Romsdalsaksen, snøen som falt i fjor og for flere år siden
Tidligere samferdselsminister og Sp-leder Johan J. Jakobsen var en erfaren debattant på Stortinget. Med glimt i øyet sa han en gang i møte med journalister i restauranten på Stortinget: Har du et dårlig argument: Snakk høyt. Sånn er det ofte når Romsdalsaksen ytrer seg om valget av Møreaksen, som politikerne gjorde tilbake i 2014.
Teknologisk revolusjon
Daglig leder Jørn Inge Løvik mener Møreaksen er gammeldags. Tunnelen under Romsdalsfjorden får det siste av sikkerhetsutstyr. «Golden gate» Julsundbrua blir en av verdens lengste hengebruer. Noen av de skarpeste bruingeniørene i Vegvesenet, og konsulenter i inn- og utland, er med i arbeidet med å utvikle den nye teknologien. Denne kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging. Sintef og Veritas har testet prøver av stål som er sveiset sammen med den nye metoden. Resultatene er meget, meget gode.
Igjen, Løvik: Vegvesenet gjør som politikerne sier. Vegvesenet utreder. Politikerne vedtar. Slik fungerer det norske vegdemokratiet. Ved siden av dette går den offentlige debatten hvor Romsdalsaksen og andre lobbyister prøver å påvirke beslutningstakere som best de kan.
Igjen, Løvik: Det er ingen ting som er hemmelig med arbeidet Statens vegvesen har gjort i utredningsarbeidet med Romsdalsfjord-kryssingen med et unntak: Av konkurransemessige forhold tok vi ut enhetsprisene for hva det koster å bygge bruer i Norge. Dette er priser som gjelder for bruer som skal bygges i Norge. Derfor gir vi dem ikke ut til Romsdalsaksen, eller andre som spør.
Trafikksikkerhet
Ny veg mellom Ålesund og Molde blir en trafikksikker veg med god framkommelighet. Statistikken viser at det skjer langt færre trafikkulykker i tunnel enn utenfor. Det er i stor grad den døgnåpne fjordkryssingen som vil få ned reisetiden mellom de to byene, og slik binde fylket bedre sammen.
Redusert reisetid og høyere fart er viktig når vi regner på samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det tar lengre tid å bygge tunnel og bru enn vegene på land. Igjen, Løvik: Derfor starter vi med fjordkryssingen.
Løvik bruker avdøde vegdirektør Terje Moe Gustavsen som sannhetsvitne for at Vegvesenet foretrekker bru framfor tunnel. Terje sa dette på brukonferansen i 2016. Han la også til: der dette er realistisk og praktisk mulig. Derfor anbefalte Vegvesenet med Terje som vegdirektør Møreaksen framfor Romsdalsaksen. Det valget står dagens vegdirektør Ingrid Dahl Hovland også bak.
Ryfast=Møreaksen
Jeg vil gjerne vise deg Ryfast. Romsdalsfjordtunnelen blir så å si en tro kopi av den undersjøiske toløps tunnelen i Rogaland. Tunnelen under Romsdalsfjorden blir litt lengre, litt slakere og litt bredere. Ryfast har skapt framtidstro for folk og næringsliv i Ryfylke. Tilbudet om prøvekjøring av Ryfyast og jærbakst i Ryfylke står fortsatt ved lag.
Prosjektsjef Harald Inge Johnsen, Statens vegvesen E39 Ålesund-Molde
Kontakter
Harald Inge JohnsenProsjektsjefStatens vegvesen, E39 Ålesund-Molde
Statens vegvesen E39 Ålesund-Molde
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Sprengningsuhell i anleggsområde, Kristiansand havn6.8.2025 17:59:24 CEST | Pressemelding
I forbindelse med sprengningsarbeid på prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen har det i dag oppstått et uhell i anleggsområdet ved havna i Kristiansand.
Informasjonsmøte for Rv. 22 Hafslund-Dondern – 13. august, kl. 18.006.8.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Isachsen Anlegg AS inviterer media til informasjonsmøte om fremdrift og påvirkning av omgivelsene i forbindelse med det pågående arbeidet med Rv. 22 Hafslund-Dondern.
Sandvikselva åpnes opp: Fisken får tilbake elva etter 150 år6.8.2025 12:51:51 CEST | Pressemelding
Rivingen av Bjørumdammen åpner opp ni kilometer av Sandvikselva.
Asfaltering om natta i Stjørdal sentrum5.8.2025 16:26:21 CEST | Pressemelding
Det skal gjøres asfaltarbeider om natta i Stjørdal sentrum fra søndag kveld og frem til torsdag 14. august. Arbeidene omfatter både fresing og asfaltering.
Statens vegvesen under Arendalsuka5.8.2025 13:17:58 CEST | Pressemelding
Her er en oversikt over alle arrangementene Statens vegvesen arrangerer og deltar i under Arendalsuka. Totalberedskap er naturlig nok et av hovedtemaene i år og veiene våre har en viktig rolle. Vegvesenet deltar også i flere arrangementer og debatter om MC og sikkerhet under uka i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom