bærekraftspris 2021)

Buer Gård og Restaurant

Møre og Romsdal

Eggen Restaurant

Frøysagarden

Tingvoll Sider på Strupstad Gard (Sølv og bronse i Nordic Cider Awards 2022)

Sider AS

Skarbø Gard
(Bygdeutviklingsprisen 2022 i Møre og Romsdal, 2 x sølv i Nordic Cider Awards 2022)

Rogaland

Apal Sideri
(Gull og 2 x sølv i Nordic Cider Awards 2022)

Lysefjorden Sjokolade

OmCider AS
(Gull og bronse i Nordic Cider Awards 2022)

Ryfylke Gardsysteri

Ystepikene AS
(Bygdeutviklingsprisen 2022 i  Rogaland)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Landbruks- og matminister Sandra Borch, på gårdsbesøk tidligere i år. Foto: Landbruks- og matdepartementet
Landbruks- og matminister Sandra Borch, på gårdsbesøk tidligere i år. Foto: Landbruks- og matdepartementet
Last ned bilde
Brit Melting i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. Foto: Torleif Kvinnesland
Brit Melting i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. Foto: Torleif Kvinnesland
Last ned bilde
Dirk Kohlmann fra Statsforvalteren i Vestland. Foto: privat
Dirk Kohlmann fra Statsforvalteren i Vestland. Foto: privat
Last ned bilde
Fra Norges deltagelse på Grüne Woche et tidligere år. Foto: Innovasjon Norge.
Fra Norges deltagelse på Grüne Woche et tidligere år. Foto: Innovasjon Norge.
Last ned bilde
Fra Norges deltagelse på Grüne Woche et tidligere år. Foto: Innovasjon Norge.
Fra Norges deltagelse på Grüne Woche et tidligere år. Foto: Innovasjon Norge.
Last ned bilde
Fra Norges deltagelse på Grüne Woche et tidligere år. Foto: Innovasjon Norge.
Fra Norges deltagelse på Grüne Woche et tidligere år. Foto: Innovasjon Norge.
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye