Nå er det tjue prosent elbiler på norske veier
Syns du det er mye? Ja, det har gått raskt de siste årene. Syns du det er lite? Ja, da er det fordi nyhetene ofte handler om at elbiler dominerer nybilsalget, og da er det lett å tro at vi har kommet lengre med den totale norske bilparken.
Norge ligger langt foran
Det er ikke lenge siden Norge feiret ti prosent elbilandel av alle registrerte personbiler. Det skjedde i mars 2020. Det tok i underkant av tre år å gå fra 10 til 20 prosent.
Utviklingen fra 0 til 10 prosent gikk langt tregere. Det tok nærmere 10 år.
– Det er et fascinerende eventyr vi er med på her i Norge, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Snøballen har rullet raskere og raskere, og flere og flere flotte elektriske bilmodeller ruller ut på norske veier.
Nå er generalsekretæren i Elbilforeningen spent på hvor lang tid det tar før 30 prosent av bilparken er elektrisk:
– Målet som Stortinget har vedtatt, er et utslippsfritt nybilsalg i 2025, og fortsetter vi å bare selge elbiler, så gå det fort oppover med elbilandelen på veiene også. Overgangen fra forurensende biler til elbiler er avgjørende for å kutte klimagassutslippene fra veitrafikken.
Elbilforeningen anslår at det vil ta i underkant av to år før vi når 30 prosent elbiler i bilbestanden.
Vi må ha med hele landet
Elbil var lenge et storbyfenomen, og med langvarig høyt elbilsalg har byer som Bergen og Oslo oppnådd en stor andel elbiler på veien. I Oslo er andelen på 33,2 prosent og det gamle fylket Hordaland har oppnådd 29,3 prosent.
– Den nye trenden de siste årene er den gode utviklingen i distriktsfylkene, noe som skyldes at de nye elbilene har blitt bedre, fått lengre rekkevidde og at ladenettverket har blitt utvidet.
Derfor ligger nå elbilandelen i nybilsalget på over femti prosent i alle fylker. Likevel minner Christina Bu om at den positive trenden blant nye biler bruker tid på å forplante seg i bestanden. På tross av at 1 av 2 nye biler i Finnmark nå er elbiler, utgjør elbiler bare 4,7 prosent av den totale bilparken.
Nye elbilavgifter, bortfall av milørabatter og dyrtid kan bremse utviklingen
Statsbudsjettet for elbil i 2023 er ingen lystig lesning. Alle elbiler blir dyrere, og det blir mindre lønnsomt å skaffe seg en elbil som firmabil. Nå er det spennendeå følge utviklingen videre.
– Det er høyst forståelig om flere velger å kjøre dieselbilen sin litt lengre enn planlagt – både på grunn av prisstigning, høye renter og innføring av avgifter på elbil. Likevel håper og tror vi de fleste skjønner at det er elbil som gjelder, om man skal skifte bil, sier Christina Bu. Hun minner om at hver gang en fossilbil erstattes med en elbil, kutter man om lag to tonn CO2-utslipp i året.
Kilder bestandstall: Opplysningsrådet for veitrafikken
Fylkesoversikt |
Andel elbiler i bilbestanden |
Akershus |
26,9 % |
Aust-Agder |
13,5 % |
Buskerud |
17,4 % |
Finnmark |
4,7 % |
Hedmark |
10,4 % |
Hordaland |
29,3 % |
Møre og Romsdal |
14,6 % |
Nordland |
11,1 % |
Oppland |
9,6 % |
Oslo |
33,2 % |
Rogaland |
21,9 % |
Sogn og Fjordane |
10,7 % |
Svalbard |
5,0 % |
Telemark |
16,4 % |
Troms |
10,1 % |
Trøndelag |
18,7% |
Vest-Agder |
20,3% |
Vestfold |
18,3% |
Østfold |
19,3% |
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noInger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Bilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Nissan Leaf er Norges vanligste bilmodell6.2.2025 15:31:25 CET | Pressemelding
Fire av de ti mest vanlige bilmodellene i Norge er elbiler, og øverst på lista troner en elbil. – Nissan Leaf endret spillet og har gitt et veldig viktig bidrag til at vi i dag kan feire 2025-målet med helektrisk nybilsalg, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nybilsalget januar 2025: Nå er det grunn til å feire!3.2.2025 10:39:29 CET | Pressemelding
– Med 96 prosent elbilandel i årets første måned, er det grunn til å feire, sier Christina Bu. Med dette og avgiftsendringen 1. april, vil Stortinget nå sitt mål om at nybilsalget skal være helelektrisk i 2025.
Forslag til nye kollektivfeltregler: Blir lettere å skilte for elbil-samkjøring31.1.2025 15:32:11 CET | Pressemelding
Nå foreslår Statens vegvesen nye skilt-regler for kollektivfeltet. Det innebærer at elektriske varebiler og lastebiler har automatisk tilgang. For at elektriske personbiler skal få tilgang, må det skiltes spesifikt. – Det positive er at skiltene nå blir enklere og mer forståelige. Om det er plass til elbilene i kollektivfeltet skal heretter vurderes lokalt, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
– Vi er mange lysår foran EUs krav til lading29.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
I regjeringsstriden om EU-direktiver er det sådd bekymring for at krav til lading av elbil vil bety økte bokostnader i Norge. – Det er det virkelig ingen grunn til, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, Unni Berge.
Lexus inngår samarbeid med Elbilforeningen14.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
– Vi ser stor nytteverdi av et tett samarbeid med en forbrukerorganisasjon som er ekspert på elbil og lading, sier Piotr Pawlak, President i Toyota Norge AS.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom