Møller Mobility Group

Harald A. Møller deler sine forventninger om bilmarkedet i 2023

Del
Norges største bilimportør tror på et marked på solide 150.000 nye personbiler i 2023, og legger seg med det høyere enn andre aktører i sine prognoser.

- Makroøkonomiske drivere, en rask og kraftig innføring av elbilavgifter, og vedvarende produksjonsutfordringer bidrar alt til å kjøle ned markedet, men vi forventer likevel et relativt voksent nybilmarked neste år. Hovedårsaken til det, er alle de som allerede har bestilt bil og som får den utlevert i 2023, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

DNB Markets delte nylig sin prognose om et nybilmarked på 130.000 i 2023, mens Bilimportørenes Landsforening gikk ut med en forventning om 140.000 nye personbiler utlevert neste år. Usikkerheten i verdenssituasjonen, som treffer bilbransjen i stor grad, påvirker også Harald A. Møllers beregninger, samtidig som en stor ordrebank inn i 2023 trekker prognosene oppover.

Hekneby peker på at dette er kunder som får nybil til konkurransedyktige priser, til tross for avgiftsøkningen fra nyttår:

- Flere innsatsfaktorer i bilproduksjonen er blitt vesentlig dyrere den siste tiden, og bilprisene har økt. Kunder som ikke har blitt berørt av prisøkningene mens de har ventet på bilen sin, kommer tross alt ganske godt ut selv om myndighetene sender dem en forholdsvis solid avgiftsregning, sier Hekneby.

Det var på et pressearrangement ved Harald A. Møllers hovedkontor på Frysja i Oslo at Hekneby delte selskapets prognoser for det kommende året. I et totalmarked på 150.000, forventer Harald A. Møller en elbilandel på 85 prosent. I varebilmarkedet tror Harald A. Møller på et totalmarked på 36.000 biler, og en elbilandel på 35 prosent i 2023.

Harald A. Møller AS er importør av bilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA, CUPRA og Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge. De er en del av Møller Mobility Group, som er det største bilkonsernet i Norden og Baltikum. Gjennom mange år har de jobbet aktivt for å bidra til å nå 2025-målet om et fullelektrisk nybilmarked for personbiler. Nylig gikk selskapet ut og lovte at Volkswagen personbil utelukkende skal tilby fullelektriske modeller i nybilporteføljen sin etter 2023.

Under pressearrangementet 21. desember lanserte Harald A. Møller og Menon Economics beregninger som kan danne grunnlaget for et nytt elbilmål, nå som 2025-målet snart kan kvitteres ut. Rapporten peker på at bilavgiftene i stor grad påvirker hvor raskt den norske bilparken kan elektrifiseres. Om man unngår ytterligere innstramninger enn det som er politisk vedtatt nå, kan man nå en elbilandel på 80 prosent i 2035.

- Vi forstår at myndighetene må innføre avgifter også for elbiler, men ser samtidig at en for rask og kraftig innføring kan motarbeide den nødvendige innsatsen for å kutte utslipp fra den norske bilparken. Sammen med Menon Economics har vi sett på hvordan og hvor raskt vi kan sørge for nordmenn flest kjører nullutslippsbiler i det daglige, sier Hekneby.

Han legger til:

- 2025-målet har handlet om at alle som kjøper ny bil, skal kjøpe en nullutslippsbil. Når det kvitteres ut, bør vi se på den totale bilparken i Norge. Menons beregninger viser at personbilparken vår kan være praktisk talt utslippsfri allerede i 2035, om bransjen og myndighetene jobber klokt fremover. Det er bakgrunnen for at vi nå lanserer 2035-målet som en naturlig arvtaker for 2025-målet, sier Hekneby. 

Elektrifiseringen av varebilmarkedet er også i utvikling, og Harald A. Møller ser et taktskifte for Volkswagen Nyttekjøretøy etter lanseringen av ID. Buzz Cargo. Samtidig etterlyses kraftigere incentiver for et marked som fortsatt ligger langt bak personbilmarkedet. 

- Vi har alle ambisjoner om å lede an elektrifiseringen også i varebilmarkedet. Etter hvert som teknologien modnes, ser vi at varebilkundene står klare for å velge nullutslipp. Men det går fortsatt sakte, og vi etterlyser skreddersydde incentiver for et varebilmarked hvor mva-fritak ikke fungerer slik det gjør for personbilene, sier Hekneby.

Han etterlyser en mer kraftfull kontantstøtteordning gjennom ENOVA:

- Markedet vårt trenger en støtteordning på et nivå som tilsvarer det vi ser i andre europeiske land, sier Hekneby.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller
Last ned bilde
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller
Last ned bilde

Om Møller Mobility Group

Møller Mobility Group
Møller Mobility Group
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.moller.no

Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye