Romsdalsaksen, snøen som falt i fjor og for flere år siden
Tidligere samferdselsminister og Sp-leder Johan J. Jakobsen var en erfaren debattant på Stortinget. Med glimt i øyet sa han en gang i møte med journalister i restauranten på Stortinget: Har du et dårlig argument: Snakk høyt. Sånn er det ofte når Romsdalsaksen ytrer seg om valget av Møreaksen, som politikerne gjorde tilbake i 2014.
Teknologisk revolusjon
Daglig leder Jørn Inge Løvik mener Møreaksen er gammeldags. Tunnelen under Romsdalsfjorden får det siste av sikkerhetsutstyr. «Golden gate» Julsundbrua blir en av verdens lengste hengebruer. Noen av de skarpeste bruingeniørene i Vegvesenet, og konsulenter i inn- og utland, er med i arbeidet med å utvikle den nye teknologien. Denne kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging. Sintef og Veritas har testet prøver av stål som er sveiset sammen med den nye metoden. Resultatene er meget, meget gode.
Igjen, Løvik: Vegvesenet gjør som politikerne sier. Vegvesenet utreder. Politikerne vedtar. Slik fungerer det norske vegdemokratiet. Ved siden av dette går den offentlige debatten hvor Romsdalsaksen og andre lobbyister prøver å påvirke beslutningstakere som best de kan.
Igjen, Løvik: Det er ingen ting som er hemmelig med arbeidet Statens vegvesen har gjort i utredningsarbeidet med Romsdalsfjord-kryssingen med et unntak: Av konkurransemessige forhold tok vi ut enhetsprisene for hva det koster å bygge bruer i Norge. Dette er priser som gjelder for bruer som skal bygges i Norge. Derfor gir vi dem ikke ut til Romsdalsaksen, eller andre som spør.
Trafikksikkerhet
Ny veg mellom Ålesund og Molde blir en trafikksikker veg med god framkommelighet. Statistikken viser at det skjer langt færre trafikkulykker i tunnel enn utenfor. Det er i stor grad den døgnåpne fjordkryssingen som vil få ned reisetiden mellom de to byene, og slik binde fylket bedre sammen.
Redusert reisetid og høyere fart er viktig når vi regner på samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det tar lengre tid å bygge tunnel og bru enn vegene på land. Igjen, Løvik: Derfor starter vi med fjordkryssingen.
Løvik bruker avdøde vegdirektør Terje Moe Gustavsen som sannhetsvitne for at Vegvesenet foretrekker bru framfor tunnel. Terje sa dette på brukonferansen i 2016. Han la også til: der dette er realistisk og praktisk mulig. Derfor anbefalte Vegvesenet med Terje som vegdirektør Møreaksen framfor Romsdalsaksen. Det valget står dagens vegdirektør Ingrid Dahl Hovland også bak.
Ryfast=Møreaksen
Jeg vil gjerne vise deg Ryfast. Romsdalsfjordtunnelen blir så å si en tro kopi av den undersjøiske toløps tunnelen i Rogaland. Tunnelen under Romsdalsfjorden blir litt lengre, litt slakere og litt bredere. Ryfast har skapt framtidstro for folk og næringsliv i Ryfylke. Tilbudet om prøvekjøring av Ryfyast og jærbakst i Ryfylke står fortsatt ved lag.
Prosjektsjef Harald Inge Johnsen, Statens vegvesen E39 Ålesund-Molde
Kontakter
Harald Inge JohnsenProsjektsjefStatens vegvesen, E39 Ålesund-Molde
Statens vegvesen E39 Ålesund-Molde
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Offisiell opning av rasteplassane Ørteren og Vardestopp langs Nasjonal turistveg Hardangervidda10.6.2025 16:15:28 CEST | Pressemelding
Torsdag 12. juni opnar Statens vegvesen to nye rasteplassar på Hardangervidda. Sigrid Simensen Ilsøy, ordførar i Hol kommune står for den offisielle opninga.
Stenger E39 Mansfjelltunnelen 20. til 24. juni for sikringsarbeider10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Inspeksjon av tunnelen viser at det er behov for mindre sikringsarbeider av tunnelrommet i form av nye sikringsbolter og sprøytebetong.
Utvidet nattestenging på E39 i Åsane6.6.2025 14:42:37 CEST | Pressemelding
Det blir fresing og asfaltering i Åsane om et par uker, i forbindelse med oppgraderinga av E39 Glaskartunnelen. Dette gir utvidet nattestenging.
Kolonnekøyring i Fodnestunnelen også på dagtid 11. juni6.6.2025 12:23:37 CEST | Pressemelding
Onsdag 11. juni blir det kolonnekøyring i Fodnestunnelen også på dagtid mellom 06.00 og 20.00 på grunn av asfaltarbeid.
E14 Stjørdal-Hegramo: Åtte vil bygge gang- og sykkelveg6.6.2025 10:55:12 CEST | Pressemelding
Åtte entreprenører har levert inn tilbud i konkurransen om oppdraget med å bygge gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal-Hegramo. – Vi er godt fornøyde med at det er så stor interesse for prosjektet blant entreprenørene, sier seksjonsleder Anni Kari Pedersen i Statens vegvesen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom