Bane NOR

I dag åpner Follobanen – reisetiden mellom Oslo og Ski er halvert

Del
Follobanen betyr raskere tog og flere avganger. Den nye dobbeltsporede ekspresslinjen halverer reisetiden fra 22 til 11 minutter, og knytter bo- og arbeidsområder tettere sammen.
Ett av de første togene som gikk på den nye Follobanen, søndag 11. desember 2022. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Ett av de første togene som gikk på den nye Follobanen, søndag 11. desember 2022. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet

(Se bilder og film fra første avgang lenger ned på siden)

Fra og med i dag, søndag 11. desember, kan reisende glede seg over kortere reisetid mellom Oslo og Ski. Reisetiden blir også kortere mellom Østfoldbyene og hovedstaden. Bane NOR åpner Follobanen for trafikk etter en omfattende byggeperiode med et av Norges største samferdselsprosjekter.

Den offisielle åpningen er mandag 12. desember når H.M. Kongen klipper snoren og åpner Follobanen på Oslo S. Kongen, Kronprinsen, statsministeren og samferdselsministeren er til stede på markeringen, som holdes i både Oslo og i Ski. Det samme er Statsforvalteren i Oslo og Viken, og Oslo og Nordre Follos ordførere.

Med Follobanen blir togkapasiteten mer enn doblet, med effekt fra første dag. Dobbeltspor mellom byene gir dobbelt så mange avganger mellom Oslo og Ski, og også flere avganger mellom Oslo og alle byene i Østfold. Det blir også bedre kapasitet i trafikken når togtilbudet blir spredt på den nye Follobanen og på Østfoldbanens lokallinje.

Jernbanebygging er samfunnsbygging. Jernbanen har historisk lagt føringer for hvor byer og tettsteder er etablert. Med Follobanen legger vi nå til rette for at Oslo og områdene sør-øst for Oslo blir et felles bo- og arbeidsområde. Det blir enklere å ha større avstand mellom hjem og jobb, og pendlerhverdagen blir bedre i hele regionen, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.

Nordens lengste jernbanetunnel

Follobanen går gjennom Blixtunnelen, som er Nordens lengste jernbanetunnel. Den 20 kilometer lange tunnelen er også den første lange jernbanetunnelen i Norge med to adskilte tunnelløp; ett for trafikk mot Ski og ett for trafikk mot Oslo. Her kan togene kjøre i om lag 200 kilometer i timen.

Med ferdigstillelse av Follobanen har Bane NOR fullført bygging av dobbeltspor på de viktigste, innerste delene av InterCity.

I dag er en jernbanehistorisk dag, og vi er stolte over å åpne Follobanen for trafikk slik at de reisende kan merke de positive effektene av et av våre største moderniseringsprosjekter de siste ti årene. Flere og raskere tog i regionen gjør det også enda mer attraktivt å velge utslippsfri, klima- og miljøvennlig reise med tog i stedet for bil, sier Frimannslund.

Fakta om Follobanen og Follobaneprosjektet

Bane NOR startet hovedarbeidet med det store Follobaneprosjektet i 2015. Det er lagt ned 18 millioner arbeidstimer i byggingen av hele prosjektet. Mer enn 2000 selskaper og entreprenører har samarbeidet med Bane NOR som byggherre om å bygge banen. Over halvparten av selskapene som har deltatt er norske eller norskregistrerte.

Flere år med planlegging og forarbeid, pluss sju år med bygging har gått med. Hele prosjektet har kostet 36, 8 milliarder kroner (justert for prisstigning).

I tillegg til nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski omfatter prosjektet nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen, ny innkjøring for tog til Oslo S gjennom den nye Kongshavntunnelen, tunnel under Middelalderparken og opprusting av parken. Prosjektet omfatter også et nytt og moderne kollektivknutepunkt på Ski, og betydelige utbedringer, konstruksjoner og oppgradering ved Oslo S med den største sporutvidelsen på 41 år.

- Det er mange som har bidratt til å planlegge og bygge Follobanen, og som vi kan gratulere med vel utført arbeid i dag. Jeg er glad og stolt over innsatsen som er lagt ned i dette store og krevende prosjektet, sier Gorm Frimannslund.

 

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Filmsnutt fra første avgang på Follobanen, klokka 07:24 søndag 11. desember 2022.

Nøkkelord

Kontakter

Døgnåpen pressevakt

For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.

Tel:91656565presse@banenor.no

Bilder

Ett av de første togene som gikk på den nye Follobanen, søndag 11. desember 2022. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Ett av de første togene som gikk på den nye Follobanen, søndag 11. desember 2022. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Last ned bilde
Reisende venter på det aller første rutetoget som skal gå på Follobanen. Det skjedde klokka 07:24 søndag morgen. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Reisende venter på det aller første rutetoget som skal gå på Follobanen. Det skjedde klokka 07:24 søndag morgen. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Last ned bilde
Julia Strocka Nyheim er blant de første som skal reise med Follobanen, søndag 11. desember. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Julia Strocka Nyheim er blant de første som skal reise med Follobanen, søndag 11. desember. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Last ned bilde
Ta plass! Nå går den nye Follobanen. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Ta plass! Nå går den nye Follobanen. Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet
Last ned bilde
Blixtunnelen - et av to løp. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR
Blixtunnelen - et av to løp. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR
Last ned bilde
Slik går nye Follobanen inn i Ekerbergåsen. Illutsrasjon: Bane NOR
Slik går nye Follobanen inn i Ekerbergåsen. Illutsrasjon: Bane NOR
Last ned bilde
Utsikt over Follobanen ved Oslo S og ny kulvert under Middelalderparken. Foto: H.C.Moen, Bane NOR
Utsikt over Follobanen ved Oslo S og ny kulvert under Middelalderparken. Foto: H.C.Moen, Bane NOR
Last ned bilde
Blixtunnelen - Nordens lengste jernbanetunnel. Foto: Bane NOR.
Blixtunnelen - Nordens lengste jernbanetunnel. Foto: Bane NOR.
Last ned bilde
Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.
Konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR.
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye