I dag åpner Follobanen – reisetiden mellom Oslo og Ski er halvert

(Se bilder og film fra første avgang lenger ned på siden)
Fra og med i dag, søndag 11. desember, kan reisende glede seg over kortere reisetid mellom Oslo og Ski. Reisetiden blir også kortere mellom Østfoldbyene og hovedstaden. Bane NOR åpner Follobanen for trafikk etter en omfattende byggeperiode med et av Norges største samferdselsprosjekter.
Den offisielle åpningen er mandag 12. desember når H.M. Kongen klipper snoren og åpner Follobanen på Oslo S. Kongen, Kronprinsen, statsministeren og samferdselsministeren er til stede på markeringen, som holdes i både Oslo og i Ski. Det samme er Statsforvalteren i Oslo og Viken, og Oslo og Nordre Follos ordførere.
Med Follobanen blir togkapasiteten mer enn doblet, med effekt fra første dag. Dobbeltspor mellom byene gir dobbelt så mange avganger mellom Oslo og Ski, og også flere avganger mellom Oslo og alle byene i Østfold. Det blir også bedre kapasitet i trafikken når togtilbudet blir spredt på den nye Follobanen og på Østfoldbanens lokallinje.
- Jernbanebygging er samfunnsbygging. Jernbanen har historisk lagt føringer for hvor byer og tettsteder er etablert. Med Follobanen legger vi nå til rette for at Oslo og områdene sør-øst for Oslo blir et felles bo- og arbeidsområde. Det blir enklere å ha større avstand mellom hjem og jobb, og pendlerhverdagen blir bedre i hele regionen, sier Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR.
Nordens lengste jernbanetunnel
Follobanen går gjennom Blixtunnelen, som er Nordens lengste jernbanetunnel. Den 20 kilometer lange tunnelen er også den første lange jernbanetunnelen i Norge med to adskilte tunnelløp; ett for trafikk mot Ski og ett for trafikk mot Oslo. Her kan togene kjøre i om lag 200 kilometer i timen.
Med ferdigstillelse av Follobanen har Bane NOR fullført bygging av dobbeltspor på de viktigste, innerste delene av InterCity.
- I dag er en jernbanehistorisk dag, og vi er stolte over å åpne Follobanen for trafikk slik at de reisende kan merke de positive effektene av et av våre største moderniseringsprosjekter de siste ti årene. Flere og raskere tog i regionen gjør det også enda mer attraktivt å velge utslippsfri, klima- og miljøvennlig reise med tog i stedet for bil, sier Frimannslund.
Fakta om Follobanen og Follobaneprosjektet
Bane NOR startet hovedarbeidet med det store Follobaneprosjektet i 2015. Det er lagt ned 18 millioner arbeidstimer i byggingen av hele prosjektet. Mer enn 2000 selskaper og entreprenører har samarbeidet med Bane NOR som byggherre om å bygge banen. Over halvparten av selskapene som har deltatt er norske eller norskregistrerte.
Flere år med planlegging og forarbeid, pluss sju år med bygging har gått med. Hele prosjektet har kostet 36, 8 milliarder kroner (justert for prisstigning).
I tillegg til nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski omfatter prosjektet nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen, ny innkjøring for tog til Oslo S gjennom den nye Kongshavntunnelen, tunnel under Middelalderparken og opprusting av parken. Prosjektet omfatter også et nytt og moderne kollektivknutepunkt på Ski, og betydelige utbedringer, konstruksjoner og oppgradering ved Oslo S med den største sporutvidelsen på 41 år.
- Det er mange som har bidratt til å planlegge og bygge Follobanen, og som vi kan gratulere med vel utført arbeid i dag. Jeg er glad og stolt over innsatsen som er lagt ned i dette store og krevende prosjektet, sier Gorm Frimannslund.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Filmsnutt fra første avgang på Follobanen, klokka 07:24 søndag 11. desember 2022.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Sofie KirkhusmoPressesjefBane NOR
Tel:416 74 135anne.sofie.kirkhusmo@banenor.noDøgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder









Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom